Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,500   Posts: 1,543,322   Online: 910

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm

Beginnersvraag: rolletje voor z/w fotocursus

Binnenkort begin ik met een beginnerscursus (35mm) zwart-wit fotografie waarbij je ook leert om foto's te ontwikkelen en af te drukken.
    Is het belangrijk om een z/w rolletje in de camera te hebben zitten, of kan je ook een kleurennegatief rolletje zwart-wit afdrukken?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Gijs
    Binnenkort begin ik met een beginnerscursus (35mm) zwart-wit fotografie waarbij je ook leert om foto's te ontwikkelen en af te drukken.
    Is het belangrijk om een z/w rolletje in de camera te hebben zitten, of kan je ook een kleurennegatief rolletje zwart-wit afdrukken?
    Kleurennegateven zijn niet (enfin toch niet zonder extra speciale maatregelen)
    geschikt om zomaar Z/W afgedrukt te worden.
    Begin met Kodak Tri-X400 en ontwikkelaar D-76 of Ilford id-11
    marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Ah, bedankt Marc! Ontwikkelaar hoef ik me geen zorgen om te maken. Dat wordt door de cursus wel beschikbaar gesteld.
    Zijn dat soort films in veel fotozaken verkrijgbaar? Of verkopen de meeste alleen kleurnegatieven?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zijn dat soort films in veel fotozaken verkrijgbaar? Of verkopen de meeste alleen kleurnegatieven?
    Met de digitale omwenteling wordt het natuurlijk moeilijker. Meestal zijn ze wel leverbaar op bestelling. Gewoon eens navragen bij je fotohandelaar.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    De spoeling wordt wat dunner en de prijzen zijn behoorlijk fors aan het stijgen. Gelukkig is er internet zodat e.e.a. vrij gemakkelijk te bestellen is.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Beste Gijs,

waarschijnlijk zal je toekomstige leraar je opleggen om een bepaald type film te gebruiken.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daar is ook Ilford FP4+ en andere merken die je daarvoor uitstekend kunt gebruiken. Een beetje fotozaak heeft nog steeds voldoende op voorraad.
    Succes en hou ons op de hoogte van de vorderingen. Misschien nog een tip koop als je dat kunt niet één 36 opname rolletje maar beter is 2 rolletjes à 20 opnamen te kopen. Voordeel is dat je dan niet zoveel hoeft te schieten voordat je rolletje vol is. Is dat wel het geval dan heb je de tweede rol nog.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je de keuze hebt zou ik een rolletje pakken als :

Ilford HP5
    Kodak TriX
    Fuji Neopan 400
    Fomapan 400

Kies gewoon degene die je het gemakkelijkst kunt krijgen. Als je in de buurt geen fotozaak vindt die ze verkoopt, kijk dan op www.fotohuisrovo.nl of www.wolt.nl

Dit zijn allemaal hooggevoelige films die weinig problemen opleveren tijdens de ontwikkeling. (Films als Tmax, Delta en Acros zijn veel gevoeliger voor ontwikkelingsfouten.) Belicht ze alsof het 200 ASA films zijn, en volg de adviezen van je instructeur voor het ontwikkelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Ik denk dat Argus gelijk heeft en dat de docent wel tips zal hebben op de eerste cursusavond. Wel raar dat er vantevoren niets over gemeld is.
    Bedankt voor de adviezen allemaal!

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Harry's tip om twee rolletjes van minder opnamen aan te schaffen is een erg goede, ik zit zelf vaak met de laatste 10 opnamen in mijn maag terwijl ik eigenlijk wil ontwikkelen.
    Veel plezier met je cursus maar pas op, zwart wit schieten en ontwikkelen is zwaar verslavend...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin