Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,963   Posts: 1,558,365   Online: 814

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 34 of 34

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    alleen maar de analoge dinosaurus uithangen en nieuwe technieke op waarde weten te schatten.
    .
    Hoi Frits,
    Ik wil niet de analoge dinosaurus uithangen, maar ik probeerde in mijn betoog te onderschrijven, dat je naast de kennis die je moet bezitten ook nog een dikke beurs moet hebben. Maar het experiment was maar een voorstel en durf die graag aan te gaan met wie dan ook. Het ergste van die digitale ontwikkeling vindt ik nog steeds, de kennis die de huidige studenten fotografie vandaag de dag ontberen, want als je niet weet waar je het over hebt als je spreekt over D-min en D-max, onderwerpscontrast, contrasto-
    verdracht, etc. en je daarmee ook niet de basis beheerst dan kan het digitaal ook nooit goed komen, want dan is Photoshop een soort van tovermiddel, die vlieger gaat bij mij niet op. Als er mensen zijn die stage willen lopen, en je vraagt een afdruk te maken in de Doka van een negatief en ze kijken je aan alsof je acacadabra praat dan mogen ze van mijn linea recta terug naar waar ze vandaan kwamen. Maar goed waar heb ik over.

René

Shooter
    35mm
    Ook ff duit in het zakje doen. Werk professioneel digitaal; omdat dat mijn brood is= snel en klanten vinden de geleverde producten ok. Hobbymatig werk ik analoog met bariet = rustgevend, en fantastisch resultaat.
    Ik volg ook nog deeltijdstudie aan de Vakschool en daar volgende resultaat:
    Opname in studio met Hasselblad en vaklab ontwikkelde film.
    Ingescand met Epson scanner/ Bewerkt op Mac G5 met Photoshop CS2=contrast wat verhoogd/ afgedrukt met Epson 2400. Dit alles met gecalibreerde apparatuur en kleurprofiel.
    Thuis zelfde negatief afgedrukt met (lach niet) Opemus 5 en op Foma papier, krijgertje en meer dan 10 jaar oud.
    Klassikale bespreking van beide afdrukken en vel ooh en aahs voor de barietprint.
    Dus...........hou je van een ooooooh & aaaaaaah geluid; Bariet is het!!!!
    I rest my case!

Shooter
    Medium Format
    Ik begrijp werkelijk niet waarom iedereen toch die vergelijking aangaat. Sommige foto's komen tot hun recht op een velletje bariet en anderen kun je mooier printen. Zo zie ik het.

Rene, je hebt gelijk. Er wordt op de opleidingen ook veel minder aandacht besteed aan dit soort kennis. Meestal wordt vooral ingezoomd op de beeldtaal en dat is niet nu eenmaal niet het enige wat telt.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Wel even bij de les blijven....

Quote Originally Posted by Frits Flits
    Niet omdat ik perse je humeur wil bederven, maar ik heb toch moeite mee dat een printer als de 2400 hier eventjes door iemand (met naar eigen zeggen een vooroordeel, die ook al de Hasselblad H1 lenzen in 1 korte opmerking van tafel veegde) gebruikt wordt en dan meteen afgekeurd. Ik heb met eigen ogen prachtige dingen uit dit apparaat gezien en ik weet echt wel waar ik over praat. Ik begrijp dat afgeven op en die angst voor digitaal niet. Alsof het de vijand is. Als je voorkeur bij analoog ligt dan vind ik dat prima, maar ga nu niet roepen dat digitaal het er niet bij haalt. Wie van jullie heeft het nu werkelijk geprobeerd? Wie heeft er nu al het maximale uit het digitale traject proberen te halen? Toch niemand. Dan heb je ook het recht niet om erover te oordelen. Meestal gooit men met het argument van de prijs, maar de spullen die je voor analoog hebt verzameld en gebruikt zijn ook duur. Praat gerust over je prachtige analoge spullen, want dat doe ik ook graag, maar probeer je analoge fetish niet goed te praten door te zeggen dat digitaal het er niet bij haalt. Digitaal is prachtig, maar je moet er net zoveel tijd in steken (en in het begin zeker meer) als in analoog.
    Laten we wel even bij het oorspronkelijke onderwerp van deze thread blijven.

Quote Originally Posted by bariet
    Laatst kreeg ik de nieuwe Focus in de bus, en verbaasde me direkt over de hautaine uitspraken van D v/d Spek, het kwam er op neer dat alle zwart wit adepten die nog analoog fotografeerde en de doka gebruiken direkt kunnen stoppen. Hij zei letterlijk dat de huidige ontwikkelingen op digitaal gebied en printers ons als dokawerkers direkt de mond zouden snoeren.
    Op basis daarvan moet je de discussie voeren en niet de zaken uit zijn verband gaan halen zoals het me wel meer opvalt naarmate er meerd reacties komen.
    In mijn geval heb ik niet de printer veroordeeld als zijnde niet goed of slecht maar heb op basis van mijn eigen ervaringen en werk een barietafdruk vergelijken met dezelfde opname maar dan digitaal geprint op de R2400. Daarbij was mijn conclusie dat de bewering dat de analoge werkers de doka wel kunnen sluiten nog niet bewezen. Verder werk ik naar volle tevredenheid met deze printer maar wel nadat ie zo uit de doos wel eerst weer terug moest omdat ie niet werkte zoals bedoeld. Het vevangende exemplaar doet het wel naar behoren.
    Als laatste nog even terugkomend op de ervaringen met de de optieken van de H1 nog dit; ook hier heb ik deze alleen op basis van analoog/analoog vergeleken met de "oude" Hassi-lenzen. De optische kwaliteiten van de H1 lenzen komen wellicht uitstekend uit de verf als je digitaal werkt. Hoog contrast en hard, nodig om het gebrek hieraan de compenseren. Dus ook hier een uitvoerige vergelijking analoog/analoog met oude en nieuwe exemplaren. Met de H1 heb ik in totaal 'n stuk of 15 films volgeschoten. Daarop is mijn waarneming gebaseerd en daarna hebben ze van mij het predikaat "bagger" meegekregen en daar sta ik nog steeds achter. Als iemand daar anders over denkt en er tevreden mee is, prima...
    harry

Release, the best you can do...

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin