Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,276   Posts: 1,534,747   Online: 920

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Fred, en wat met de volgende stappen: stop, fix en spoelen. Dat moet toch niet steeds exact?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Tuurlijk niet: een werkend stopbad en werkende fixeer voor de vastgestelde tijden. De laatste langer naargelang hij meer gebruikt is, maar ik denk dat je dat allemaal al weet :-)

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    welja, maar indien het een subtiel verschil zou hebben... dan wil ik dat weten
    film behandelen als een vrouw - dat klinkt voor mij namelijk als 'heel precies en zacht behandelen' (over dat 'zacht' is bij sommigen wel discussie mogelijk, maar ik wil niet te ver afwijken )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Het subtiele verschil zou liggen in een goed gefixeerde film en een slecht gefixeerde film.

Ik merk enige vertwijfeling in je posts: komt dat doordat je een nieuwe combinatie gaat testen? Geen schrik, go for it en je kan maar leren van je mislukkingen.

G
    valt het op, we hebben deze namiddag geen bezoek, straks nog wat barieten maken
    komt deze in aanmerking?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    stopbad: ik maak steeds "nieuw" stopbad (een koffielepel citroenzuur...)
    fixeer: eerst fixeer tijdbepalen ("lip" van film in de fixeer die je wil gebruiken en kijken hoeveel tijd er nodig is om de film te klaren)
    Tijd dan om je film te fixeren is de "klaringstijd" maal twee plus één minuut.
    Voor tri-x is het aangewezen om langer en met zeer verse fixeer te werken om de paarse tint uit je negatieven te krijgen.

Opgepast: t° van je fixeer en je stopbad op 20°C, met meer dan enkele groaden verschil riskeer je het reticulatie effect Pieter....

Shooter
    Multi Format
    Fred,
    die koffielepel citroenzuur (poeder? vloeibaar?), in welke hoeveelheid water doe je die? Ik gebruik zelf indicator stopbad.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik merk enige vertwijfeling in je posts: komt dat doordat je een nieuwe combinatie gaat testen? Geen schrik, go for it en je kan maar leren van je mislukkingen.
    Ooit heb ik al eens tri-x met rodinal ontwikkeld: goede resultaten.
    Dus zo erg twijfel ik niet, wel aan waardering (dat test ik nog later) en de verdunning, nu vooral voor het studiowerk dat ik vlgnd weekend ga doen.

Temperaturen hou ik vrij constant hoor fred, maximum 2 graden verschil (vanaf stop natuurlijk

Stopbad ik gebruik ook signaal: S10 Amaloco

Meestal gebruik ik twee fixeerbaden (een ouder en dan een nieuwer)

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Dat kiepen heb ik nog nooit goed gedaan, niet moeilijk dat ik zoveel chemie over mijn handen krijg Ik dacht steeds: kunnen ze niet zorgen dat die tankjes echt goed afsluiten....

Ze sluiten goed af echt waar:

Na het initiële kiepen - dus na de eerste 30s. - dien je een onderdruk te maken in je tank door het deksel even te lichten en de lucht te laten ontwijken, na de eerste minuut doe je dat nog eens. Geen natte handen meer...

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mja ik gebruik die truuk een beetje... maar helpt niet altijd. Sinds kort heb ik ook jobo tankjes, die vind ik iets beter.
    Maar... draai je je tank dan ook volledig om Marc

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Maar... draai je je tank dan ook volledig om Marc
    Ik gebruik de Ansel Adams Swing (ja dus, maar zeer traag)

We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin