Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,688   Posts: 1,482,363   Online: 755

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 35

Shooter
    35mm

Hoe (nog) te beginnen met een doka

Even een vraagje van een ge´nteresseerde/beginner: als ik eenvoudig met ontwikkelen en vergroten in zwart/wit wil beginnen, wat voor vergroter etc zou ik dan moeten hebben?
    Ontwikkeltank etc is er al wel maar vergroten?

Kan iemand mij een apparaat aanbevelen?

Gerrit Hofmeijer

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Even een vraagje van een ge´nteresseerde/beginner: als ik eenvoudig met ontwikkelen en vergroten in zwart/wit wil beginnen, wat voor vergroter etc zou ik dan moeten hebben?
    Ontwikkeltank etc is er al wel maar vergroten?

Kan iemand mij een apparaat aanbevelen?

Gerrit Hofmeijer
    Hoi Gerrit:

Vergroter:

Een vergroter, niet al te oud, is voor een schijntje te krijgen. Belangrijk
    is de lens: voor 35mm heb je een 50mm van goede kwaliteit nodig.
    bv Durst 670 met een Schneider componon-S 50mm
    Verder een schakelklok en een raam/ezel om je papier in te plaatsen.
    Verder contrastfilters, chemie, ontwikkelbakjes en papier.
    Optioneel een korrelzoeker.

groetjes, Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Zoek een goede aanbieding op eBay, Marktplaats... desnoods post je hier maar een link zodat we advies kunnen geven over de kwaliteit van het aangeboden materiaal, zonder schrik dat we de prijs gaan omhoog drijven: we hebben (allemaal?) al veel te veel materiaal in huis ;-)

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    we hebben (allemaal?) al veel te veel materiaal in huis ;-)

G
    Nope
    Lenzen en een uitstekende vergroter, hasselblad en nog later een heiland splitgrade staan op de verlanglijst en dan nog... eindeloos.
    Qua ontwikkeltankjes en andere kleinigheden: daar hebben we er zeker allemaal te veel van!

Ik wil het nog eens herhalen: hier berichtje posten is een goed idee, advies is altijd interessant.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Een Heiland splitgrade en andere top-of-the-bill snufjes hou ik voor wanneer ik de leeftijd van Fred heb.

Hiermee wil ik geen relatie leggen tussen leeftijd en gemak van werken, maaaaaaaar ik leer liever op een manier waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het eindresultaat (via een leerproces van denken, doen, evalueren en herbeginnen) en niet een computertje dat belichtingstijden gaat berekenen.

G

Shooter
    35mm
    Zoek een goede aanbieding op eBay, Marktplaats... desnoods post je hier maar een link zodat we advies kunnen geven over de kwaliteit van het aangeboden materiaal, zonder schrik dat we de prijs gaan omhoog drijven: we hebben (allemaal?) al veel te veel materiaal in huis ;-)

G
    Ah, mooi: dat geeft de burger weer moed.

Gerrit

Shooter
    35mm
    Ik kom net een Durst Multivario tegen met een EL-Nikkor 50 mm 1:2,8 objectief. Zou ik naar zoiets moeten kijken?
    Meopta vergroters lijken mij een beetje oud maar misschien zijn ze wel zeer goed te gebruiken

Shooter
    Multi Format
    Multivario: http://www.apug.org/forums/forum78/7329-welk-soort-vergroter-dit.html

Ken ik persoonlijk niet. De lens is de moeite waard.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hiermee wil ik geen relatie leggen tussen leeftijd en gemak van werken, maaaaaaaar ik leer liever op een manier waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het eindresultaat (via een leerproces van denken, doen, evalueren en herbeginnen) en niet een computertje dat belichtingstijden gaat berekenen.

G
    Begrijp ik, maar ben nogal voorstander van splitgrade printen. Gaat me dus niet om dat computertje met al die papiersoorten Spreek ook over een termijn van 5 jaar ofzo. Eerst de basis idd! Ik was nu al bijna op hol aan het slaan
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Hofmeijer
    Ik kom net een Durst Multivario tegen met een EL-Nikkor 50 mm 1:2,8 objectief. Zou ik naar zoiets moeten kijken?
    Meopta vergroters lijken mij een beetje oud maar misschien zijn ze wel zeer goed te gebruiken
    Goed objectief. Meopta vergroters van de nieuwere types kom je bijna nooit tweedehands tegen. Een durst 670 of een leitz focomat zijn heel goed, en kom je regelmatiger tegen.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin