Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,407   Online: 1013

Results 1 to 7 of 7
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

ontwikkelaar & bariet

Goede morgen,

Ik gebruik amaloco 6006 ontwikkelaar, stop deze na de sessie in een harmonica fles (als ik niet al te veel ontwikkeld heb) en gebruik deze na 2 weken voor een 2e sessie.
    Nu heb ik dit voor agfa PE zo altijd gedaan.

Nu heb ik gisteren een zwart test gedaan met verschillende barieten en door gemeten en kwam tot de conclusie dat maar 1 papier 2 bereikte (zone 1) en het foma classic zelfs grijs bleef (1.41).

Nu mijn vraag:
    Is bariet veel gevoeliger voor verse ontwikkelaar dan PE papier om het maximale zwart te halen?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Goede morgen,

Ik gebruik amaloco 6006 ontwikkelaar, stop deze na de sessie in een harmonica fles (als ik niet al te veel ontwikkeld heb) en gebruik deze na 2 weken voor een 2e sessie.
    Nu heb ik dit voor agfa PE zo altijd gedaan.

Nu heb ik gisteren een zwart test gedaan met verschillende barieten en door gemeten en kwam tot de conclusie dat maar 1 papier 2 bereikte (zone 1) en het foma classic zelfs grijs bleef (1.41).

Nu mijn vraag:
    Is bariet veel gevoeliger voor verse ontwikkelaar dan PE papier om het maximale zwart te halen?
    Je hebt je vraag zelf beantwoord: bariet bevat meestal meer zilver dan PE.
    Ik gebruik altijd verse ontwikkelaar. Gewoon iets meer verdunnen en uitontwikkelen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik steeds verse ontwikkelaar als ik bariet ga afdrukken.
    Met testprints op RC ben ik minder streng en gebruik daarvoor soms ontwikkelaar van 2 weken oud.

Zoals Marc zegt, vraagt bariet meer kracht van je ontwikkelaar.
    Als je zo'n kwaliteitsvol papier gebruikt, lijkt het me ook logisch om met vers aangemaakte chemie (behalve het stopbad, afhankelijk van het type) aan de slag gaat om de afdruk in de meest optimale omstandigheden te produceren.

Oja, en vervang die harmonicaflessen door wijdhalsflessen van Hama of Jobo. Ze zijn amper schoon te krijgen.

G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Het grootste probleem van de harmonica flessen is het vergrote oppervlak, waardoor de ontwikkelaar meer in kontakt is met de zuurstof die aan de wand zit.

Ben

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Je hebt je vraag zelf beantwoord: bariet bevat meestal meer zilver dan PE.
    Ik gebruik altijd verse ontwikkelaar. Gewoon iets meer verdunnen en uitontwikkelen.

M.
    Waarom iets meer verdunnen?
    Ik zou dan denken doordat er meer zilver in zit juist de ontwikkelaar sterker maken (minder verdunnen)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Waarom iets meer verdunnen?
    Ik zou dan denken doordat er meer zilver in zit juist de ontwikkelaar sterker maken (minder verdunnen)
    Je wilt ontwikkelaar besparen door hem te herbruiken na 2 weken.
    Je kan ook ontwikkelaar besparen door een one-time-shot te maken en na de doka-sessie weg te gieten - daardoor is een kleinere concentratie niet af te raden.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Alleen als de kwaliteit goed blijft will ik de ontwikkelaar hergebruiken. Blijkt dat niet te zijn dan mik ik hem weg na de sessie. Ontwikkelaar is nu ook weer niet zo duur... Ik koop de 6006 in 5 liter container voor +/= 25 euro.

meestal maak ik 1 liter aan. 1+9

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin