Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,226   Online: 802

Results 1 to 7 of 7
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Vanalles over toners en papierontwikkelaars...

Vandaag mijn eerste experiment met een toner - sepiton van amaloco. Echt een wonder hoe een beeld zoveel kan verbeteren door enkel te 'tonen'...maar de toner ruikt wel niet zo lekker...

Ik heb een aantal vragen (een hele waslijst eigenlijk): er bestaan zoveel producten op de markt, kan iemand me even wat tips meegeven over de producten van agfa en amaloco?
    • Naar houdbaarheid toe: ik heb 'slechts' 300ml van beide componenten aangemaakt, aangezien de werkoplossing slechts 4 tot 6 weken meegaat en het concentraat dan maar slechts 6 maand... hoe bewaren jullie alles?
    • Waarvoor kan ik agfa sistan en agfa viradon gebruiken + doet het iets aan de beeldtonen?
    • Op welke manier kan ik gemakkelijk met amaloco ecomax en agfapapier, dat niet in een WA-variant bestaat, warme of koudere tonen verkrijgen? Moet ik daarvoor ander papier aanschaffen, neutol WA of kan ik zoiets bekomen met een 'toner'
    • Iemand ervaringen met de andere producten van amaloco: H10, H8, Extramax, Varioton (rotone en blauton spreekt voor zich)
    • Krijg je door tonen zowiezo een langere levensduur van je print? Is het nog verantwoord selenium te gebruiken of bestaan er andere alternatieven?
    • En tot slot: heeft al iemand colorvir gebruikt? Wat kan je daarmee precies bereiken?

Naar het milieu toe, welke moet ik echt bij het klein en gevaarlijk afval bezorgen?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Op vraag 4 heb ik wel wat antwoorden:

Extramax haalt je diepzwart nog een beetje op en zorgt tevens voor een betere houdbaarheid van je print. Heb ik veel gebruikt. Als je je print er langer in laat liggen (ongeveer 3 minuten) kreeg je een vergelijkbaar effect als met seleniumtoner.

H10 is onmisbaar om droogvlekken te voorkomen. Werkt prima en gaat zeer lang mee, koop dus een klein flesje.

H8 is in mijn omgeving helaas niet of nauwelijks meer verkrijgbaar. Ik gebruikte dit in het verleden om de spoeltijd van films te bekorten. Ik heb net nog even in mijn mapppen met negatieven gekeken, maar ze zijn nog steeds goed. Ik ga er dus vanuit dat het werkt :wink:

Shooter
    Multi Format
    hey
    waarom zou je niet met Se tonen ,Se opzichzelf is natuurluik giftig maar in een toner is het een zout welke gebruikt wordt en dan nog verdund en jij verdund het nog ,met alle chemicalien moet je voorzichtig zijn ,je ontwikkelaar bevat ,hydroquinone,metol ,phenidone dat zijn ook geen onschuldige stoffen indien je voorzichtig bent maw niet met de blote hand in de oplossing plonsen ,niet eten roken of drinken in de donkere kamer je handen wast en verlucht is autorijden veel gevaarlijker dan zw afdrukken
    Sistan van agfa heet geen beinvloeding van de kleur of de D max van de print het bezit enkel een beschermende werking
    bewaren van chemie :hoe geconcentreerder hoe beter ,in tot op de rand afgeloten glazenflessen ,ga bij je apotheeek langs ,,bleach gaat lang mee zelf verdund maar eeuwig weer niet ,foto's oppotten en dan meerdere behandelen in minimale hoeveelheden is de boodschap

Colorvir is een buitenbeentje is niet mijn meug geeft iirealistische beelden

succes

jm

Shooter
    ULarge Format
    Ik kan je wel wat vertellen over je derde vraag. Ik ben vorig jaar een beetje aan het experimenteren geweest met de verschillende soorten papier waar ik nog redelijk makkelijk aan kon komen. Ik heb die in diverse soorten ontwikkelaars en met verschillende toners (sepiton en selenium) behandeld. Ik heb steeds hetzelfde negatief afgedrukt en er naar gestreefd een zo perfect mogelijke afdruk te maken. Ik vond het een heel leerzaam experiment, omdat het me inzicht gaf in de verschillen die ik in de doka kon bereiken. Conclusie was een beetje dat elk papier zijn eigen curve heeft en zijn eigen specifieke toon. Als je weet waar je op moet letten, haal je verschillende papiersoorten en merken er makkelijk uit. De verschillen tussen de ontwikkelaars (neutol, neutol wa en diverse amaloco) vond ik marginaal. Je ziet wel iets, maar het is klein vergeleken met de karakteristiek van de verschillende soorten papier. Tonen voegt weer een heel eigen dimensie toe en je moet heel voorzichtig doseren als je met bijvoorbeeld sepiton een verschuiving naar warm wilt bereiken, zonder het meteen bruin te laten worden. Ergo: als je een warme toon of juist koele toon wilt, kun je het beste van papier wisselen.

Shooter
    Multi Format
    Selenium toner niet combineren met het Ilford bariet, hé Pieter... zie daarvoor een andere thread van mijn naam.

Ik heb nog gebruiksklare amaloco sepia toner staan, die ik in februari aangemaakt heb. Ik heb nog niet de tijd genomen om de flessen te legen en te spoelen.
    Een experimentje lijkt me wel op zijn plaats om te zien hoe de bleek/toner zich gedraagt na 8 maanden als werkoplossing in het schap te staan... ben benieuwd (verwacht er niet veel van) en ik laat het jullie zeker weten.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Selenium toner niet combineren met het Ilford bariet, hé Pieter... zie daarvoor een andere thread van mijn naam.

Ik heb nog gebruiksklare amaloco sepia toner staan, die ik in februari aangemaakt heb. Ik heb nog niet de tijd genomen om de flessen te legen en te spoelen.
    Een experimentje lijkt me wel op zijn plaats om te zien hoe de bleek/toner zich gedraagt na 8 maanden als werkoplossing in het schap te staan... ben benieuwd (verwacht er niet veel van) en ik laat het jullie zeker weten.

G

Wrsl niet veel aangezien in de gebruiksaanwijzing van 4-6 weken gesproken wordt.

Ik vraag me af welk effect roodtoner precies geeft. Ik veronderstel dat zoiets niet veel verkocht wordt
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    G
    Update:

Ik heb gisteren de, ondertussen 12 maanden oude, werkoplossing getest op haar werkbaarheid.
    Hiervoor heb ik een aantal gelijk belichte afdrukken gebruikt die ik op een print exchange wou gebruiken maar waaraan ik teveel retoucheerwerk zou gehad hebben. Met dit experimentje hebben ze toch nog een nuttig doel gehad.
    Papier: MGIV (Ilford, neutrale basis). Het warmtone papier is misschien wel beter geschikt voor tonen.

1. volledige bleach van een print + sepia omkleuring
    Ziet er niet zo goed uit: fletse omkleuring. De hoge lichten werden te fel aangetast en komen er veel te donker uit.

2. gedeeltelijke bleach + sepia omkleuring + selenium
    Interessant: ik heb de print ong. 20" gebleekt, tot net voor het verdwijnen van de donkere partijen met detail. De omkleuring vind ik persoonlijk veel aantrekkelijker dan wat ik vroeger ooit produceerde met een volledige omkleuring.
    Daarna heb ik de print nog 4' in selenium behandeld.

Ik zorg vanavond nog voor een scan van deze print.

De werkoplossing is na 12 maanden dus nog actief. Of deze nog de volle kracht beschikt, dat is een andere vraag.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin