Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,683   Posts: 1,548,539   Online: 946

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Multi Format

Ervaringen: Jobo ATL 1000 en zwart-wit ontwikkeling

Hallo,

Heeft iemand ervaring met de Jobo Atl 1000 icm zwart-wit?
    Ben van plan er een aan te schaffen.
    Wil er vooral 4x5" in ontwikkelen.
    Weet iemand hoe het precies zit met de temparaturen etc.
    En het gebruik van een thermostaat kraan!?

Graag reacties!

Groeten,

Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Mudar
    Hallo,

Graag reacties!

Groeten,

Jeroen
    Ontwikkelen met behulp van rotatie is een delikate kwestie. De 2500 serie tanks zijn niet bepaald ideaal hiervoor. Voor zover ik weet kun je op de ATL niet de Expert Drums gebruiken. Deze laatste geeft voor 4x5" en groter een beter en beheersbaarder resultaat. Dit wordt bevorderd doordat de film niet in een spiraal zit maar in grote ronde openingen waarin de vloeistoffen ongehinderd in en uit kunnen stromen tijdens de ontwikkeling tevens heb je geen verschil in rotatiesnelheid voor de verschillende opnamen. Bij films op de spiraal heb je dat nl. wel. Verder heb je bij rotatie-ontwikkleing snel last van het dichtlopen (blokken) van de highlights. Niet elke ontwikkelaar is derhalve geschikt. Zorgvuldig en veel testwerk is daarvoor noodzakelijk. Ben je Rodinal adept dan vergeet het maar helemaal. Daarmee kun je testen totdat je een ons weegt maar je krijgt het niet goed. De technische aspekten zoals temp en constantheid is met Jobo apparatuur geen probleem en werkt normaliter als de apparatuur een beetje netjes gehouden is altijd.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Ik gebruik sinds enkele jaren een CPE met de 2500 tanks voor het ontwikkelen van mijn 4x5 negatieven. Bevalt me uitstekend. Ik gebruik HP5+ in 1+1 XTOL en heb sindsdien vrijwel geen last van meer van de onregelmatige ontwikkeling, die ik bij de andere vormen van ontwikkeling (schaaltjes, combiplan tank) wel had. Wel kostte het me enige moeite om de juiste tijden te vinden, want die weken bij mij nogal af van wat daar in de literatuur over stond. Handhaving van de tempertuur is alleen bij erg warm weer een probleem. Omdat je een CPE niet op een kraan aansluit, kan ik je daarover niet berichten, maar ook een thermostaatkraan kun je op koud zetten.
    Overigens: als je rodinal en FP4+ gebruikt: er staan op het engelstalige Apug enige draadjes over standontwikkeling met die combinatie. Bij 1+200 is de ongeveer 1,5 L vloeistof die je voor de 2500 tank nodig hebt geen probleem meer.

Huub

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Mudar
    Hallo,

Graag reacties!

Groeten,

Jeroen

De ATL 1000 ( en 1500) hebben 2 nadelen ten opzichte van de 2000 series:

1) geen actieve koeling (en verwarmen ook dacht ik) van het waterbad

Er zit een vaste tabel ingeprogrammeerd die de ontwikkeltijd procentueel aanpast op de gemeten watertemperatuur.

2) Ontwikkeltijden zijn voorgeprogrammeerd.

De ATL 1000/1500 is gemaakt met de fotojournalist in gedachten die op kleur of dia werkt, deze processen zijn vast (tijd en stappen) ingeprogrammeerd (met tevens push en pull programma's). Ook voor ZW is er iets geprogrammeerd maar dat kun je slechts zeer beperkt aanpassen.

Je kan beter voor een ATL2000 kijken, is wel erg groot maar volledig programmeerbaar, koelt actief, verwarmt en kan de 3000 expert drums aan.

Een nadeel: na ontwikkelen: ben je 15 a 20 minuten bezig met doorspoelen van alle slangen om hem te reinigen.

Huib

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin