Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,692   Posts: 1,482,418   Online: 711

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Korrel in bariet

Op 1e kerstdag had ik een gedacht die ik stom genoeg nu pas had. Gisteren heb ik een aantal barietafdrukken gemaakt van hetzelfde model op twee soorten barietpapier. Vanmorgen stond ik bij het vroege licht naar de afdrukken op Agfa MCC111 en Kentemere VC Fineprint te kijken en viel mij voor het eerst op dat het lijkt alsof de korrel van de Afga prints zichtbaar fijner was dan die van de Kentmere prints. Toen begon de molen te werken (en vraag ik jullie of dit een correcte gedachtengang is)... korrel bij film ligt o.a. aan de filmgevoeligheid... ik weet dat de gevoeligheid van mijn Kentmere papier eens zo hoog is (320ASA) t.o.v. Agfa multicontrast classic (160ASA); de vraag is... heeft dit er iets mee te maken, of is film en papier in dit opzicht niet met elkaar te vergelijken?

Fijne kerst!
    Jeroen

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Een mogelijkheid is dat de scherpte in het tweede geval niet goed was.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jeroen,

Korrel in papieremulsies bestaat en er zullen ook wel verschillen per emulsie, maar de korrel is en blijft dermate klein zodat het met het naakte oog niet waarneembaar is. De kleine korrel in de papieremulsie en de vergrote korrel uit het negatief beinvloeden elkaar (geen interferentie)

Zoals al schreven is: vermoedelijk niet goed opnieuw scherpgesteld (diafragma ver open?) of je negatief heeft zicht verplaatst (negatief-plop) door de warmte (als je een glasloze negatief houder hebt).

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huib
    Jeroen,

Korrel in papieremulsies bestaat en er zullen ook wel verschillen per emulsie, maar de korrel is en blijft dermate klein zodat het met het naakte oog niet waarneembaar is. De kleine korrel in de papieremulsie en de vergrote korrel uit het negatief beinvloeden elkaar (geen interferentie)

Zoals al schreven is: vermoedelijk niet goed opnieuw scherpgesteld (diafragma ver open?) of je negatief heeft zicht verplaatst (negatief-plop) door de warmte (als je een glasloze negatief houder hebt).

Huib
    OK, jammer. Want:
    1) Ik heb het werk diafragma de hele sessie niet aangepast (f/8 op een 40mm Leitz Focotar).
    2) Ik stel altijd voor iedere print (ondanks dat ik niet eens de vergroting aanpas) opnieuw scherp (op F/8)... met een vel van hetzelfde papier onder m'n Peak I.
    3) Ik heb deze sessie een negatiefhouden met a.n. glas boven het negatief gebruikt.

Ik vind de Kentmere afdrukken ook wat 'vlokkerig' in effen lichte gebieden (stuk van een been van een blank model bijvoorbeeld) waar de Agfa MCC afdruk dat niet heeft. Nou ja, ik zal wel gek zijn dan... want iedereen blijft volhouden dat Kentmere uitstekend papier is; ik zal later nog eens een nieuwe doos aanschaffen.

Jeroen

Shooter
    35mm
    Misschien werkt dat kentmere papier wat zachter dan Agfa. Dat zou ook het 'vlokkerig' kunnen verklaren. Hoe harder de gradatie hoe beter korrel wordt weergegeven.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Deze week vergelijken we eens Ilford en Kentmere;
    Met welke vergroting heb je gewerkt Jeroen??

Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik vind de Kentmere afdrukken ook wat 'vlokkerig' in effen lichte gebieden (stuk van een been van een blank model bijvoorbeeld) waar de Agfa MCC afdruk dat niet heeft.
    Misschien niet goed uitontwikkeld?

Huib

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De factor vertrooïng in de emulsie mag ook niet uitgesloten worden. Hetgeen in dit geval wil zeggen dat het MCC papier wellicht meer verstrooïng blijkt te hebben dan Kentmere. De combinatie ontwikkelaar/papier is nog weer een andere.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Met welke vergroting heb je gewerkt Jeroen?
    8x op m'n Leitz V35 (35mm film dus).

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huib
    Misschien niet goed uitontwikkeld?
    Zowel de Agfa MCC als de Kentmere VC Fineprint zijn 3 minuten in Agfa Neutol NE gegaan.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin