Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,688   Posts: 1,548,767   Online: 1274

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm

1ste bariet poging achter de rug

In de loop van vorige week heb ik vol goede moed mijn 1ste poging ondernomen. Een beeld van mijn dochter leende zich prima tot een vergroting.
    Formaat 25x30 (30x40 was toen nog niet in huis).
    Al bij al is het toch nog tamelijk vlot gegaan. De juiste tijd werd vlot gevonden.
    Voldoende gefixeerd en dan hup, het spoelbad in. Nou ja, wat men spoelbad noemt... In de afwasbak van de keuken want ik heb geen nat gedeelte in mijn doka. Mensen, wat duurt een uur toch lang als men zo constant op het geluid van zacht lopend water uit de kraan moet zitten luisteren.
    Het staat na die 1 poging dus al als een paal boven water dat er een andere manier zal moeten gevonden worden om de spoelen. 1 die vooral veel minder waterverspillend is. Maw, een printwasher staat op de verlanglijst.
    Na een uurtje spoelen de print op een plank gekleeft met aquareltape. Eerst foto voor en achter netjes afgedroogd, plank idem, tape door water gehaald en tapen maar. Het zag er allemaal wel heel netjes uit op dat moment.
    De volgende morgen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en tegen mijn gewone ochtendritueel in snel even een kijkje gaan nemen in de keuken.
    Ik kreeg echter niet te zien waar ik op gehoopt had.
    De tape was losgekomen rondom rond en de foto lag op de plank met de nodige stuiptrekkingen.
    's Avonds werd duidelijk waarom : mijn man had me een voleiken plank gegeven ipv een formicaplank.
    Morgen ga ik de foto opnieuw natmaken en een nieuwe plakpoging aanpakken, ditmaal met de juiste plank.
    Benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Ondanks dit kleine euvel kan ik nu al wel zeggen : I love Bariet
    Zoveel leuker en vooral mooier dan RC...

Shooter
    4x5 Format
    Hoi,
    Wat betreft het korter spoelen, gebruik een Hypoclearer ( dat verkort de spoeltijd met 75 %). Verder als je een foto goed strak wilt drogen gebruik dan een glasplaat.
    Glasplaat goed vetvrij maken, foto met beeldzijde erop, en dat iets overlappend aantapen de tape moet vooral niet te nat zijn (gebruik gewoon ouderwetse bruine papieren postpakketten tape). De tape mag je licht met de nagels aandrukken op contouren van het papier, eventueel van te voren de foto met een wisser afnemen en alleen deze schone wisser in de doka gebruiken. Op deze wijze moet het veel en veel beter gaan, ik doe het al 25 jaar zo, succes.
    René de Caluwé
    www.renedecaluwe.nl

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Je wil blijkbaar niet luisteren naar de diverse adviezen hier Cookie, je riskeert een acute verslaving op te lopen!...

Shooter
    35mm
    @ Bariet58 : dank je voor beide tips. Ik ga die glasplaat zeker een poging geven.
    Wat bedoel je met Hypoclearer? Is dit een produktnaam of een type produkt?
    Een googlesearch bracht me nl niets bij hieromtrent en ook op de site waar ik mijn chemie bestel zie ik niet onmiddellijk iets gelijkaardigs staan.

@Fred : I love being an addict

Shooter
    Medium Format
    b.v. H8 Quickspoel van Amaloco.
    Na het fixeren 30 sec. lang spoelen in stromend water.
    Vervolgens 3 minuten in H8 1+7. Daarna kan het spoelen worden teruggebracht tot 25% van de normale spoeltijd, zeg zo'n 10 minuten.

Hypoclearer wordt door meerdere fabrikanten aangeboden.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Cookie,
    Het helpt ook om een tijdje te wachten (ongeveer 20 minuten) voor je de foto vastplakt. Als je een glasplaat gebruikt, kijk dan door het glas of de hoekjes van de foto ietsje beginnen los te laten, dat is het moment om de print vast te plakken, en inderdaad zoals René zegt, de tape vooral niet te nat maken. Ik gebruik een uitgeknepen sponsje om de tape vochtig te maken.

Overigens gaat bij mij de beeldzijde naar boven, maar dat zal voor het resultaat niet erg veel uitmaken. Ik heb alleen al een paar keer gehad dat de foto toch net ietsje vastgeplakt zat en dat heb ik toch liever aan de achterkant!

Overigens is het ook handig om iets bredere witte randen over te houden op je barietpapier, zodat je de foto ruim kunt vast-tapen.

Succes!
    Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Multi Format
    Over het drogen van bariet hebben we hier afgelopen jaar een ganse thread volgeschreven. Ieder heeft zo zijn eigen methode. Zoek daarin maar uit welke het beste bij jou past.

G

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    b.v. H8 Quickspoel van Amaloco.
    Na het fixeren 30 sec. lang spoelen in stromend water.
    Vervolgens 3 minuten in H8 1+7. Daarna kan het spoelen worden teruggebracht tot 25% van de normale spoeltijd, zeg zo'n 10 minuten.

Hypoclearer wordt door meerdere fabrikanten aangeboden.

Groetjes,

Robert
    Jullie zijn echte schatten
    Treft dat ik net een voorraadje D76 moet inslaan, dus kan ik direct H8 Quickspoel bijbestellen.
    Tegelijkertijd jullie "plakraad" opvolgen en dan kan de volgende poging toch niet anders dan slagen

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cookie
    Tegelijkertijd jullie "plakraad" opvolgen en dan kan de volgende poging toch niet anders dan slagen
    Bwah... da's nog geen garantie :-)

G

Shooter
    Multi Format
    Beste

voor het versnellen van het uitwassen kan je indien je der aan kunt komen natuurlijk Natriumsulfiet gebruiken ,1% oplossing en gedurende spoelen 10' en je kan heel wat water besparen ,ook natriumbicarbonaat ,wat je in de suppermarkt kan vinden heeft een gelijkaardig effekt ,twee a drie soeplepels in een liter water en je hebt je clearing bad .Wil je het natriumsulfiet gebruiken laat iets weten ,ik kom zeer regelmatig Temse voorbij ik kan je wat bezorgen .Ikzelf gebruik dit al meerdere jaren ,door mijn job kan ik gemakkelijk aan wat bulkchemie komen wat handig is natuurlijk

succes

jm

succes

jm

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin