Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,953   Posts: 1,522,755   Online: 1007

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Inderdaad, ik ga nu maar weer eens op mensen oefenen... ik word een beetje "kriegel" als ik de grijskaart zie liggen ;-).
    Zou ik ook doen. Het gaat tenslotte om de beelden die je wilt maken en het verhaal dat je daarmee wilt vertellen. Of dat dat technisch helemaal perfect is, is daaraan absoluut ondergeschikt.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Vergat nog te zeggen dat indien je MultiGrade papier gebruikt je die kleine afwijking zeker wel kunt opvangen. Zo dramatisch is dat verschil niet. In de praktijk komt het ook voor dat je er wel eens een éénderde of halve stop naast zit en dat vang je ook op, dus. Ja, natuurlijk moet je je persoonlijke touch in je uiteindelijke werk nog vinden. Meten is weten maar gelijktijdig kan dit je ook hevig frustreren als je alleen op de cijfertjes let. Zoals eerder gezegd het blijft zoeken naar een zeker compromis.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    64ISO:
    II= 0.18
    V= 0.71
    VIII= 1.28

50ISO:
    II=0.24
    V=0.70
    VIII=[color=red]1.15[/color]
    [color=#ff0000][/color]
    [color=black]De rode waarde snap ik dus niet. Jullie?[/color]
    Hoi Jeroen,

Dat is theoretisch inderdaad niet normaal. In de praktijk gebeurt het wel vaker dat er iets niet helemaal klopt. Dat is (bijna) altijd te herleiden tot een eigen foutje.

Theoretisch zou bij 50 ISO zone V 0.81 moeten zijn, en zone VIII wordt dan 1.38. V wijkt 0.11 naar beneden af en VIII 0.13. Dat is beide 1/3 stop. Het tweede cijfer achter de komma is een te verwaarlozen indicatie. Dat kan gemakkelijk meerdere 1/100e log D afwijken. Zet maar eens een vingerafdruk op die plek en meet nog eens.

Beide wijken dus 1/3 stop naar beneden af. Dat kan veel oorzaken hebben. De meest simpele oplossing is meestal de ware. Voor de hand liggend is dat je bij zone V per ongeluk gewoon 1/3 stop te weinig hebt ingesteld, wat je herhaalt bij VIII als je vanaf V doortelt. Afhankelijk van je camera kan zo'n foutje er gemakkelijk insluipen als je niet oplet. Hoeveel keer heb je hetzelfde trapje op die film gemaakt? Doen die andere trapjes hetzelfde? Heb je ook de andere zones belicht? Doen die hetzelfde?

Als het niet te achterhalen is, doe de test gewoon nog een keer, en kijk of hetzelfde gebeurt.

Verder zou ik me er niet druk over maken. 1/3 stop is gemakkelijk op te vangen bij het afdrukken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    Verder zou ik me er niet druk over maken. 1/3 stop is gemakkelijk op te vangen bij het afdrukken.
    Dit advies zal ik zeker opvolgen; op zich meet ik altijd alles heel precies en waren de trapjes (zone II en VIII + en - 1/3 stop) correct. Maar goed, ik ga er niet meer van wakker liggen...

Veel plezier morgen in Houten,
    Jeroen

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin