Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,808   Posts: 1,581,487   Online: 1116

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 35
    Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Laat je omgeving weten dat je met een doka bezig bent, vaak is er wel iemand die weet waar nog apparatuur op zolder staat te verstoffen.
    Ben zelf met een simpele vergroter een tankje en wat toebehoren begonnen.
    Door regelmatig een rommelmarkt, kringloop te bezoeken of Internet, mijn doka behoorlijk compleet kunnen maken. Zelf op deze manier al een paar keer voor een euro of 20 een complete doka aangeschaft. Omdat er een mooie lens, of iets dergelijk bij zat, de rest geef ik weg of gaat met het grofvuil mee. Voor de rest is alles naar zijn waarde voor kwaliteit betaal je wat meer. Ik ben van mening dat je beter eerst je geld aan papier en film kunt uitgeven, je merkt vanzelf waneer je apparatuur een beperkende factor gaat spelen.

Schotc

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by ouyang
    als alles goed gaat heb ik vanaf deze week een andere (grootformaat) vergroter. Dit zou beteken dat mijn LPL 67 kleurenvergroter beschikbaar zou zijn. Dit is een erg mooie vergroter, met een goede lens.. Woon je in de buurt van Leiden?

grt. Onno
    Ik heb mijn oog vooralsnog op een Opemus 6 laten vallen. Die kan ik voor een zacht prijsje overnemen inclusief veel randapparatuur.

Tenzij iemand zegt dat dit een absoluut waardeloos apparaat is....

Gerrit

Shooter
    Multi Format
    Absoluut niet, gesteld dat die natuurlijk in goede staat is. Ik verdenk er trouwens elke DOKA werker van om zijn materiaal goed in orde te houden.
    Waar je vooral moet op letten, is dat er geen schimmel op de balg van de fijnscherpstelling zit.
    Dat er veel randapparatuur bijzit, is handig meegenomen. Ontwikkelbakken, tangen, maatbekers... het spaart een pak op de uiteindelijke rekening. Mijn (uitgebreide) startset kostte me in december 2004 slechts 75 Euro :-)

G

Shooter
    35mm
    Ik kom wel vaak de Durst 305 en 605 tegen. Waren dat instapmodellen of zo? Uit een vorige bijdrage las ik dat de Durst 605 nog wel te verbeteren is in prestaties. Is een Leitz vergroter (Focumat V35) nou het beste van het beste? (gezien de prijzen die ervoor worden geboden...)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De opemus 6 is een prima apparaat. Ik heb jarenlang probleemloos met Opemus 5-jes gewerkt. En de 6 heeft nog enkele nuttige extra's (scheimpflug-verstelling, microfocus-mogelijkheid e.d.) Natuurlijk is het werken met een nieuwe durst met variokop en allerlei toeters en bellen luxer en (soms) comfortabeler. Maar met een Opemus 6 valt uitstekend te werken. Geef je geld eerder uit aan een topklasse objectief.

Overigens, een gratis Opemus 5 in nieuwstaat kun je van mij krijgen. Een 2e vergroter kan heel handig zijn bij voorbelichten e.d. of als je veel moet wisselen tussen kleinbeeld en 6x6.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    bepaald voor jezelf eerst wat het max. film formaat dient te zijn dat je ermee wilt gebruiken. Ik heb een 6x7 kaiser vergroter met kleurenkop. Voordeel is dat kleinbeeld dmv oplichten houder en doorschuiven naar volgende negatief kunt gaan. Koop je een 4x5" dan moet je voor ieder negatief de houder uit de vergroter halen, neg. verplaatsen en de houder terugzetten.
    Ik heb voor 4x5 een aparte LPL vergroter.

Er stond gisteren op marktplaats een componon-s 80mm te koop voor 20 euro startprijs...

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Ik kom wel vaak de Durst 305 en 605 tegen. Waren dat instapmodellen of zo? Uit een vorige bijdrage las ik dat de Durst 605 nog wel te verbeteren is in prestaties. Is een Leitz vergroter (Focumat V35) nou het beste van het beste? (gezien de prijzen die ervoor worden geboden...)
    Dat waren inderdaad instapmodellen voor Durst. Als je alleen kleinbeeld nodig hebt, dan behoort de V35 inderdaad tot de top, wat niet wil zeggen dat er nog veel meer topvergroters zijn. Wil je meer dan alleen kleinbeeld, dan heb je een andere vergroter nodig. Ik heb zelf geen moeite de negatiefhouder telkens uit mijn vergroter te pakken om het negatief te wisselen. Dat moest ik bij mijn vorige vergroters ook al. Voordeel van de 4x5 vergroters is dat je qua formaat bijna alle opties open laat, dat het bijna altijd professionele apparaten zijn van een dito bouwkwaliteit en dat ze de kleinere formaten mooi egaal uitlichten.
    Zoals iemand anders al opmerkte: het kan geen kwaad je te bedenken wat je wilt en met een goedkope startset te beginnen en gaande weg wat te proberen. Voor de prijs die je tegenwoordig betaalt voor de halve of hele doka, hoef je het niet te laten. Een paar dozen papier zijn al duurder...

Huub

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Een 2e vergroter kan heel handig zijn bij voorbelichten
    hallo Argentic.
    Wanneer gebruik je voorbelichten.
    Ik neem aan dat je dat doet zonder negatief?
    Dan krijg je toch een grijs sluier?

Daniel

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Preflash

Quote Originally Posted by Daan72
    hallo Argentic.
    Wanneer gebruik je voorbelichten.
    Ik neem aan dat je dat doet zonder negatief?
    Dan krijg je toch een grijs sluier?

Daniel
    Daniel,
    Als je het niet erg vind dat ik hierop antwoord dan het volgende;
    bij voorbelichten heb je niet direct een tweede vergroter nodig. Is wel handig als je niet telkens het negatief eruit en er weer in wilt leggen maar niet noodzakelijk. Een niet al te sterk zaklampje met een stukje diffuus opaal wit pvc ervoor gaat ook prima. Jouw vraag beantwoordend, voorbelichten (preflash) doe je normaliter zonder negatief in de vergroter. In het geval van het zaklampje hang je deze op een vaste hoogte boven het papier en maak je proefbelichtingen totdat je de tijd gevonden hebt die net voor het punt zit waarop het papier begint te "kleuren" (off white). Je gepreflashte vel papier leg je vervolgens onder de vergroter en maak de belichting door het negatief.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    of je gebruikt de paper flasher een handig "dingetje" van RH designs
    http://www.rhdesigns.co.uk/darkroom/...erflasher.html

Het effect test je met een proefstrook van een stouffer negatief dat je belicht "zonder" en met het papier te flashen... je merkt een duidelijk verschil...

fred

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin