Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,640   Online: 883

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Kentmere of Foma

Zijn er personen die reeds de verschillen van beiden bariet hebben bekeken?

Shooter
    Medium Format
    Voor wat ik van Kentmere heb gezien zitten hierin een aantal zeer fraaie papiersoorten. (m.n. de barietpapieren)
    Van de Foma papieren is Fomatone (classic, de bariet uitvoerig) een echt warmtoon papier, maar ook met lage gevoeligheid.
    Het nieuwe Fomabrom Variant is zo nieuw dat niemand dat nog uitgetest kan hebben. Er zijn door ons sinds eind vorige week pas enkele verpakkingen van verkocht.

De keuze van een fotopapier is zeer persoonlijk.
    Gezien de nieuwe prijzen van Ilford gaat dit papier wel erg kostbaar worden in de toekomst.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is te gemakkelijk om alleen de prijzen met elkaar te vergelijken. Ben van mening dat er ook op kwalitietsniveau tussen de genoemde merken aanmerkelijke verschillen zitten. Laat ik er eentje noemen die ik nu zelf proefondervindelijk heb kunnen vaststellen nl de kwaliteit van de drager; het papier. Daarmee doel ik niet op de dikte oftewel het gramsgewicht per m². Het betreft de samenstelling van het papier. Hoeveel lompen zit erin, hoeveel gerecycled papierafval en van welke soort is gebruikt. Onbehandeld (ontwikkeld) ligt het aardig vlak maar eenmaal nat geweest is het op natuurlijke wijze nauwelijks erg mooi glad te krijgen. Laat staan als je het op een niet al te vlakke ondergrond laat drogen, krijg je rimpels er zelfs na dagen in de pers niet meer uit. Met andere woorden pas in het eindresultaat zie je waar het verschil zit. Nu is de één hierop kritischer dan de ander dus dit zal altijd een subjectieve beoordeling blijven.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Harry,

ik heb nu enkele prints gemaakt met foma papier, nat opgespannen met aquareltape op een glasplaat, en na 2 dagen losgesneden. Mijn ervaring hiermee is dat het toch nog enigzins bol blijft staan, Daarentegen de kentmere blijft vlak liggen. echter ik heb de kentmere in 20x25 en de foma in 24x30 formaat. Uit jou verhaal kon ik niet helemaal opmaken of je het probleem met kentmere of foma papier had...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Overigens vind ik de prijs ook niet het belangrijkste punt. Ik ga geen uur staan werken voor een mooie print, die uiteindelijk van mindere kwaliteit is omdat het papier 20 cent goedkoper was....

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Hoogglanzen

Quote Originally Posted by Willie Jan
    Overigens vind ik de prijs ook niet het belangrijkste punt. Ik ga geen uur staan werken voor een mooie print, die uiteindelijk van mindere kwaliteit is omdat het papier 20 cent goedkoper was....
    Ben ik het helemal mee eens.
    In mijn geval spreken we van Kentmere. Op zich prima maar t.o.v. datgene ik tot nu toe gebruikte is het geen verbetering. Zonder glanspers te gebruiken is het een doodsaai mat oppervlak (je zou haast zeggen met een filligrain oppervlak). De eerste print die ik nat in de waterbak had liggen vond ik geweldig wat dynamiek en D-max betreft. Gedroogd is het niet om aan te zien. Ik had verwacht dat het een eiglansachtig oppervlak zou hebben en daar zit de teleurstelling. Je moet hoogglanzen anders haal je het er niet uit.
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Welk papier van Kentmere Harry?
    Ik hoop niet dat het de vc glossy fine print is?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by fred
    Welk papier van Kentmere Harry?
    Ik hoop niet dat het de vc glossy fine print is?
    Dat is het wel Fred. Oordeel zelf als je een proef neemt. In het monsterboekje ziet het er geweldig uit als je het tenminste een hoogglansnabehandeling geeft. Dat laatste wil ik dus niet. Als je mijn laatste vellen wilt hebben om te testen laat het maar even weten dan kan ik ze zaterdag aan een van de "Belgen" meegeven.
    harry

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb net Fomabrom Variant VC 111/112 besteld om te kijken wat de eigenschappen van dit papier zijn.

ze beweren dat het op agfa mcc lijkt...

Shooter
    Multi Format
    beste
    in dit Nl onderonsje wil ik me niet mengen ,maar eerst is het zo dat fotopapier een persoonlijke keuze is en kostprijs op de tweede plaats komt vind ik
    ik ben een uitsluitend barietwerker al meer dan 30 jaar en heb de meest uiteenlopende soorten gebruikt en gebruik ze ook verder ,van de eerste tot de laatstekrijg ik vlak na drogen aan de lucht ,alle hebben na lucht droging een mooie eiglans ,de snelheid ,de kleur ,en de kleurdrager zijn verschillend zelf in de zelfde ontwikkelaar, papieren welke niet op tonen reageren vind ik maar niks
    glansen doe ik spoorradisch maar het hoeft eigenlijk niet
    Foma,Forte,Adox,Moersch,Agfa,Ilford,Oriental,Maco ,Berger;,Kentmere is met Foma en Forte mijn favoriet
    de verpakking van anderen kan een van deze bevatten want niet allen hebben hun eigen gieterijen en versnijden enkel wat de andere produceren

alles hier is zeer subjectief

succes in het afdrukken

jm

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin