Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 72,417   Posts: 1,596,657   Online: 1182

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Multi Format

Zelf Hypo Clearing Agent maken.

Zelf gebruik ik de Hypo Clearing Agent van Kodak om de spoeltijd van mijn film en papier wat te verkorten. Het probleem met die HCL van Kodak is dat het enkel bestaat in verpakking van +- 3L (1 gallon dacht ik). Bij Grobet en andere winkels met dokaproducten heb ik al gekeken naar kleinere verpakking maar niet te vinden.

Op het web dan een recept gevonden om zelf de HCL te maken en daar heb je volgende producten voor nodig.
    Water 750 ml
    Natriumsulfiet 200 gr
    Natriumbisulfiet 2 gr
    Water 250 ml

Dit geeft dan een oplossing van 1.000 ml die je 1+9 moet verdunning om te gebruiken.

Maar er is een klein probleem. Natriumsulfiet is gemakkelijk te vinden maar Natriumbisulfiet is iets anders. Bij de drogist Thiry (waar ik al mijn producten haal) kunnen ze het bestellen maar met een bepaalde min. afname (+1kg).

Op die website stond te lezen dat natriumbisulfiet wordt gebruikt om de PH te regelen. De vraag is nu, bestaat er ander product om die PH te regelen of is de natriumbisulfiet niet echt nodig ?

mvg,

Christof Laeremans

Shooter
    Medium Format
    Waarom gebruik je geen vloeibare clearing agent die je moet aanlengen? Dan heb je dat probleem toch niet van ineens 1 gallon aan te maken.
    bijv: Ilford Wash Aid, of een produkt van Agfa of Amaloco enz..

Jan

Shooter
    Multi Format
    beste

een 1% natriumsulfiet oplossing volstaat en is na gebruik te verwerpen ,je kan ook natriumcarbonaat nemen een handvol per liter ,van belang is een zo zoutrijk water er moeten veel ionen inzitten ,zee water ware eigenlijk het ideale ,schrijf niet HCL want voor scheikundigen is dit waterstof chloorzuur endat is heel wat anders

jm

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by BBMOR
    beste

een 1% natriumsulfiet oplossing volstaat en is na gebruik te verwerpen ,je kan ook natriumcarbonaat nemen een handvol per liter ,van belang is een zo zoutrijk water er moeten veel ionen inzitten ,zee water ware eigenlijk het ideale ,schrijf niet HCL want voor scheikundigen is dit waterstof chloorzuur endat is heel wat anders

jm
    Bedankt voor het antwoord.

Nu ik weet dat een 1% natriumsulfiet oplossing volstaat en dat dit gemakkelijk te verkrijgen is EN goedkoop is (2,5 EUR/kg) zijn die vloeibare oplossingen niet nodig.
    Trouwens, die vloeibare producten van Amaloco (vooral) zijn toch wat duurder dan bv. Agfa en waarom meer betalen als je spotgoedkoop zelf kunt maken.(Lees: studenten altijd op zoek naar de goedkoopste oplossing)

mvg,

Christof Laeremans

Shooter
    35mm

soda

Hallo,ik ben nieuw hier maar een oude rot,die sinds kort weer de camera ter hand heeft genomen.Als het om het uitspoelen van hypo resten gaat werkt een 1% soda oplossing goed voor karton dik;voor films gebruik ik geen clearing agent,is denk ik ook niet echt nodig,gewoon goed spoelen,5 a 6 min moet echt genoeg zijn.

Shooter
    Multi Format
    voorzichtig met soda ,wat bedoel je daarmee ,voor mij is soda een gevaarlijk spul wat gebruikt wordt als reinigingsmiddel ,is sterk alkali en ontvet geweldig goed
    gebruik de chemische naam of de formule
    films worden ook niet extra behandeld

jm

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by BBMOR
    voorzichtig met soda ,wat bedoel je daarmee ,voor mij is soda een gevaarlijk spul wat gebruikt wordt als reinigingsmiddel ,is sterk alkali en ontvet geweldig goed
    gebruik de chemische naam of de formule
    films worden ook niet extra behandeld

jm
    Gewoon huishoud soda,1% oplossing,papier even spoelen dan gedurende ong 5 min in de oplossing,daarna 10 min uitspoelen en klaar is Kees.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    amaloco heeft flesjes H10 van 500ml waarmee je 2 jaar doet (enke druppels is voldoende) en het kost rond de 4 euro.
    Dus waarom moeilijk doen....

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ray B
    Hallo,ik ben nieuw hier maar een oude rot,die sinds kort weer de camera ter hand heeft genomen.Als het om het uitspoelen van hypo resten gaat werkt een 1% soda oplossing goed voor karton dik;voor films gebruik ik geen clearing agent,is denk ik ook niet echt nodig,gewoon goed spoelen,5 a 6 min moet echt genoeg zijn.
    ik gebruik de hypo met film om kalksporen op de film te voorkomen.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    amaloco heeft flesjes H10 van 500ml waarmee je 2 jaar doet (enke druppels is voldoende) en het kost rond de 4 euro.
    Dus waarom moeilijk doen....
    Ik vermoed dat je 2 dingen door elkaar haalt. De vraag ging over het sneller uitspoelen van fixeer. Amaloco heeft hiervoor H8, dat 1+7 verdund moet worden voor gebruik. H10 is een bevochtingsmiddel dat ervoor zorgt dat na het spoelen van je film er slechts een dun laagje water achterblijft. Zo voorkom je kalkvlekken. Hiervan heb je inderdaad slechts heel weinig nodig (2 - 5 ml / l) en 1 fles gaat heel wat jaren mee.

Walter

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin