Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,836   Posts: 1,582,416   Online: 815

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 34

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    tip: Open een bariet huis "Het barietje"
    met een biblio, een professionele doka te huur, een opplakken en in passe-partout consultancy, een "galerie", met "workshops" "Back to basics" and ""Back to the future", met workshops over gom, zout en cynanotypie enz, enz.
    Schitterend idee, Fred!
    Die technieken horen niet thuis in een museum maar in de vingers.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by bariet58
    Beste mensen,
    Ik wil sowieso ieder geval alle mensen bedanken voor hun opbeurende reaktie's en in het bijzonder die van Fred, want dat is een van de docenten die jonge mensen bij de analoge les moeten houden. ...
    René de Caluwé
    Vergis je niet René, ben geen docent maar een academie_leerling.

Maar daarom niet minder hevig...:-)

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

Never say never.

<vloeken in de kerk mode=on>

René, ik deel je mening, op zijn minst wel erg schreeuwerig, bedweterig en het getuigt van weinig subtiliteit/smaak.

However,

Digitaal is here to stay, dat is een feit, en het zal, zoniet heeft al de analoge fotografie overvleugeld. Of het ons is opgedrongen, of het beter is (welk aspect dan ook), of het slechter of wat de reden ook is, is eigenlijk niet interessant. Een ieder zal voor zichzelf moeten uitmaken wat de waarheid voor hem/haar is en op basis daarvan een keuze maken. Er bestaat nu eenmaal geen absoluut gelijk in deze zaak.

Alles tegen elkaar afwegende kies ik voor mijn eigen fotografie voor analoog zonder daarbij de digitale fotografie van anderen (of voor mijzelf) uit te sluiten.

Er bestaat in mijn optiek alleen maar goede en/of slechte fotografie, geen digitale of analoge.

Huib

<vloeken in de kerk mode=off>

Shooter
    Medium Format
    Ik houd mij even afzijdig, maar kan het toch niet laten:

Digitaal is niet meer te stuiten: Ieder normaal mens met weinig tijd en gemakzucht fotografeert digitaal. De foto's zijn nog nooit zo slecht geweest als afgelopen jaren met apparatuur dat technisch nog nooit op zo'n hoogstaand niveau heeft gezeten.

Ook met digitaal kun je mooi z/w maken, maar je moet ook niet vragen wat dat allemaal moet gaan kosten, en nog veel erger binnen 2-3 jaar opnieuw moet gaan kosten!

De fotobladen zijn alleen gebaat met veel adverteerders: DUS DIGITAAL, want dat wordt algemeen >95% gekocht. Digitaal het toverwoord voor de perfecte en kwaliteitsbewuste consument, DIGITAAL, DIGITAAL, DIGITAAL. En als je het maar vaak genoeg zegt, gaat iedereen het nog geloven.

Komende week gaan de Rollei Z/W Films bij ons als testkit de deur uit. Een selectie van Europa's beste filmfabrikanten en materialen. R3 (3 laags multispeed film), PAN25 ultra fijnkorrelige film, nieuwe I.R. iso 400 film, Retro 100-400 de klassieke APX emulsie's en dus nu toch weer op rolfilm.
    De verzendkosten neemt Fotohuis Europawijd voor z'n rekening. Binnenkort meer hierover op onze website.
    Daarnaast: Fomatone classic bariet MG en de PE/RC uitvoering, getest door Heiland op de Split Grade, binnenkort weer een update V2,4!!

Maar goed, wat interesseert dit nu een gemiddeld fotoblad, niets! want het levert nauwelijks omzet en dus geld op. Om van de gemiddelde consument maar helemaal niet te spreken. Je moet natuurlijk wel een echte liefhebber zijn.......................

Ik wens iedereen een prettig week end.

Namens Fotohuis RoVo

Robert

PS. Rene: Succes met Kentmere bij Milan, we rekenen nog wel een keer af voor deze adviezen, binnenkort weer in Praag, ga je dan mee?

Shooter
    Medium Format
    Bariet is mooi, maar prints zijn ook mooi. Vergelijken zal altijd mank blijven gaan en is ook niet nodig. Iedereen weet toch ook wat de voors en tegens zijn van de handmatige versnellingsbak versus de automaat.

Analoog afschrijven is dom, want je kunt er de prachtigste dingen mee maken, digitaal onderschatten getuigt ook van weinig intelligentie (of op zijn minst interesse). Ik heb die prints met eigen ogen bekeken uit een 2400 en ze zijn prachtig. Zeker met mooie fine art papieren heb je iets in handen waar je iets speciaals mee kunt maken. Doet niks af aan een mooie barietprint, maar beiden vind ik mooi.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    (goede) digitale afwerking vergt net zo veel tijd zij het niet meer.
    Voordeel van analoog is dat je tevens digitaal kan werken middels scannen maar ook lekker in de doka kan klooien.

En printerinkt is net zoiets als goud. De prijs per kilo is ongeveer gelijk.

Wat ik wel opmerk is dat je op forums alleen nog berichten tegenkomt in de trend van mn driver werkt niet, foto's verdwenen, camera geeft error, firmware crasht etc...
    When the computergeeks get the hand, it will definitely go wrong!

Een It-er.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Pulp Press...

Het feit wil dat ik twee weken geleden een 2400R heb aangeschaft. In eerste instantie niet om foto's te printen maar om mijn dagelijks brood mee te verdienen. Nieuwschierig geworden door alle fantastische verhalen over de b&w capaciteiten van deze printer heb ik afgelopen week even de proef op de som genomen. Laat ik het zo omschrijven het is een leuk printje.. Maar die extra dimensie die bariet geeft mar ook PE zit er niet in. Beeld ligt mijns inziens teveel op de drager. Alle grijsnuances die je in de bariet als normaal beschouwt mis ik. Let wel kritisch bekeken natuurlijk en niet zonder enig vooroordeel. Het blijft het werkpaard voor mijn artwork maar voor foto's blijf ik mijn "natte droom" volgen.
    Overigens heb ik de fotobladen al lang de deur uitgedaan want die kost is echt onverteerbaar. Geen onvertogen woord over een van de adverteerders. Objectiviteit is ver te zoeken en een hard oordeel als iets echt niet in de haak is wordt de kool en de geit gespaard.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb al eens eerder betoogd dat er twee typen fotografen zijn: de techneut en de creativeling. De eerste kijkt naar de korrel en het papier, de tweede naar de voorstelling. Het is goed als beiden in één persoon gevat zijn, want een technisch perfecte foto kan behoorlijk saai zijn, en alleen maar creativiteit kan behoorlijk storen.

Op mijn fotoclub zitten een paar grijze analoge muizen. De rest is allemaal digitaal en 'modern'. Het is gewoon de nieuwe norm. Daar kan je niet onderuit. Alleen de creativiteit telt. Ik ben als analoge techneut een vreemde eend in de bijt. Ik zie uitgebeten hooglichten. Ik zie schaduwpartijen zonder detail maar vol ruis. Ik zie dat de meeste verscherpingen van de digitale beelden lelijke 'spookpixels' hebben opgeleverd aan de randen van de gefotografeerde onderwerpen. Ik zie verbleekte gedeeltes in de inktjetprints. Ik zie het onderwerp al bijna niet als het zo slecht is uitgevoerd. Maar iedereen is vol lof over de prachtige kiekjes.

Ik moet zeggen dat ik nog een heleboel kan leren van de digitale creativelingen, want ik ben veel te rigide als ik alleen streef naar kennis en kwaliteit. Maar wij, als analogen, kunnen ook een heleboel leren aan de creativelingen. Want de 'nieuwe norm' zoals ik het noem, neemt het niet zo nauw met kwaliteit. Dat is het botsen van een oud ambacht en een wegwerpcultuur.

Quote Originally Posted by bariet58
    Ik denk dat ik verder alle Nederlandstalige fotobla-
    den opgeef en Black and White Photography er voor in de plaats neem.
    B&WP is ook niet meer wat het geweest is. (Er stonden in het verleden goede verhalen in van bijv. Tim Rudman en Ralph Lambrecht.) Maar het is wel een van de laatste bladen der Analoog-Mohicanen. Als je een abonnement neemt, krijg je een andere voorkant, namelijk zonder allerlei teksten van de inhoud...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jaap,
    Ook jij en iedereen die een reaktie heeft gegeven heeft gelijk, ik ben vooral blij met de bevindingen van HK(sorry ik ken je echte naam niet) die de 2400R van Epson heeft gekocht, hij is in ieder gevall niet blij om de printer in te zetten voor z'n zwart/wit werk, en natuurlijk zoals ik ook al las worden de balden niet rijk van de verdwaalde analoge fabrikant, en moeten ze de meester dienen die het geld binnen-
    brengt. Jongens jullie hebben allemaal mijn humeur ( lichte depressie ) weer goed
    gemaakt. Wat een fijn klupje zijn we toch met z'n allen.

René de Caluwé

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja en René, niet vergeten dat er ook nog jeugd is die met analoog bezig is

Persoonlijk vind ik het gewoon verschrikkelijk ontspannend om in de doka printjes te maken, of zelfs filmpjes te ontwikkelen. Ondertussen heb ik het principe als ik weinig tijd heb, er niet aan te beginnen. Ik wil toch liefst een 3-tal uur 'gereserveerd' hebben. Ook zo tof is dat je steeds nieuwe dingen kan uitproberen, is bij het digitale ook wel, maar analoog VOEL je dat ook. (Volgende week voor het eerst met toners experimenteren...)

Overigens, de prints van een R2400 zullen best wel mooi zijn, maar hoeveel jaar ga je ermee verder kunnen... Om nog maar te zwijgen over die kleine (en goedkope) 10*15 printers die ze tegenwoordig verkopen....

Overigens: iemand ervaring met apx400? (ten opzichte van trix 400)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin