Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,539   Posts: 1,544,286   Online: 838

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 34

Thread: Print Washer

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by hka
    Water moet i.v.m. het feit dat de zouten zwaarder zijn dan water en naar de bodem zakken van onderen afgevoerd worden. Vandaar dat de stroming van boven naar beneden is.
    Zout water is inderdaad zwaarder dan zoet water, maar ik heb hele grote twijfels of dit gezien de noodzakelijke turbelentie in zo'n spoelapperaat klopt. Mijn thee is onderin ook niet zoeter dan bovenin, zelfs als ik hem een dag of week laat staan, tenminste als ik eerst voldoende geroerd heb om alle suiker te laten oplossen. Het gaat er om dat er een regelmatige toevoer van schoon water is over het hele papieroppervlakte en dat het vuile water netjes afgevoerd wordt en zich niet te zeer mengt met het schone water. Of het van boven naar onder is of juist de andere kant op maakt geen verschil.
    Ik heb wel eens zitten denken aan het bouwen van een soort cascadesysteem: water loopt boven in het eerst vak, onder het eerste tussenschot door, vervolgens over het tweede schot, onder het derde, over het vierde (net zo groot te maken als je zelf wilt) en wordt na het laatste oneven schot via een slang aan de bovenkant afgevoerd. Je moet nog wel een truuk bedenken om het ding makkelijk leeg te maken. Als je het eerste vel papier vervolgens in het eerste compartiment schuift en het volgende in het tweede, moet dit goed gaan. Moet technisch niet zo'n probleem zijn te maken, maar ik heb me toch maar een nova printwasher aangeschaft. Kostbaar was hij wel, maar ik zou hem nooit meer kwijt willen.

Huub

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mbt het ophopen van chemicalien onderin. Er is een systeem waarbij je een schuif kan openen, waardoor in een keer alle water beneden wegloopt. Wanneer je dit dan een aantal keer doet, dan zou dit het ophopen van chemie voorkomen.

Ben

PS Jouw ontwerp lijkt wel erg op:
    http://www.versalab.com/server/photo...ts/washfaq.htm

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is niet mijn ontwerp maar het zijn mijn persoonlijke aanpassingen zodat ie wat kleiner wordt en voor mijn doel geschikt is en belangrijk dat ik het in eigen regie kan doen. Daarnaast is betaalbaarheid ook een uitgangspunt geweest. Heb de indruk, als ik zo de eerste inschattingen moet maken v.w.b. kosten, dat die dingen in de handel 2 of 3 of meer keer over de kop gaan. Ik zoek geen rolls royce onder de washers. Het gaat uiteindelijk om het efficiënt uitspoelen van je barieten.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Als je niet zoekt naar de Rolls Royce onder de printwashers, kun je net zo goed werken met een Nova Rapidwasher. Een 30X40 cm uitvoering blijft dan ook wel onder de Eur. 150,00 (even uit een oude prijslijst) en voor normaal gebruik voldoet deze spoeler ook prima voor bariet.

Ga je voor archiefvaste museumkwaliteit, ja dan kom je terecht bij zo'n academy washer met aparte compartinenten voor de hypo clearing agent en ga je dik over de Eur. 600,00.

Kostiner en Deville waren in de test overigens superieur aan de Nova uitvoeringen. De hyperbool van restthiosulfaat liep verder door naar onder!

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Als je van knutselen houdt is dit mischien wel een eenvoudige en goedkope oplossing:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/photo/wash.htm

Albert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor alle duidelijk mijn uitgangspunt is een washer voor min. 40x50cm print kleinere uitvoeringen zijn niet ontvankelijk.
    @Albert Deze heeft ook min of meer model gestaan voor mijn opzet. Ook hier weer een enorme badkuip omdat uitgegaan wordt van een standaard doos. Hetzelfde waar het Versalabmodel ook mank aan gaat. Deze dozen zijn voor een habbekrats standaard te koop echter voor mij te groot. Ben nog op zoek naar een 'standaard' kleinere doos...die mij wel past.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ben nog op zoek naar een 'standaard' kleinere doos...die mij wel past.
    .....dan maar in de regenton

Shooter
    Medium Format
    In het kader van barietspoelers, heeft Ralf Brauer (inderdaad, van Fotocommunity), een artikel gepubliceerd over een zelf te maken spoeler, opgebouwd met standaard onderdelen. Geschatte kosten ca. Eur. 50,- tot Eur. 60,-.

Het artikel is samengevat als PDF file en wordt met foto's ondersteund incl. een lijst met onderdelen en de artikelnrs. van de gebruikte "Gardena" aansluitstukken enz.
    Wij hebben overleg met hem hierover gehad en het ontwerp is verder bekeken door een Duitse universiteit ivm. de effectiviteit van het uitspoelen. Hier is dus echt over nagedacht.

Iedereen die een beetje handig is kan dit apparaat nabouwen. Voor het opvragen van de betreffende PDF file (wel in het Duits), kan iedereen die interesse heeft, mij hierover een e-mail sturen: info@fotohuisrovo.nl

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Shooter
    Medium Format
    Ik zie dat zijn PDF publicatie ook al op s/w Magazin gezet is: http://www.schwarzweiss-magazin.de/pdf/barytwascher.pdf

Robert

PS. Aan de plaatjes te zien zal het apparaat bij mij thuis ook wel in de douchebak belanden..........................

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin