Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,767   Posts: 1,516,487   Online: 925

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    35mm

Bariet doen glanzen: een jullie bekende tip?

Zaterdag heb ik een printwasher van iemand kunnen overkopen.
    Deze persoon had er ook al jaren doka opzitten en gaf me volgende tip mee:

Blijkbaar zou je bariet ook een eiglans kunnen doen krijgen op de volgende manier : foto eerst drogen op plank of glasplaat. Eens hij droog is losmaken en hem heel eventjes boven een stoomketel houden. Nadien terug vlak maken tussen boek o.i.d.
    Dit zou een eiglans als resultaat hebben maar niet zo uitgesproken als wanneer men het papier in een glanspers behandeld.

Kent iemand deze werkwijze? Al toegepast? Het zou me verwonderen van niet eigenlijk

Een tweede tip die hij me gaf :
    Ilford Portfolio (pearl) papier benadert tamelijk dicht barietpapier. De zwarting is natuurlijk niet identiek, maar hij was echt wel te spreken over dit papier.

Ik vermoed dat ik met beide zaken hopeloos achterop kom gelopen en dat deze dingen jullie al jaar en dag bekend zijn, maar ja, voor mij is veel nog nieuw natuurlijk
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Als je de barietprint met aquarelle tape vastplakt op een glasplaat, is ie al zovlak als een biljardlaken.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Beste

het in de hete waterdamp houden van bariet en je vingers niet verbranden is een heel oude truk die ik regelmatig om niet te zeggen op iedere afdruk toepas na het drogen van de foto ,het resultaat is een iets mooiere eiglans maar tevens een lichte versterking van de zwarten ,duidelijk een optisch effekt ,zit wat meer glans op en daardoor wordt de kontrast indruk wat verhoogd ,de foto krult wat maar tussen vloeipapier en wat hout en klemmen is hij weer zo vlak als maar kan zijn

eens proberen zou ik zeggen

jm

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn truuk is om nadat de foto's zijn uitgespoeld breng ik in de spoelbak de watertemperatuur langzaam naar de 45° - 50°C. In deze temperatuur laat ik de foto's nog even zwemmen en dan door de wringer en drogen op oude kranten. Nadat ze aangedroogt zijn draai ik het papier om met de emulsie op de krant voor de restdroging. Bijna vlak zijn ze dan en dan nog een avondje tussen de pers en klaar is ie...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Ik vind het echt leuk van die kleine tips te krijgen
    Ik kan me dan niet houden het inderdaad eens uit te proberen.
    Zowel de stoomtruuk als het verhogen van de temperatuur in de spoelbak ga ik zeker eens een kans geven.
    Bariet is toch stukken leuker dan het eenvoudige RC. Ik ga moeten opletten dat ik niet alles op bariet ga doen want dat zou wel zonde zijn. Nu tracht ik me echt te beperken tot de heel goed geslaagde foto's.

ik denk dat ik mijn handtekening maar eens ga veranderen naar "I'm becoming a bariet addict"
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin