Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,632   Online: 883

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 22 of 22

Thread: Rodinal (e.a)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank je Huub voor deze info. Kreeg vanmiddag nog een oud flesje Rodinal en heb het zojuist geprobeerd zonder rotatie met de HP tank en met APX 100, ook gekregen, resultaat is mooi te noemen. Belicht als EI 125 ISO en ontwikkeld bij 20°C - 17 min - 1+50. Je kunt 'm inderdaad scherp stellen op de korrel zonder dat het beeld geweld aangedaan wordt. De gevoeligheid heb ik van de Agfa-sheet gehaald maar dat is wel iets aan de te krappe kant gebleken. Lijkt dat EI 80 ISO niet verkeerd is.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    yups,

one-shot, always :-)

Qua houdbaarheid heb ik een klein pensioenfonds aangelegd: 1 flesje van 500ml heb ik ergens heel goed weggestopt met als opschrift: niet openen, laat staan gebruiken, voor 2050.

Huub heeft gelijk wat betreft de gevoeligheid. Ik heb er mijn *kuch* methode (sta versteld: Argus heeft een methode!!!) op afgestemd zodat ik FP4+ op IE50, HP5+ op IE200 en TriX 320 op IE 160 belicht.
    Dat blijkt te werken, want [trots]4 vellen TriX met een soortgelijk belichte scene (maar verre van identiek) bleken met dezelfde vergrotingstijd + filtratie het beste resultaat te geven.[/trots]

Met snelle films zou Rodinal haar magie verliezen. Om mezelf niet uit mijn droomwereld te halen, heb ik dit dan ook nog nooit geprobeerd.

De vergroter scherpstellen op vlakfilm die ik in Rodinal ontwikkeld heb, doe ik trouwens altijd met het blote oog, zolang ik geen leesbril nodig heb ;-)
    Bij een contactafdruk van een 13x18 negatief kost dat geeneens moeite.

Ik kom trouwens net uit de DOKA: gespeeld met de nieuwe Ilford WT ontwikkelaar, maar daarvoor moet je in een andere thread zijn.

Nu eerst de prints uit de was halen, dan typ ik die thread over de nieuwe Ilford WT wel.

G

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin