Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,885   Posts: 1,520,577   Online: 1023

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ben het helemaal met je eens. Mijn subjectiviteit heb ik geventileerd en ook de verwachtingen die ik ervan had. Dit alles in vergelijking met wat ik tot heden gebruikte. Dat is dan de norm waarvan ik uitgegaan ben. je hoort mij niet zeggen dat het niet goed is. Alleen het is dan niet mijn cup of tea.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Tuurlijk is papier keuze persoonlijk. Maar ik zoek dan ook in de tekst naar technische opmerkingen (zoals bv. papier bevat onregelmatigheden). Verder moet ik het zelf uitzoeken, maar dat is ook de charme van analoog....

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Evuhhhhh iets rechtzetten...

Quote Originally Posted by hka
    In mijn geval spreken we van Kentmere. Op zich prima maar t.o.v. datgene ik tot nu toe gebruikte is het geen verbetering. Zonder glanspers te gebruiken is het een doodsaai mat oppervlak (je zou haast zeggen met een filligrain oppervlak). De eerste print die ik nat in de waterbak had liggen vond ik geweldig wat dynamiek en D-max betreft. Gedroogd is het niet om aan te zien. Ik had verwacht dat het een eiglansachtig oppervlak zou hebben en daar zit de teleurstelling. Je moet hoogglanzen anders haal je het er niet uit.
    Vandaag op de barietuiwisseling resultaten gezien op Kentmere Fineprint papier die er duidelijk anders qua oppervlak uitzagen dan degene die ik gemaakt heb. Al pratende werd er geopperd dat ik toch waarschijnlijk de filligrain versie in de hand gedrukt heb gekregen. Thuis gekomen onmiddelijk de verpakking gecontroleerd en weer gecontroleerd en weer gecontroleerd.. en ja uiteindelijk vond ik ergens achterop de label zeer klein aangegeven dat het de filligrain-soort was. De zaak waar het gekocht is erop aangesproken dat ze me de verkeerde soort hebben meegegeven. Kennelijk hebben ze er zelf ook de meest mogelijke moeite mee om de verschillen te zien. Zou hierbij een oproep willen doen aan degenen die enige invloed hebben bij Kentmere om te komen tot een duidelijker positionering (lees herkenning) van de verschillende oppervlakken. Waarbij deze mijns inziens op de voorkant van de label zou moeten staan en niet ergens klein achterop waar in principe bijna niemand het zoekt. De nieuwe (glans) versie geef ik binnenkort een nieuwe kans. Dus neem dit in ogenschouw als je de voorgaande thread van mij hierover leest...
    harry

Shooter
    Multi Format
    Zoals Harry zegt: de aanduiding van Kentmere papieren is zeer onduidelijk.
    Ik had hetzelfde voor en kwam met een mat-versie naar huis ipv. een glanzende. Gelukkig was het RC papier.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Zoals Harry zegt: de aanduiding van Kentmere papieren is zeer onduidelijk.
    Ik had hetzelfde voor en kwam met een mat-versie naar huis ipv. een glanzende. Gelukkig was het RC papier.

G
    Hoi,
    Eigenlijk is het helemaal niet onduidelijk, want VC Select ( staat er met grote letters op ) is PE/RC in Glossy ( Glanzend) en Fine lustre. Verder
    geef ik toe dat onze nieuwe voorraad van VC Fineprint een klein stickertje
    bevatten maar daar geldt dat FineGrain een filigrain oppervlak heeft en
    Glossy natuurlijk Glanzend ( eiglans !!!) en Finegrain Warmtone htzelfde is
    als de eerste alleen in een chamois uitvoering.
    De afkortingen bij deze:
    VC Select GL = Glanzend
    VC Select FL= Fine Lustre
    VC Fineprint GL= Glanzend
    VC Fineprint FG= Fine Grain
    VC Fineprint FG/WT= Finegraine Warmtone
    Kentona GL= Glanzend
    Bromide GL= Glanzend etc etc.
    Zo zijn er nog meer soorten die we voeren Art Classic, Art Document ( beide FB papieren ) en de Kenthene een gradatie PE papier in GL en FL.
    Een kind kan de was doen, toegegeven nogmaals de laatste stickertjes waren vrij klein, ik zal ze daar eens op aanspreken.

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

Onze excuses !!

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik moet wel zeggen dat de consument een beetje op het verkeerde been wordt gezet door al die typeringen en benamingen.

Waarom niet gewoon vermelden bariet, glanzend. + overig. Dan weet iedereen direct waar het over gaat.

vc fineprint, polywarmtone FB, fomabrom variant iii

Shooter
    4x5 Format
    Ben ik niet helemaal met je eens Willie Jan, want zoals eerder vermeld zijn er meerdere bariettype papier in het assortiment, en bariet is natuurlijk daarbij nog een soort van verzamelnaam van de tradionele Fibre Base ( papier basis) papieren.
    VC Fineprint is mijn inziens een uitstekende naam om de klasse van het papier aan
    te geven.

René de Caluwé

Shooter
    Multi Format
    René,

Fineprint is m.i. een heel goede naam om een barietpapier te benoemen, maar blijkbaar zijn de meesten onder ons niet oplettend genoeg om de nuances te vinden in de afwerking (mat, glossy...)
    't Is dan ook nogal redelijk nieuw voor ons/mij, dat Kentmere papier en na verloop van tijd zal het wel evidenter worden.

Bedankt voor de detailuitleg ivm de naamgeving.

BTW: Ilford is ook een ramp als je het de eerste keer koopt. Zeg nu zelf: MGIV WT FB... waar slaat dat nu op ;-)

G

Shooter
    Multi Format
    Bariet is sowieso slechte naamgeving.

Het slaat namelijk op de tussenlaag die uit bariumsulfaat en gelatine bestaat.

Document Art van Kentmere zou dan geen "bariet" papier zijn, deze papiersoort heeft deze tussenlaag nl. niet!

De naamgeving die in de museum wereld aanbevolen wordt is wat consequenter;

Ontwikkel Gelatine Zilverdruk eventueel met de toevoeging PE als het om die variant gaat!

In het engels is dit dan Silver Gelatine Developping Out Print.

Je weet meteen om wat voor techniek en stoffen het gaat!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by bariet58
    Hoi,
    Eigenlijk is het helemaal niet onduidelijk, want VC Select ( staat er met grote letters op ) is PE/RC in Glossy ( Glanzend) en Fine lustre. Verder
    geef ik toe dat onze nieuwe voorraad van VC Fineprint een klein stickertje
    bevatten maar daar geldt dat FineGrain een filigrain oppervlak heeft en
    Glossy natuurlijk Glanzend ( eiglans !!!) en Finegrain Warmtone htzelfde is
    als de eerste alleen in een chamois uitvoering.
    Een kind kan de was doen, toegegeven nogmaals de laatste stickertjes waren vrij klein, ik zal ze daar eens op aanspreken.

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

Onze excuses !!
    René,
    Als je door schade en schande wijs geworden bent kan het kind in mij inderdaad de was doen. Maar de aap dient eerst geleerd te worden hoe die kan klimmen en dan lukt het wel. Als je zoals jij helemaal thuis bent in deze materie en er dagelijks mee omgaat dan weet je waar je het zoeken moet. Maar ik als argeloze "eerste maal" gebruiker heeft daar wel de nodige moeite mee gehad. Gelukkig had ik maar 10 vel gekocht dus konden de overige acht vel met het oud papier mee. Zodra ik er weer aan toe ben probeer ik de glans versie wel eens. Plak een grote sticker op de voorkant van de witte verpakking want daar is ruimte genoeg en het probleem is uit de wereld. Desnoods doe je dat zelf voor die "domme Ollanders" !..
    harry

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin