Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,445   Posts: 1,570,016   Online: 873

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Stop in fixeerbak en omgekeerd

L.S.,

Gisteravond heb ik per abuis mijn stopbad in de (lege) fixeerbak gedaan en de fixeer in de bak die ik nogmaal voor de stop gebruik. Mijn vraag is of dit kwaad kan?

Na elke sessie spoel ik deze bakken grondig uit met leidingwater. Niets meer en niets minder, kan ik de volgende sessie weer gewoon de stop in de stopbak en de fixeer in de fixeerbak doen?

Alvast bedankt,
    Jeroen

P.S. In de (beige) bak die ik voor de ontwikkelaar gebruik zie ik zwarte randen ontstaan (ik neem aan dat dit zilverresten zijn?!), deze bak spoel ik normaalgesproken ook uit met leidingwater (nadat de ontwikkelaar in een afval-fles is gedaan) en veeg ik dan een beetje na met een stuk keukenrol om 't ergste eruit te krijgen. Moet je zo'n ontwikkelbak nog grondiger schoon maken?

Shooter
    Multi Format
    Zolang je je schalen na iedere sessie uitwast/uitspoelt, kan het volgens mij toch geen kwaad.
    Kwestie van het standardiseren van je DOKA-process ben je natuurlijk slecht bezig :-D

Ik spoel mijn schalen ook altijd, niets meer, niets minder. Als er zwarte neerslag achterblijft, ga ik er met een simpele huishoudspons over en weg zijn ze.

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argus
    Kwestie van het standardiseren van je DOKA-process ben je natuurlijk slecht bezig :-D
    Ik wilde het niet de standaard maken ;-). Maar liever doen en op je bek gaan, dan op de bank voor de TV!

Shooter
    Medium Format
    Een verwisseling van stop en fix is na schoonspoelen geen enkel probleem. Verwisseling met ontwikkelaar kan vervelend zijn.

Zilver neerslag kan op diverse manieren worden verwijderd. Bruistabletten voor o.a. kunstgebit werkt erg goed. Afgewerkte blix (C41 of RA-4) gaat ook goed. Middeltjes als kaliumdichromaat en/of zwavelzuur laat ik vanwege veiligheid maar buiten beschouwing.

Succes,

Robert

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Aanslag in de bakken? Water met een scheutje huishoudbleekwater en even laten inwerken. Goed afspoelen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Bedankt voor jullie geruststellende antwoorden!
    Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin