Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,690   Posts: 1,548,850   Online: 969

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    Multi Format

MGIV fibre (WT) & S50

Gisteren voor de eerste keer de S50 (of is het 40, shoot me) selenium toner van Amaloco gebruikt. In openlucht uiteraard, want dat ding stinkt naar amoniak!
    De foto's komen van het huwelijk van mijn schoonbroer en ik wil ze minstens op correcte archiveerbaarheid brengen, vandaar de S50, en om de intensiteit van mijn afdrukken te verhogen.

De toner verdund op verhouding 1+19 en de afdrukken een 5-tal minuutjes laten trekken.
    De verkleuring was helemaal niet zo drastisch als ik verwachtte en nu zit ik met een 3-tal fletse afdrukken. Geen paniek, ik kan ze natuurlijk altijd overdoen.
    Ik heb nog een 70-tal vellen van dit papier, dus ga ik niet dadelijk een ander papier gebruiken.

Aangezien een zoekopdracht in de forums met enkel informeerde over het gebruik van KRST (Kodak Selenium Toner), richt ik mijn vraag naar de collegae van de lage landen. Amaloco lijkt me eerder een merk dat in Europa populair is.

Hoe zijn jullie ervaringen met Amaloco Selenium toner en Ilford WT bariet?
    - 1+19 of een lagere verdunning (1+10, 1+4?)
    - tijd en effect?
    - Ik las in de Engelse forums ook dat er mensen zijn die voor het selenium tonen de print bleken. Stond niet op het etiket, dus heb ik dat ook maar niet gedaan.

Bedankt!

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Algemeen gesproken zijn de effecten van sterke selenium toners als volgt:
    WT papier(MG WT): chocolade bruin. eerder onaangenaam naar mijn smaak
    Warm/neutraal papier (Agfa MCC) eerder aubergine kleur
    Neutraal (MG FB) haalt de groenige steek weg, eerder neutraal maar met een verhoging van Dmax.
    Bleken in functie van selenium toners is niet gebruikelijk.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Ik vraag me af wat je bedoeling is om met seleniumtoner te bereiken?
    Seleniumtoner is bedoeld voor de archiveerbaarheid van je afdrukken te vergroten en een neveneffect bij sommige papiersoorten is een verschuiving van de toonschaal zodat je zwarting intenser wordt. (Dmax verhoging)
    Als je met warmtone Ilford papier werkt, dan krijg je een verschuiving van de warmtoon na ongeveer 30 minuten. (het zal rood/bruin worden.) Let wel dit is niet de bedoeling van het seleniumbad, het is een neveneffect dat naar mijn oordeel te onstabiel is voor grotere oplagen.
    (het is wel mooi voor bepaalde onderwerpen)

Het hedendaagse barietpapier zoals Ilford WT is niet zo gevoelig meer voor omkleuringen als het vroegere.
    Het papier bleken en dan selenium tonen, vind ik nogal raar. Dat lijkt me meer het begin van bijv. sepia toning.

Laat even weten welk resultaat je beoogt, dan ben ik zeker dat je van de Apuggers diverse manieren te weten komt.

groeten

jan

Shooter
    Multi Format
    Bedankt allebei. 't is weer wat duidelijker.

Jan,

de hoofdbedoeling was archiveerbaarheid maar ik had een redelijk zichtbare toonschaalverschuiving verwacht.
    Niet dus... ik zal mijn prints dan maar optimaal afdrukken, zeker? (rekening houdend met dry-down)

Ik heb nog sepia toner (ook amaloco) staan, maar ik val niet echt voor het bruin/gele.

G

Shooter
    Medium Format
    Zelf gebruik ik als laatste bad "Kodak rapid selenium toner" voor Ilford en Bergger papieren.
    Het resultaat is dat het "blauwige, groenige" uit de zwarten verdwijnt en na droging een duidelijk verschil geeft. (het echte zwart dat enkel bariet kan geven en waar je alle "digitale" media het nakijken mee geeft)
    Uit ervaring weet ik dat het Kodak product een pak voordeliger is dan de Amalocoprodukten (zeker een pak goedkoper dan S50 wat in principe dezelfde werking heeft. Heb het vroeger zelf gebruikt toen het op de markt nogal hevig gepromoot werd en ik erna weer de les geleerd heb dat je de marketing jongens niet moet geloven)

groet

Jan

Shooter
    35mm
    Een paar opmerkingen. Amaloco heeft 2 Se-toners, T50 en T60. T50 is bedoeld om de Dmax te verhogen (hoewel de kleur ook kan veranderen) terwijl T60 bedoeld is als je een duidelijke kleurverschuiving wil hebben. Je hebt het over S50 1+19 verdund. Volgens de gebruiksaanwijzing moet de verdunning van T50 1+9 zijn, mogelijk valt daardoor het effect tegen. Voor T60 wordt een verdunning tussen 1+3 tot 1+19 aangeraden. Je zei dat je met fletse afdrukken bleef zitten, maar met een Se toner zul je nooit een fletse afdruk in iets briljants kunnen veranderen. Eerst zorgen voor een eerste klas afdruk en dan kan de Se-toner nog iets toevoegen. Het effect van Se-toner op de houdbaarheid schijnt erg tegen te vallen. Afhankelijk van het papier en de toner worden voornamelijk de donkere partijen van een beschermend laagje zilverselenide voorzien, de lichte partijen niet. Deze blijven dan net zo gevoelig voor aantasting als zonder toner.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Toning

Ben gebruiker van de Selenium Toner MT1 van Moersch en deze geeft hetzelfde effect als KRST. De Dmax wordt er mee be´nvloed en als je het lang genoeg laat liggen in de toner verkleurt er van alles of het mooi is, is een kwestie van smaak en het gewenste of gewilde effect. Normaliter is het lang bruikbaar. Als de oplossing stevig verkleurt is dan is het einde oefening. Soms heb ik het ongewild dat er een lichte verkleuring naar bruin/gelig optreedt. Wanneer ik het bewust nastreef dan is het er niet. Mag een boon zijn als ik snap waarom!
    Last edited by hka; 08-30-2005 at 12:24 PM. Click to view previous post history. Reason: Foute vermelding productnaam. Moet zijn MT1
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Walter,

wat betreft de verdunning, heb je gelijk: het moet 1+9 zijn ipv 1+19 en dit is een typo van mij, de toner heb ik dus niet verkeerd gemengd.

Het effect van Se-toner op de houdbaarheid schijnt erg tegen te vallen.
    Dit is dan toch niet wat er over selenium toner verteld wordt? Die zou toch net de archiveerbaarheid verhogen?

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus
    Walter,

wat betreft de verdunning, heb je gelijk: het moet 1+9 zijn ipv 1+19 en dit is een typo van mij, de toner heb ik dus niet verkeerd gemengd.

Dit is dan toch niet wat er over selenium toner verteld wordt? Die zou toch net de archiveerbaarheid verhogen?

G
    Beste Geert,

Ik heb alleen ervaring met de Selenium toner van Kodak.
    Bij een 1+19 verdunning en 6' (ong 20░c) geeft de toning een begin van die typische tint, langer in die verse tonerverdunning geeft meer.
    1+9 geeft zeker een zichtbare, naar paars neigende, toning.

Als je je fax nummer doorgeeft fax ik je de tekst van de cursus pvdp die ik hier liggen heb.

Samen met hypoclearing verhoogt het wel degelijk de archiveerbaarheid.

mvrgr
    Fred

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus
    Walter,

G
    Over selenium toner wordt inderdaad verteld dat het de archiveerbaarheid verhoogd. Het probleem schijnt te zijn (ik heb helaas geen link meer naar het originele artikel, maar er is regelmatig over gesproken in de Pure Silver discussiegroep) dat vroeger 1 van de grondstoffen van de Kodak rapid selenium toner (KRST) minder zuiver was dan tegenwoordig. Die onzuiverheid zou er de oorzaak van zijn dat al het zilver in een foto (van heel licht tot heel donker) werd omgezet in zilverselenide. De huidige KRST (maar ook Amaloco T50) zet vaak alleen maar de hele donkere delen van een foto om en niet de lichte delen. Bij voortgezet tonen krijg je daardoor een zichtbaar split effect. De donkere delen krijgen een aubergine tot chocoladebruine kleur, terwijl de lichte delen grijs blijven. Als je vervolgens de tetenal goudtoner gebruikt krijg je een duotoon; blauwgrijze lichte delen, aubergine - chocoladebruine donkere delen. Het schijnt dat de verontreiniging die in de originele KRST zat een zwavelverbinding was. Mogelijk is dit waar. Als je namelijk een foto zonder eerst te bleken in een oplossing van natriumsulfide legt (paar minuten is voldoende), daarna spoelt en dan in Se-toner legt dan wordt de foto wel egaal omgekleurd. Nog beter gaat het als je de foto eerst heel lichtjes bleekt (b.v. het bleekmiddel 10x sterker verdund dan normaal), vervolgens in natriumsulfide omkleurt (vaak is er nauwelijks een sepiakleuring te zien) en daarna in Se-toner kleurt (wel tussen elk bad spoelen). De Se-toner werkt dan veel sneller, ook bij sterke verdunning (1+39) en zonder split effect.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin