Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,719   Posts: 1,514,840   Online: 951

Results 1 to 9 of 9
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

houdbaarheid zw papier?

Hallo,

Iemand bied mij heel erg veel oud zw fotopapier aan van ilford en kodak.
    Het gaat om ongeveer 40 dozen van 100 vel van de maten 10/15, 18/24; 30/40; glossy, mat etc. veel ongeopende dozen; de
    meeste zijn nog dicht. voor een bedrag van 25 euro.
    De dozen van ilford zijn van het oude type witte doos met rode sticker.
    Hoe lang zijn dozen met papier houdbaar? Ik heb net een nieuwe doos met fb papier van ilford gekontroleerd maar er staat geen verloop datum op. Op film zie je dat wel. Kan ik er dan van uitgaan dat papier velen malen langer houdbaar is??? Ik heb van iemand al eerder een doos ilford papier gekregen van dit oude type verpakking , deze zal ik morgen proberen om tekijken wat het resultaat is.

Ik hoor graag van jullie.

Shooter
    ULarge Format
    Daan,

Helaas is papier doorgaans juist minder houdbaar dan film, hoewel er grote verschillen tussen de fabrikanten zijn en tussen de verschillende papiersoorten en dan ook nog afhankelijk van hoe het bewaard is. Agfa mcc scoort qua bewaarbaarheid slecht, Ilford en Kodak zijn wat dat betreft stukken beter. Verder is Multigrade slechter bewaarbaar dan gradatiepapier en hoe kouder het bewaard is hoe beter, naar het schijnt. Veel meer is er in zijn algemeenheid niet over te zeggen. Er is trouwens van Amaloco een sluierremmer te krijgen, die je toevoegt aan je ontwikkelaar. Dat schijnt iets uit te maken, maar het is geen oplossing voor papier dat echt niet meer goed zijn.
    Nu is 25 euro niet zo heel veel voor 40 dozen, dus je kunt een gokje wagen, zeker als het gradadtiepapier is. Als het voor een groot deel uit Ilford multigrade II bestaat, zou ik het laten staan. Dan is het meer dan 20 jaar oud en waarschijnlijk niet meer bruikbaar. Is het multigrade III, dan kan het nog goed zijn.

Huub

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Het gaat om deze dozen. zie bijlagen.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails DSC00299.JPG  

Shooter
    ULarge Format
    Voor 25 euro zou ik de hele stapel gewoon kopen. Ik zie vooral dozen Ilford gradatiepapier, een doosje multigrade 4, een doos Agfa fb en verder Kodak papier van diverse kwaliteit waar ik wat minder inthuis ben. Niet alles zal meer goed zijn, maar als er twee dozen tussen zitten die wel goed zijn, heb je je 25 euro er al uit. En desnoods gebruik je het grootste deel als contactvel.
    Huub

Shooter
    4x5 Format
    Papier wat niet koel en droog bewaard is, is op zeker gesluierd. De houdbaarheid
    van papieren is ongeveer 5 jaar, als het in de vriezer heeft gelezen wel veel langer.
    De beste methode om er achter te komen is de sluierproef. Om nu sluierwerende stof toe te voegen aan de ontwikkelaar is een oplossing, maar niets meer dan een]
    kunstgreep. De kosten 25 Euro zijn laag uiteraard, als het wat betreft de vergrotingen niet gaat werken kan je het natuurlijk wel gebruiken om contactjes mee te maken.

René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Als je een doos kwijt wilt zeg je het maar! Ik ben al vrij lang op zoek naar een lege drieweg doos om belichte 4x5 negatieven in te bewaren. Helaas kan ik deze lokaal niet krijgen...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Aodhán
    Ik ben al vrij lang op zoek naar een lege drieweg doos om belichte 4x5 negatieven in te bewaren. Helaas kan ik deze lokaal niet krijgen...

Ik wil wel een doos voor 25 vellen kwijt, compleet met zwarte envelop en kartonnen berscherming (Ilford dozen).
    Stuur me een PM met je adresgegevens en tegen verzendkost mag je ze van mij hebben!
    't is wel vanuit België, mocht je van een landgenoot een voorstel krijgen, aarzel niet... of ga eens naar een volgende kroegmeeting ;-)0

G

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo allemaal,

Er is en kink in de kabel gekomen, de aanbieder heeft het aan een ander verkocht voor 35euro. Niet meer aan tedoen. Wachten op de volgende aanbieding. Allen bedankt voor de info.

groeten Daniel

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus
    Ik wil wel een doos voor 25 vellen kwijt, compleet met zwarte envelop en kartonnen berscherming (Ilford dozen).
    Stuur me een PM met je adresgegevens en tegen verzendkost mag je ze van mij hebben!
    't is wel vanuit België, mocht je van een landgenoot een voorstel krijgen, aarzel niet... of ga eens naar een volgende kroegmeeting ;-)0

G
    Kroegmeeting...klinkt goed! Ik werk ik in de weekenden maar wie weet kan ik wat schuiven!
    Ik zal je iig mijn adres pm-en.

Daniel, wat jammer! Nu maar hopen dat je snel tegen iets nieuws aanloopt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin