Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,577   Posts: 1,545,713   Online: 768

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

houdbaarheid film

Hallo Allemaal,

Er worden me vele rollen 35m hp5 ft4 en panf aangeboden met de houdbaarheid 1990-1993 en altijd in een koelkast met 8 graden bewaard. is dit nog tegebruiken? De afstand is voormij tegroot om dit te controleren. De verkopen vraagt 5 euro per rol?

Wie kan me wat wijzer maken, dank u
    Last edited by Daan72; 12-14-2005 at 11:02 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    ULarge Format
    Daan,

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Kun je rollen meterwaar (30 m) krijgen of krijg je losse rolletjes 35 mm aangeboden? In dat laatste geval is 5 euro per rol in ieder geval veel te veel, gezien de risico's en de prijs van nieuw materiaal. Gaat het om rollen van 30 meter, dan lijkt me 5 euro per rol een mooie prijs.
    Of het nog goed is? Het is natuurlijk van veel factoren afhankelijk en het blijft een gok. Om het zeker te weten moet je van alle films eigenlijk een proefje maken. Over het algemeen is het zo dat hoe lager de gevoeligheid is, hoe beter de bewaarbaarheid is. In het Engels-talige apug forum kun je er het nodige over vinden en ik heb persoonlijk met Tri-X en TMY die enkele jaren over datum was, nooit problemen gehad. Ik verwacht bij HP5 eventueel een iets hogere grondsluier en een wat lagere gevoeligheid en bij de andere beide films eigenlijk geen problemen.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Meer dan 10 jaar oud zou ik niet meer willen hebben. Risico dat je een zorgvuldig geplande fototrip of opdracht naar de kl.ten helpt is het mij niet waard. Goedkoop blijkt achteraf duurkoop. Heb ik ook met vallen en opstaan aan den lijve ondervonden. Erg frusterend als je na enkele uren de juiste instelling en het juiste licht en lucht hebt dat je verwachtte en nadien blijkt het sh.t te zijn.
    harry

Release, the best you can do...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huub S
    Ik begrijp je vraag niet helemaal. Kun je rollen meterwaar (30 m) krijgen of krijg je losse rolletjes 35 mm aangeboden?
    Huub
    Hallo Huub,
    De adverteerder noemde het 35meter. maar het moet 30 meter zijn inderdaad.
    Hoe kom ik er achter hoe het zit met de achtergrond sluier?
    Als er een achtergrond sluier is, dan houd dit toch in dat de SAT(standaard afdruk tijd) langer is? en dit gaat dan toch tenkosten van het contrast?
    Dus dan moet ik het testen volgens het zone systeem?
    Ik heb het boek over het zone systeem gelezen , maar nog niet in de praktijk geprobeerd. dat moet er dan maar eens van komen.

Maar als ik film in vries op -20graden of zo iets, is film dan eeuwig houdbaar?

DaniŽl

Shooter
    ULarge Format
    DaniŽl,

Film is niet eeuwig houdbaar, maar wel redelijk lang. Als je deze film koopt, zou ik hem zo snel mogelijk proberen te gebruiken en er niet nog jaren in een vriezer aan toevoegen.
    Hoe het zit met sluier en bruikbaarheid van de film, kom je alleen proefondervindelijk achter. Sluier levert inderdaad een langere afdruktijd op en gaat ten koste van je contrast. Langer ontwikkelen en ruimer belichten kunnen dat tot op zekere hoogte compenseren. Enig testen zal inderdaad wel nodig zijn.

Groet, Huub

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Maar als ik film in vries op -20graden of zo iets, is film dan eeuwig houdbaar?

DaniŽl
    Eeuwig misschien niet. Maar een of twee decennia in elk geval wel.
    Jouw rollen hebben echter al 15 jaar op de plank gelegen. 8 'C is wel beter dan 35 'C, maar het is niet hetzelfde als invriezen. M.a.w. eerst testen, daarna snel gebruiken, en belangrijke fotosessies vermijden.

Over hoeveel rollen gaat het? Want als ze onbruikbaar zijn, is zelfs Ä 5 nog te duur. Om je risisco te beperken kunt je eens voorstellen om Ä 2,50 per rol te geven. Hij raakt ze namelijk aan niemand anders kwijt. Of laat hem eerst een rol opsturen zodat je kunt testen. Weigert hij dat, dan zou ik hem zijn zaakje laten houden.
    Last edited by argentic; 12-15-2005 at 06:50 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Het gaat om 1 rol panf , 9 rollen fp4 en 6 rollen hp5 met de data 1990-1993.
    er is al 15 euro geboden op marktplaats door een ander

Daniel

Shooter
    ULarge Format
    Ik zou proberen te bedingen om een rol HP5 te mogen testen, een terugkoopoptie te krijgen of een andere vorm van garantie. Als dan blijkt dat het niet goed meer is, dan zou ik de hele partij laten zitten. Zijn de resultaten bij de HP5 nog goed, dan is de rest wrs. ook goed.

Huub

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Daan

Ik heb nog wel een apparaat voor je om de rol in cassettes te spoelen. Tegen verzendkosten

Ben

Shooter
    35mm
    Nou lees ik vaker van mensen die in de diepvries film en papier bewaren. In de koelkast ken ik (professionele films) maar hoe lang zijn films en papier houdbaar in de diepvries?

Gerrit Hofmeijer

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin