Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,568   Posts: 1,573,500   Online: 693

Results 1 to 5 of 5
    jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

HP5 5x7 inch- ontwikkeling?

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een pak Ilford 5x7 inch HP5+ gekocht.
    Weet iemand hoe ik aan mijn ontwikkeltijd kan komen met een XTOL-bad?

Kan de Massiv Dev Chart ik afleiden dat de ontwikkeltijd voor een 4x5 inch negatief ongeveer even groot is als voor een middenformaatnegatief. Zou dezelfde tijd ook gelden, bij uitbreiding, voor een 5x7-negatief?

Ik ontwikkel in een schaaltje omdat ik geen tank heb voor 5x7. Blijft de ontwikkeltijd in dit geval gelijk, of moet ik hem verlengen/verkorten?

groeten,
    jos

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ilford geeft aan voor Xtol bij 1+0 een ontwikkeltijd van 8:00 min bij 400ISO en 20°C.
    Kijk ook op Ilford website http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Het korte antwoord is ja. De ontwikkeltijden zijn voor 5x7 waarschijnlijk gelijk aan die voor 4x5. Vermoedelijk gaat om dezelfde emulsie op dezelfde drager, die in een ander formaat is gesneden.

Huub

Shooter
    Multi Format
    Je agitatiemethode tussen tankontwikkeling en schaalontwikkeling zal nooit dezelfde zijn: in een tank krijg je veel meer vloeistofverloop dan in een schaal.
    Ga uit van dezelfde tijd, maar doe eerst wat tests!!! Ik vermoed dat de negatieven er iets minder contrastrijk zullen uitkomen.

Waar vind je 5x7" Ilford vellen? Ik gebruik zelf 13x18cm.

@Huub:
    de drager voor rolfilm en vlakfilm van Ilford is zeker niet dezelfde. De chemische samenstelling mag identiek zijn, maar de vlakfilm is dikker. Of dit effect heeft of de coating, weet ik niet... sla me maar dood :-)

G

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by argus
    @Huub:
    de drager voor rolfilm en vlakfilm van Ilford is zeker niet dezelfde. De chemische samenstelling mag identiek zijn, maar de vlakfilm is dikker. Of dit effect heeft of de coating, weet ik niet... sla me maar dood :-)

G
    Ik had het ook niet over rolfilm maar over 4x5 in vergelijking tot 5x7! Dat de drager invloed heeft op de ontwikkeltijden is inderdaad het geval. Nu is het zo dat Ilford er naar streeft om dat zo gelijk mogelijk te houden. Bij Kodak lopen de tijden veel meer uit elkaar. Testen kan inderdaad nooit kwaad, ook al omdat je niet persé dezelfde soort fotografie doet met verschillende soorten camera's. Ik doe bijvoorbeeld met kleinbeeld vaak rapportagewerk en met 4x5 meestal landschappen. In het laatste geval gebruik ik vaak een variant van het zone systeem, terwijl ik in het eerste geval ik hooguit de film ruimer belicht en korter ontwikkel als de contrasten hoog zijn.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin