Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,701   Posts: 1,482,629   Online: 761

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Nou lees ik vaker van mensen die in de diepvries film en papier bewaren. In de koelkast ken ik (professionele films) maar hoe lang zijn films en papier houdbaar in de diepvries?

Gerrit Hofmeijer
    film in de vriezer: tenminste 6 jaar. Ten bewijze daarvan, een paar honderd vellen vellen TriX die in 2000 vervallen zijn en waarmee ik geen problemen gemerkt heb.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ben het met Argus eens. Heb ook al jaren filmmateriaal alsmede papier in de vriezer. Heb nooit enige problemen gekend met overschrijding van de houdbaarheidsdatum ervan op de kwaliteit. Betrouwbare methode mits je de materialen in de originele verpakking de tijd geeft om te ontdooien voor gebruik. Bij niet gebruik kun je ze gewoon weer invriezen als je ze langere tijd niet denkt te gebruiken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Maakt het nog uit voor de houdbaarheid in de vriezer of het een zwart/wit film is of een kleurenfilm?
    Ik blijf het een gek idee vinden om film en eventueel papier in te vriezen. Gaan dragers, emulsielagen etc niet kapot?

Gerrit Hofmeijer

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kleuren, dia of zwartwit films. Kleuren, zwartwit of diapapier. Allemaal geen enkel probleem in de vriezer. Mijn 35 mm films laat ik in de plastic doosjes. Vlakfilm, 120 film e.d. gaan eerst in een ziplock (plastic zakje met ristssluiting). Altijd lang genoeg laten ontdooien. Er mag zich geen condens meer vormen op de verpakking.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Maakt het nog uit voor de houdbaarheid in de vriezer of het een zwart/wit film is of een kleurenfilm?
    Ik blijf het een gek idee vinden om film en eventueel papier in te vriezen. Gaan dragers, emulsielagen etc niet kapot?

Gerrit Hofmeijer
    De gelatine waarin de zilverdeeltjes zitten opgesloten werkt als voedingsbodem voor bacteriën als je die te warm opslaat. Door koelen cq vriezen stop je dat proces. De drager is een polyester en dat vormt ook geen probleem. Wel zoals Gilbert al aangaf ervoor zorgen dat je het in de originele verpakking laat zitten met eventueel nog een plastic zak er omheen en voldoende tijd geeft om rustig te ontdooien. Geloof die ouwe rotten nou maar en doe je voordeel...
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin