Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,837   Posts: 1,582,460   Online: 767

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 34

Shooter
    4x5 Format

Berichten in de laatste Focus

Laatst kreeg ik de nieuwe Focus in de bus, en verbaasde me direkt over
    de hautaine uitspraken van D v/d Spek, het kwam er op neer dat alle zwart wit adepten die nog analoog fotografeerde en de doka gebruiken direkt kunnen stoppen. Hij zei letterlijk dat de huidige ontwikkelingen op digitaal gebied en printers ons als dokawerkers direkt de mond zouden snoeren.
    Met de komst van de Epson R2400 hoef je de doka niet meer in, een bariet
    is niet meer nodig omdat de kwaliteit dusdanig hoog is dat het de toets der
    kritiek moeiteloos kan weerstaan, sterker nog het zou beter zijn. Ik begrijp die opmerkingen wel, want het is zijn vreten, en hij ziet niets liever dan dat
    de wereld begraven wordt onder het digitale geweld ( slaap lekker verder).
    Aan mij verdiend hij in ieder geval niets meer, want ik heb nu definitief mijn abonnement na 30 jaar opgezegd, ik kan niets met die digitale rotzooi.
    Veder vergeet hij even dat de prijs van een printje via de printer een veelvoud kost in vergelijking met een barietdruk, al die potten inkt en dure papieren van Hanemuller. Wat vinden jullie er nu van, graag jullie reaktie's.

René de Caluwé

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ach, René...haal je schouders er maar over op. De meeste fotografiebladen lees ik al een tijd niet meer; dat voorkomt ergernis. Het is toch vechten tegen de "inktkaai".

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Multi Format
    Ik doe het nat voor de sport.

punt.

G

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by bariet58
    Wat vinden jullie er nu van, graag jullie reaktie's.
    Eerst zien, dan geloven. Ik heb nog geen enkele digitale afdruk gezien die zich qua toonschaal kan meten met een goede bariet. En verder heb ik ontzettend veel lol om enkele avonden per week te knoeien met bakken, chemie, film en papier. Ik zit voor mijn werk al genoeg achter een beeldscherm.

Huub

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by bariet58
    D v/d Spek
    = Gearhead

De man begrijpt het gewoon niet. Not my problem.
    M.

PS. De Epson 17412,5 is nog beter geloof me dan toch..?
    PPS: Je moet wel servicepack 2 build 1312 installeren om zeker te zijn dat de cartridges niet lekken.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste René,

Op de academie hier in Hasselt "is" zwart-wit so wie so bariet.
    En fotografie blijft een "film" aangelegenheid.

[Moet je weten: een kleur printer moet in het verlof aan de klap gehouden worden om niet met verstopte spuitnaaldjes opgezadeld te zitten! Wie zei ook weer: elk voordeel heb een nadeel?... :-)]

Hoe langer een harde kern bij bariet blijft zweren hoe agressiever de "afvalligen" worden. Uit angst dat ze die doka eigenlijk toch niet hadden mogen afbreken.

En ieder jaar schreeuwen ze: "nu zijn we er". Dat hoor ik nu al 5 à 8 jaar. En "iedere" maal was het vergelijkbaar met bariet.

Tot ze hun ongelijk zullen moeten toegeven.

Ik durf elke digitale z-w workflow met de Heiland aan.

Om niet te spreken over de zalige uren samen afdrukken op de academie en de zaterdagavonden met voetbal op de achtergrond een prachtig printje af te werken.

En dan spreken we "ook" nog niet over de houdbaarheid van de print, de archiveringszekerheid, de gevoeligheidskeuze van 50 iso tot 1600 iso, de korrel, de meerdere soorten prachtige barietpapiertjes op elke formaat (tot 50/75 of meer), de belichtingsspeelruimte, de previsualisatie die nodig blijft.

Het staat als een paal boven water dat met digitaal het "métier" verdwijnt.
    Dus laat ze maar in de put springen...
    We (wij!) weten wel beter!

Zolang een "Vanfleteren en een "de Perlinghi" van hun analoge zwart-wit fotografie kunnen leven, zolang zitten we nog in de goeie richting.

Van sommige bekenden en niet van de minste fotografen (en die 30 jaar op de barrikade gestaan hebben om hun leerlingen om de oren te kletsen met alle zonden van de wereld over die niet perfecte bariet afdruk) kan je zo zien wanneer ze overgeschakeld zijn naar digitaal. Ze maken hun beeld niet meer in hun "hoofd", ze maken het achteraf met alle eenheidsworst_gevolgen van dien.

Er zijn bovendien wel maandbladen die beide, analoge en digitale op een correcte maniert aan bod laten komen, met name black and white photography (IMS, UK uitgave). Deze maand bespreking van F6 en vele andere analoge onderwerpen.

mvrgr
    Fred

tip: Open een bariet huis "Het barietje"
    met een biblio, een professionele doka te huur, een opplakken en in passe-partout consultancy, een "galerie", met "workshops" "Back to basics" and ""Back to the future", met workshops over gom, zout en cynanotypie enz, enz.

Wedden dat je er een florerend bedrijf van maakt?!

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Rene

Focus en andere fotobladen in Nederland verdienen op dit moment aan epson, samsung, sony etc. Wiens brood men eet...........

Ben

Shooter
    35mm
    Er gaat niet veel boven een pareltje bariet aan de wand en dat zal naar mijn idee (en bij vele anderen in de wereld) nog lang blijven. Het proces van het rustige fotograferen, het kabbelende dokawerk met op de achtergrond een muziekje zou ik niet willen missen. Een flink aantal fotobladen zijn de digi kant op gegaan, zoals focus. De overmatige digitale diaree in de fotobladen irriteerd me al langer. Kattenbakvulling is het, ik kijk ze niet meer in.

groet Sip

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De bladen zijn al lang overgestapt op digitaal. Zonder de farbikanten bestaan die bladen helemaal niet en het is dus logisch dat ze de fabrikanten naar de mond praten. Ik wil daarmee niet zeggen dat een digitaal printje er niet mooi uit kan zien maar een barietafdruk blijft toch een heel andere ervaring. Bovendien wil ik niet eeuwig een printer moeten calibreren omdat er toch weer een soort van zweempje in is geslopen. De kosten hiervan zijn ook niet misselijk en zoals al eerder vermeld, als je effu niet print i.v.m. vakantie o.i.d. dan is je printkop verstopt.
    We zullen wel een uitstervend ras zijn maar ik blijf toch stug mijn doka misbruiken om zo tot mooie zwart-wit prenten te komen (al dan niet bariet)

Laat die K..printers maar komen!

groet, Ronald
    groet, Ronald

Shooter
    4x5 Format
    Beste mensen,
    Ik wil sowieso ieder geval alle mensen bedanken voor hun opbeurende reaktie's en in het bijzonder die van Fred, want dat is een van de docenten die jonge mensen bij de analoge les moeten houden. Ik denk dat ik verder alle Nederlandstalige fotobla-
    den opgeef en Black and White Photography er voor in de plaats neem.Dat zo'n lul-
    lig voorwoord zulke emoties bij me konden oproepen, wellicht komt het ook een beetje door mijn leeftijd, als je ouder wordt dan overvallen emoties je iets vlugger.

René de Caluwé

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin