Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,979   Posts: 1,523,784   Online: 1190

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Multi Format

Ilford warmtone & cooltone papierontwikkelaars

Sinds vorige vrijdag ben ik de trotse eigenaar van 2 flacons van de nieuwe Ilford Warmtone en Cooltone papierontwikkelaars.

De prijs (bij een bekende Gentse fotoboer): ongeveer 30% duurder dan de gewone multigrade ontwikkelaar.

Ik heb daarnet gewerkt met de warmtone ontwikkelaar, op Ilford warmtone bariet.
    De barieten zijn nog aan het drogen, dus ook al zou ik referentieprints hebben, ik kan het resultaat nog niet beoordelen.
    Ik vergroot later deze week dezelfde negatieven wel eens op neutraal papier, met de neutrale ontwikkelaar en daarnaast ook eens met telkens neutraal en warmtone in de gewone ontwikkelaar.
    Ook al heeft Les McNeal in de Engelse forums al voorbeelden gegeven, ik zie het verschil toch ook graag met mijn eigen ogen :-)

De ontwikkeltijd is langer t.o.v. de gewone multigrade ontwikkelaar. Bij deze had ik een tijd van 2 minuten met verse ontwikkelaar, met de nieuwe warmtone kom ik aan een tijd van 3 minuten.
    De eerste beeldindicatie van de diepste zwarting, verschijnt pas na ruim 1 minuut, wat aanzienlijk later is dan bij de gewone multigrade: daar verschijnt die reeds na ruim een halve minuut.

Het doka-werk gaat er dus wat trager mee vooruit :-)

Voor de rest: wachten op de droge prints (getoned in selenium)

Heeft er al iemand anders ervaring mee?

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geert, de langere ontwikkeltijd is bij dat soort ontwikkelaars gebruikelijk. Ik gebruik momenteel de Moersch collectie ontwikkelaars voor de barieten en die zitten ook op 3 minuten.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Hmm. Wist ik niet.

tnx,
    G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin