Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,695   Posts: 1,549,060   Online: 1024

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    35mm

tri-x film en AM74 ontwikkelaar

Een goede middag,

Is er iemand die ervaring heeft met het ontwikkelen van een kodak tri-x film in Amalco AM74 ontwikkelaar.

Noch in de AM74 handleiding, noch in het film-doosje kan ik informatie vinden over deze combinatie.

Probeer ik nu iets heel doms te doen, of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht?

Vriendelijk gegroet!

Mathijs

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Bij Am74 is er sprake van een standaardontwikkeling die geldt voor vele merken films.
    Verdunning 1+7, 5 minuten bij 20 graden C. Filmsnelheid 400 ISO.

Succes

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    35mm
    Dank!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Mathijs,

Probeer altijd ontwikkeltijden te bekomen van méér dan 6 minuten. Ideaal 10': is veel reproduceerbaar mee te werken.

Hoe dan ook, de tijden vermeld zijn maar richttijden.
    Je zoekt steeds je 'persoonlijke' gevoeligheid. Hangt van heel veel factoren af: je lichtmeter, je lens, je thermometer, je manier van mengen, je timer enz enz.
    Zo kan eenzelfde film bij de één een nominale gevoeligheid hebben van 400 iso en bij de andere van 200...
    Bij de één een tijd van 8' en bij de andere een tijd van 10'30"

Bovendien waarom moeilijk doen als makkelijk ook gaat.
    Voor ID-11 of D-76 zijn er richttijden genoeg. Uitstekende combinaties.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    http://www.amaloco.nl/pdf/overzicht.pdf

Waarom Amaloco bij HP5+ en TriX minder goede combinatie opgeeft heeft alles te maken met de redelijk forse korrel die bij deze combinatie optreed. Voor middenformaat geen probleem, voor K.B. kan het storend zijn tenzij je natuurlijk graag een korrel wilt hebben. (Deze is wel regelmatig). Ik gebruik welliswaar geen TriX maar HP5+ en Fomapan 400 welke vergelijkbare resultaten geven.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    De standaardtijden van clogz zijn gebaseerd op een kiepfrequentie van 1 maal per minuut en op een normale ontwikkeling op een gamma van 0.62. Als de kiepfrequentie omhoog gaat naar 1 maal per 30 sec wordt de ontwikkeltijd korter: 4 minuut en 21 sec. In rotatietanks wordt de ontwikkeltijd 4 minuut en 9 sec. Dat zijn inderdaad tijden die moeilijk reproduceerbaar aan te houden zijn. De ontwikkeltijd kan overigens verlengd worden door de temperatuur te verlagen. Voor een normale ontwikkeling met 1 maal per min kiepen wordt de ontwikkeltijd 6 min rond bij 18 gr C en 7 min 3 sec bij 16 gr C.
    Als je behoefte hebt aan push- en hold-tijden dan kan ik die ook verstrekken.

Al mijn opgegeven condities en tijden zijn doorgaans resultaten van berekening en niet altijd concrete praktijkervaringen. Als het kan dus even eerst een stukje van een proeffilm ontwikkelen! Dat is ook van belang om je film op de vergroter te ijken. Als je een erg diffuse vergroter hebt dan wil je misschien wel tot een iets hoger gamma ontwikkelen.

m.vr.gr.

Fred44

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb even op de massive devchart gekeken, alleen tri-x met AM20 geem AM 74.
    http://www.digitaltruth.com/devchart.html
    groet, Ronald

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    DeAmaloco webstek is jammer genoeg niet erg uitgebreid. Probeer daarom bij de fotohandelaar een exemplaar van de Amaloco Dokakrant te pakken te krijgen; daarin staan alle Amaloco producten met alle details.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    AM74=LP Supergrain=Rollei Highspeed

ik weet niet welke er het eerste was. maar de drie zijn identiek alleen andere confectionering&prijs.

Shooter
    Medium Format
    Mijn database geeft aan (van diversen klanten) TriX met AM74 1+9 5:30 Min. voor kiepontwikkeling.
    Gezien de HP5+ en TriX kwa karakter sterk overeenkomen, lijkt mij dit een goed uitgangspunt om te starten.

Amaloco levert in bulk aan Maco (LP supergrain) en die verpakt voor Rollei (R.H.S.)
    Net zoals Agfa aan diversen merken hun kleurenfilm en z/w levert. (of leverde!)

AM74 is een uitgemeten receptuur op basis van Hydrochinon en inzetbaar tussen 1+7 en 1+19 met een verlenging van 1,0 tot resp. 2,0. Het compromis van deze ontwikkelaar ligt meer op scherpte dan op korrel maar heeft de prettige eigenschap dat veel films bij dezelfde ontwikkeltijd gebruikt kunnen worden.
    AM74 is overigens probleemloos in rotatie in te zetten.
    Verkorting van de ontwikkeltijden: 12%-14%. Probeer bij AM74 zo dicht mogelijk bij 20,0 graden C. te ontwikkelen. (+/- 0,5 graden).

AM50 is een verbeterd AM20 receptuur. Een totaal andere ontwikkelaar als de AM74. AM20 is (orgineel) van 1936.
    Deze receptuur is vergelijkend als de Tetenal Neofin Blau. Werkt goed met single layer films, een techniek uit de 50er jaren en nog te koop als Efke 25-50-100 of UP25 en UP100 (Maco) en overige laag/midden gevoelige film. Een kristaltechnologiefilm is geen echt succes hiermee. AM50 wordt in handige ampullen geleverd met een verdunning van 1+29. AM50 is i.t.t. AM74 een oppervlakte ontwikkelaar op basis van Pyrocatechine.

De Amaloco dokakrant is ook op te vragen bij Amaloco tel. 0529-452628 en wij steken er graag een bij voor een volgende bestelling.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin