Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,114   Online: 944

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

D76: 1 liter ≠ 1 liter?!

Beste D76 aanmakers,

Al geruime tijd maak ik D76 aan zoals op de verpakking staat aangegeven. Poeder in 800ml water van 50 graden oplossen en aanvullen tot 1 liter. Voor mijn ontwikkeling verdun ik altijd 1+1 en maak ik 500ml ontwikkelaar aan. Kortom, ik zou er 4x mee moeten doen (one shot). Echter, bij de laatste ontwikkeling merk ik altijd dat ik geen 250ml meer heb (maar minder). Hebben jullie daar ook last van? Ik zal deze week eens kijken hoeveel ml ik dit maal "mis".
    De aangemaakte ontwikkelaar wordt overigens in afgesloten JoBo flessen bewaard.

Alvast bedankt,
    Jeroen... met de altijd vreemde doka-zaken.

P.S. Zowel voor het aanmaken van de ontwikkelaar als het afmeten bij de verdunning (1+1) gebruik ik dezelfde maatbeker.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    een maatbeker van 1 liter is vrij onnauwkeurig als je bv 250 wil afmeten.

ik gebruik daarvoor een glazen 100ml maat welke ik 2.5 maal vul.

overigens gebruik ik apothekersflesjes die ik direkt vul na aanmaak d76/id11 tot 150ml en daarna afvul met water tot de rand om te voorkomen dat er lucht in zit. Deze worden vervolgens in het donker bewaard.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Poeder in 800ml water van 50 graden oplossen en aanvullen tot 1 liter.
    Laat je de 800ml eerst naar kamertemperatuur afkoelen voor je aanlengt tot 1 liter?

Warm water heeft een groter volume maar ik heb geen idee hoeveel de uitzetting is bij 50%. Veel kan het echter niet zijn.

Daarnaast heb je altijd vloeistofverlies bij het overgieten.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De maatverdeling op de 1 liter maatbeker is niet in juiste overeenstemming met elkaar. D.w.z. dat 1 liter wellicht 1 liter is maar dat 500 cc in diezelfde maatbeker niet automatisch betekent dat dat de ook de helft van de totale vloeistof is. Test dit eens met een nauwkeurige 250 ml maatcylinder. Je vult 2x de maatcylinder en stort deze in de grote maatbeker dan zie je tot hoever je vóór of óver de streep bent. Ook doen om de 1 liter op te vullen om het bereikte resultaat te krijgen. Overigens zal een klein verschil nauwelijks invloed hebben op het ontwikkelresultaat. Temperatuur en bewegingsveranderingen laten wel duidelijke sporen in densiteit achter. Gebruikelijk is het om een maatcylinder of beker aan te passen aan het gewenste volume. Geen beker van 1 liter gebruiken om 250ml af te meten maar hiervoor neem je een 250ml maatcylinder enzovoort. Kortom de maatcylinder cq beker aanpassen op de te meten "maat". Werkt stukken nauwkeuriger.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    Geen beker van 1 liter gebruiken om 250ml af te meten maar hiervoor neem je een 250ml maatcylinder enzovoort. Kortom de maatcylinder cq beker aanpassen op de te meten "maat". Werkt stukken nauwkeuriger.
    Dat heb ik inderdaad ook met scheikunde geleerd. De term "maatbeker" was wellicht wat "boers", ik gebruik een plastic maat-cylinder (standaard maatbekers bij cityfoto/camex) van 500ml om alles (m.b.t. film-ontwikkelaar) af te meten. Mij leek dat dit nog wel kon. Maar ik zal de volgende keer eens kijken of ze ook een 250ml versie hebben.

Wat betreft de temperatuur... daar had ik ook al aan gedacht, maar mijn vrouw (die scheikunde heeft gestudeerd) die dacht niet dat het zoveel zou schelen. Tevens had ik zelf bedacht dat ook de maatcylinder uit zou moeten zetten en dat dit het effect weer "ongedaan" maakt. Zoals gezegd, ik zal vanavond of morgen even kijken hoeveel ml het ditmaal is.

Bedankt voor jullie adviezen tot dusverre!
    Jeroen

Shooter
    ULarge Format
    Ik vermoed dat het inderdaad de onnauwkeurigheid van je maatbeker is. Overigens zou je 250 ml nog met voldoende nauwkeurigheid in een maatbeker van 500 ml af moeten kunnen lezen.
    De temperatuur zal het wrs. ook niet zijn, want dat scheelt hooguit enkele ml bij 18 c en 40 c en dat is een nauwkeurigheid die je met een maatbeker van 500 ml nooit kunt krijgen.
    Verder is de invloed van de verdunning - zoals HKA al aangaf - niet van zeer groot belang. Het verschil tussen 0,95 + 1 en 1 + 1 kun je vrijwel verwaarlozen. Als je bijvoorbeeld op de Kodak site kijkt naar het verschil in ontwikkeltijden tussen 1+0 en 1+1 voor XTOL, dan is dat voor TX400 6,25 en 8,5 minuten bij 20c. Ook bij D76 zijn de verschillen in dezelfde orde van grootte. Overigens: lees dit niet als een pleidooi om maar wat aan te prutsen.

Huub

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huub S
    Overigens: lees dit niet als een pleidooi om maar wat aan te prutsen.
    Wees maar niet bang, ik ben niet echt een prutser .

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Wees maar niet bang, ik ben niet echt een prutser .
    Zo had ik dat ook niet bedoeld. Huub

Shooter
    Multi Format
    Beste
    als scheikundige en in vervlogen tijden in het labo gewerkt te hebben kan ik het volgende toelichten , de temperatuurs invloed is in het gebied 15-20-25 ° is te verwaarlozen dat zie je niet op de gebruikelijke schaalverdelingen dit is enkel vast te stellen door exact wegen en de dichtheid van het water in rekening te brengen met de tempeatuur en nog enkele andere parameters ,in de analytische scheikunde kan dit van belang zijn maar hier niet ,let op het gebruik van de de meest aangepaste maatbeker grootte bij 250 ml een 250 ml geen 2x100 en 50 want de fout wordt groter bij het aflezen ,altijd op dezelfde manier aflezen op ooghoogte en de onderste rand van de miniscus op de lijn (maakt in weze ook niet veel uit ) maar is gerusstellend het juist gedaan hebben bij juist meten is 1000ml=aan 4x250ml (rien ne se perd rien ne ce cré) is een wet in de scheikunde en de natuurkunde

veel meetplezier

jm

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huub S
    Zo had ik dat ook niet bedoeld. Huub
    Dat snap ik... was maar een grapje!

O ja, ik kan het dit keer trouwens niet checken hoeveel minder dan 1 liter ik overhoud. Want ik weet dat ik uit deze liter al iets heb gebruikt om de vorige - niet complete liter - aan te vullen.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin