Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,499   Posts: 1,543,241   Online: 1014

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Bariet tonen na (getaped) drogen

Ik ben d'r zo één die z'n bariet met aquareltape op glasplaten geplakt - naar alle tevredenheid - laat drogen.

Nu is het zo dat de sessies altijd tot diep in de nacht duren als ik de officiele riedel (ontw-stop-fix-water-seleen-water-hypo-water) afwerk.

Dus vroeg ik mij het volgende af: is het een optie om de prints na de fixeer 30 minuten te spoelen waarna ik de prints die avond gewoon aan de lucht (zonder tape) laat drogen. Om ze vervolgens de volgende dag weer nat te maken om vervolgens de "seleen-water-hypo-water-vastplak"-riedel af te werken?!

Of kan ik bariet wellicht 1 nacht in een bak met water laten liggen?!

Alle suggesties zijn welkom,
    Jeroen (nog een beetje moe van gisternacht)

P.S. Ik neem aan dat niemand ooit de tape van zijn prints heeft gespoeld? Ik neem aan dat de "plak" van de tape dan weer schadelijke effecten op de afdruk heeft?! Ik laat ze altijd maar zitten, maar dat betekent ook dat ik een vastgeplakte print niet meer kan tonen.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ik volg meestal het eerste schema. Tonen bij daglicht en dan definitief vlak laten drogen. Bariet een dag in het spoelwater laten liggen is geen goed idee. De emulsie laat dan los.

Groet JJ

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Ik volg meestal het eerste schema.
    Bedankt voor je reply! Kun je bij jou afdrukken verschil zien tussen direct verwerkte afdrukken en afdrukken die je de volgende dag hebt afgewerkt?
    Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gewoon 'n nacht in het water geen enkel probleem doe ik ook meestal. Om 2 redenen nl. 1. te weinig prints om een uur lang het spoelproces rendabel te maken en 2 omdat het meestal aan de "vroege" kant is als ik nog net dat laatste dingetje wil corrigeren wat me in de vorige proef zo stoorde.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    - Als je inderdaad voldoende spoelt is het geen probleem om de prints tussendoor te drogen. Het geeft zelfs een heleboel rust, want je kunt wanneer het je uitkomt ook prints van een andere sessie gelijk tonen. Ik vind zelfs dat hierdoor binnen een serie meer consistentie is in toon.
    - Bariet in water laten liggen is naar mijn mening vragen om problemen. Eén nacht valt nog wel mee, als je er direct mee verder gaat. Ik heb het voor de gein een keer geprobeert, met een stuk Ilford en Forte papier. Na een uur of 30 komt de emulsie zeker los, als je met een wisser over je print heen gaat.
    - Ga niet meer spoelen als je de hele riedel met aquareltape hebt gedaan. Met spoelen komen de lijmstoffen op de print, met doffe plekken als resultaat.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by HKA
    ...omdat het meestal aan de "vroege" kant is als ik nog net dat laatste dingetje wil corrigeren wat me in de vorige proef zo stoorde.
    Ik ken 't gevoel. Daarbij wil ik ook wat meer gaan experimenteren met seleen (verdunning & tijd) en wordt het al snel laat als je van 1 print ook nog eens een aantal afdrukken wil.

Quote Originally Posted by Merlin
    - Als je inderdaad voldoende spoelt is het geen probleem om de prints tussendoor te drogen. Het geeft zelfs een heleboel rust, want je kunt wanneer het je uitkomt ook prints van een andere sessie gelijk tonen. Ik vind zelfs dat hierdoor binnen een serie meer consistentie is in toon.
    Dat spreekt me wel aan, want aan 't eind van mijn huidige avond - na het schoonmaken van alle bakken - heb ik 't behoorlijk "gehad". De volgende ochtend ben ik 't overigens weer vergeten ;-).
    Quote Originally Posted by Merlin
    - Ga niet meer spoelen als je de hele riedel met aquareltape hebt gedaan. Met spoelen komen de lijmstoffen op de print, met doffe plekken als resultaat.
    Thanks, dat neem ik graag van je aan!

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik ben d'r zo één die z'n bariet met aquareltape op glasplaten geplakt - naar alle tevredenheid - laat drogen.
    Ikke ook.

Dus vroeg ik mij het volgende af: is het een optie om de prints na de fixeer 30 minuten te spoelen waarna ik de prints die avond gewoon aan de lucht (zonder tape) laat drogen. Om ze vervolgens de volgende dag weer nat te maken om vervolgens de "seleen-water-hypo-water-vastplak"-riedel af te werken?!
    is geen probleem. echter wel de foto de dag daarop voorweken in water alvorens in de seleen te mikken voor gelijkmatig tonen.

P.S. Ik neem aan dat niemand ooit de tape van zijn prints heeft gespoeld? Ik neem aan dat de "plak" van de tape dan weer schadelijke effecten op de afdruk heeft?! Ik laat ze altijd maar zitten, maar dat betekent ook dat ik een vastgeplakte print niet meer kan tonen.
    Ik laat de tape ook zitten omdat ik de foto toch in een passepartout zet. Ga je de foto weer natmaken dan zou ik de rand erafsnijden alvorens nat te maken. De lijm is wel vluchtig.

Ik laat mn barieten eerst 10 minuten uitdruipen aan een knijper alvorens ze op te plakken met tape. Anders heb je kans dat de lijm onder de foto schiet en daardoor je foto op het glas vastplakt.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Ik laat mn barieten eerst 10 minuten uitdruipen aan een knijper alvorens ze op te plakken met tape. Anders heb je kans dat de lijm onder de foto schiet en daardoor je foto op het glas vastplakt.
    Met een (alleen daarvoor gebruikt) zeemvel afzemen gaat ook zonder probleem. En sneller.
    Voorkant én achterkant.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin