Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,540   Posts: 1,572,772   Online: 881

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Standaard TriX en Rodinal.

Gisteren weer het een en ander geleerd.... met een pipet werken ipv kleine maatcylinder, een goede methode om de standaardiseren, hoe je moet kiepen (ik deed dat blijkbaar veel te geweldig ) en dat ik film wat zachter moet behandelen (als een vrouw ) Thx Fred

De komende twee jaar wil ik me gaan toeleggen op één film, één ontwikkelaar.
    (Behalve de situaties waar het echt anders moet).

De keuze viel op Tri-x met rodinal. De korrel, de kwaliteiten naar toonschaal toe... Maar ik heb richttijden nodig.

Normale agitatiemethode: 6 keer eerste minuut, hierna 5 seconden om de halve minuut.

PS.: volgend weekend studiowerk met deze combinatie, maar ik heb geen tijd meer om dit nog volledig in te testen. TriX op 250ISO met rodinal?

Welke tijden hebben jullie?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Gewoon een bedenking:
    Tr-X / rodinal betekent dat je kiest voor scherpte, tonaliteit en korrel.
    Je methode om te agiteren is echter gaan voor fijnere korrel, maw. ik zou opteren voor 1x per minuut te kiepen en de ontwikkeltijd een ietsje bietsje verlengen.

Met tijden kan ik je niet helpen, ik hen Tr-X nooit ontwikkeld in rodinal.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wel ik moet in ieder geval opnieuw leren agiteren: bij mij was het de tank helemaal omgekeerd 5-7 maal en dan bonk op de tafel! Gelukkig hebben mijn negatieven nog nooit echt schade ondervonden hiervan

Bedankt voor de tip in ieder geval. Ik hoop nog veel reacties te krijgen
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nog iets vergeten: ik ben ook van plan steeds 1 of 2 minuten te 'pre-soaken'

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Nog iets vergeten: ik ben ook van plan steeds 1 of 2 minuten te 'pre-soaken'
    Presoaking is iets dat allang ter discussie staat of het zinnig is: ik doe het niet aangezien ik van mening ben dat presoaking geen enkele invloed heeft op de beeldkwaliteit, mi. waste of time.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Wel ik moet in ieder geval opnieuw leren agiteren: bij mij was het de tank helemaal omgekeerd 5-7 maal en dan bonk op de tafel! Gelukkig hebben mijn negatieven nog nooit echt schade ondervonden hiervan

Bedankt voor de tip in ieder geval. Ik hoop nog veel reacties te krijgen
    Pieter,

ik heb enkel ervaring met TRI-X vlakfilm in Rodinal, voor KB gebruik ik Ilford. Tijden kan ik je dus niet meegeven.
    Presoaken heb ik nog nooit gedaan.

Rodinal is een dame die je zacht moet aanpakken (Fred heeft gelijk): kiepen doe je niet door de tank op haar hoofd te kantelen, maar (dit doe ik) de tank tot ong. 60 graden scheef te brengen, terug neutraal en dan 60 graden naar de andere kant.
    De bonk op de tafel mag je gerust doen :-)

Ik agiteer de eerste 30", daarna 10" om de minuut (ong. 5 kantelingen) en na 5 minuten agiteer is nog slechts om de 2'30".

Welke verdunning gebruik je?

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Presoaken ga ik enkel doen om alles op een goede temperatuur te brengen.
    Al mag dat niet het verschil maken qua beeldtoon, gewoon uit principe.

Fred bedoelde vooral de negatieven
    Dat kiepen heb ik nog nooit goed gedaan, niet moeilijk dat ik zoveel chemie over mijn handen krijg Ik dacht steeds: kunnen ze niet zorgen dat die tankjes echt goed afsluiten...
    Ik veronderstel wel dat ik dit mag doen voor het wassen? Heb ook een cascade, maar die kan ik enkel in de zomer gebruiken. (geen warmwaterkraan met zo'n kop in ons huis)

Verdunning: wel dat hangt ervan af wat aangeraden wordt bij tri-x. Als het maar reproduceerbaar is. Ik dacht zelf aan 1+50, leek me mooi middenin.

Shooter
    Multi Format
    Presoaken zou de verspreiding van de ontwikkelaar over het negatief beter/sneller laten verlopen.

Je kan je filmwasher wel gebruiken. Voorzie een eerste waterbad dat op temperatuur is en kieper dat in de tank. Ondertussen kan je met een gewone mengkraan de temperatuur regelen tot wanneer die in de buurt zit.

1+50 lijkt me wel OK. 1+25 gebruik ik enkel wanneer ik écht korrel wil.
    Van de massive developing chart worden we niet veel wijzer. Er staan slechts 2 tijden vermeld maar zonder agitatiemethode zijn we natuurlijk nergens.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Aha. Echt korrel. Dat wil ik juist Een persoonlijke tintje in 35mm steken...

Filmwasher: die past niet op de gewone mengkranen hier, dat is juist het probleem...
    Meestal gebruik ik voor traditionele film: 500ml water en dan 4 keer verversen + washaid
    5 10 20 40 inversies. Volgens onderzoek is dat meer dan voldoende.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Presoaken met water van 20°C heeft idd als bedoeling de "zaak" steeds onder controle te houden, wat de t° van je ontwikkeltank betreft.

Met KB heeft het geen andere bedoeling, daarentegen bij MF haal je de anti-halo_smurrie er op voorhand mee uit.

Voor de rest, als je iedere maal opdezelfde manier werkt, reproduceerbaar werkt dus, maakt het geen verschil.

mvrgr
    Fred

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin