Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,923   Posts: 1,584,993   Online: 1109

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Zone VIII verwarring

Beste film-testers,

Ik dacht altijd dat de ontwikkeltijd de hoge zones (VIII) beinvloed en de film snelheid de lage zones (II). Zo ja, dan heb ik het volgende verhaaltje:

Ik ben FP4 (35mm) aan het intesten bij flitslicht. Op 1 rol (24 opnamen) heb ik zones II, V en VIII belicht voor zowel 64 als 50 ISO.

Deze rol is ontwikkeld met het volgende resultaat:
    Op 64 ISO waren zones V en VIII precies goed en was zone II net wat te licht (op het negatief). Op 50 ISO was zone II precies goed maar waren de highlights net iets te licht (licht = minder "dens"... oftewel donkerder in de print)!

Aangezien de hele rol dezelfde ontwikkeltijd had, had ik geen (grote) verschillen verwacht in de hoge lichten. Heeft dit misschien iets te maken met flits-fotografie?

Alle ideeen zijn welkom!
    Jeroen
    Last edited by SoulSurround; 03-08-2006 at 08:55 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Het is niet zo dat verhogen van de belichting de hoge lichten NIET be´nvloedt, alleen de aangroei van de densiteit (delta) is tov Zone II veel hoger dan voor Zone VIII.
    Hoe zat het met zone V ?

M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Het is niet zo dat verhogen van de belichting de hoge lichten NIET be´nvloedt, alleen de aangroei van de densiteit (delta) is tov Zone II veel hoger dan voor Zone VIII.
    Hoe zat het met zone V ?

M
    Moet ik vanavond thuis even opzoeken. Het vreemde is echter dat hoewel op 50 ISO de schaduwen aangroeien... de hoge lichten MINDER werden in vergelijking met 64 ISO!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je alleen de ISO instelling aanpast, dus in jouw geval van 64 op 50 en daarbij niet de ontwikkeltijd, krijg je inderdaad datgene wat jij beschrijft. Vergeet niet dat je a.h.w. nu een zgn "C1" belichting hebt uitgevoerd. In dit geval had je de ontwikkeltijd ook moeten aanpassen. Je geeft meer licht dat wil automatisch zeggen dat de densiteit van de film toeneemt. Nu is het zo dat bij het ontwikkelen de shadows minder drastisch hieronder te lijden hebben dan wel de highlights. Deze zullen dan meer blokkeren. Dan komt het credo van onze beroemde voorvaderen weer om de hoek kijken; belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de hoge lichten. In jouw geval zou je wellicht een iets beter resultaat krijgen als je korter zou ontwikkelen bij een EI van 50 ISO. Let wel dat je altijd een compromis moet sluiten tussen welke Zone(s) je optimaal wilt hebben.
    Dat bij verschillende films dit ook weer anders is hoef ik wellicht niet te zeggen. Elke film heeft zijn eigen karakteristiek, anders gezegd zijn eigen "curve". Sommigen hebben een mooie toonschaal in het middengebied weer anderen zijn bij uitstek geschikt om mooie highlights weer te geven.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    ...je geeft meer licht dat wil automatisch zeggen dat de densiteit van de film toeneemt. Nu is het zo dat bij het ontwikkelen de shadows minder drastisch hieronder te lijden hebben dan wel de highlights. Deze zullen dan meer blokkeren.
    In mijn geval deden de highlights dus juist het omgekeerde. Ik heb de specifieke data niet bij de hand op 't moment maar 't zag er ongeveer als volgt uit:

64ISO:
    II= 0.19
    V= 0.72
    VIII= 1.22

50ISO:
    II=0.22
    V=?
    VIII=1.15

Vanavond kan ik wel even de exacte waarden opgeven. Maar dit is vreemd toch, bij dezelfde ontwikkeltijd?!
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

And the results are... drumroll:

64ISO:
    II= 0.18
    V= 0.71
    VIII= 1.28

50ISO:
    II=0.24
    V=0.70
    VIII=[color=red]1.15[/color]
    [color=#ff0000][/color]
    [color=black]De rode waarde snap ik dus niet. Jullie?[/color]

Shooter
    ULarge Format
    Jeroen,

Er klopt wel meer niet. Uit je verhaal bergijp ik dat je beide trappetjes op dezelfde film heb gemaakt en die ook als een film hebt ontwikkeld. Ik zou dan verwachten dat alle densiteiten ongeveer 0.1 zouden verschuiven, gezien het verschil tussen 50 en 64 iso. Nu kan het zijn dat je in zone II al bij de voet zit, dus daar kan het verschil eventueel kleiner zijn, maar dat zone V gelijk blijft vind ik op zijn minst merkwaardig, net zo gek als dat zone VIII uit de pas loopt.
    Er komen volgens mij enkele oorzaken in aanmerking, zoals een diafragma dat niet helemaal functioneert zoals het theoretisch zou moeten. Ik weet bijvoorbeeld van mijn vergrotingslenzen, dat een (halve) stop niet precies een halve stop is en dat opendraaien een ander effect geeft als dichtdraaien. Een tweede optie is dat de lichtopbrengst van je flitser niet helemaal constant is. Een derde is de mogelijke invloed van omgevingslicht bij het flisten. Een vierde een sluiter die een beetje afwijkt. Met een beetje creativiteit kunnen we nog wel 10 oorzaken bedenken. Met andere woorden: ik vermoed de nodige systematische zwakhedeb in de opzet van het experiment.
    Aan de andere kant zou ik, als ik je resultaten zie, concluderen dat je je N ontwikkeling voor FP4 ongeveer goed hebt. Dat kleine beetje verschil zal het hem niet doen en zeker niet op kleinbeeld, waar het regelmatig een probleem zal zijn een hele film met ongeveer hetzelfde contrast te belichten - tenminste mij lukt dat hoogst zelden. Succes met je N-1 en N+1!

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Test niet zo slecht...

Quote Originally Posted by SoulSurround
    64ISO:
    II= 0.18
    V= 0.71
    VIII= 1.28

50ISO:
    II=0.24
    V=0.70
    VIII=[color=red]1.15[/color]
    [color=#ff0000][/color]
    [color=black]De rode waarde snap ik dus niet. Jullie?[/color]
    Jeroen,
    Dat is zeker een vreemde uitkomst. Normaliter zou ook VIII hoger moeten uitkomen. Ik heb het vermoeden dat er een andere variabele je parten speelt. Misschien iets tijdens de belichting, afwijkende sluitertijd of diafragma?
    De stelregels is:
    Te lage densiteit op II (<0.2) ISO verlagen
    Te hoge densiteit op II (>0.27) ISO verhogen
    Te lage densiteit op VIII (<1.25) ontwikkeltijd verlengen
    Te hoge densiteit op VIII (>1.35) ontwikkeltijd verkorten.

Als ik naar de waarden van de ISO 64 opname kijk zit je er verdraait dichtbij. Ik zou op basis daarvan wel enkele praktijkfilms schieten met bijv de Zones II en VIII erop (bijv. wit huis met zwarte garage o.i.d.. In ieder geval wel scenes met deze kontrasten en liefst nog de tussenliggende grijzen) en daarvan vergrotingen maken. Wellicht dat het in de doka er minder ernstig uitziet dan de cijfers doen vermoeden. Good luck...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huub S
    Ik zou dan verwachten dat alle densiteiten ongeveer 0.1 zouden verschuiven, gezien het verschil tussen 50 en 64 iso. Nu kan het zijn dat je in zone II al bij de voet zit, dus daar kan het verschil eventueel kleiner zijn, maar dat zone V gelijk blijft vind ik op zijn minst merkwaardig, net zo gek als dat zone VIII uit de pas loopt.
    Yup.

Er komen volgens mij enkele oorzaken in aanmerking, zoals een diafragma dat niet helemaal functioneert zoals het theoretisch zou moeten.
    Tja, maar de trappetjes (1/3 stop boven en onder zones II en VIII) werken anders prima (overeenkomstig verwachtte densiteit-stijging).

Een tweede optie is dat de lichtopbrengst van je flitser niet helemaal constant is.
    Zou kunnen, maar goed, dan zal ik dus moeten accepteren dat ik nooit "100%" consistentie kan krijgen.

Een derde is de mogelijke invloed van omgevingslicht bij het flisten.
    Volgens de flitsmeter was de flits 100% in verhouding tot het aanwezige licht.

Een vierde een sluiter die een beetje afwijkt.
    Sluiter was natuurlijk constant bij de flitsopnamen (1/125; electronische sluiter in Canon EOS3).

Aan de andere kant zou ik, als ik je resultaten zie, concluderen dat je je N ontwikkeling voor FP4 ongeveer goed hebt.
    Inderdaad, ik ga nu maar weer eens op mensen oefenen... ik word een beetje "kriegel" als ik de grijskaart zie liggen ;-).

Bedankt voor je suggesties Huub!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    De stelregels is:
    Te lage densiteit op II (<0.2) ISO verlagen
    Te hoge densiteit op II (>0.27) ISO verhogen
    Te lage densiteit op VIII (<1.25) ontwikkeltijd verlengen
    Te hoge densiteit op VIII (>1.35) ontwikkeltijd verkorten.
    HANDIG, staat genoteerd!

Wellicht dat het in de doka er minder ernstig uitziet dan de cijfers doen vermoeden.
    Dat denk ik eigenlijk ook; sterker nog... wellicht moet ik de "theoretisch correcte" resultaten zelfs ook nog even bijschaven naar mijn "persoonlijke smaak"!
    Bedankt!
    Jeroen

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin