Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,916   Posts: 1,584,718   Online: 772

Results 1 to 4 of 4

Thread: agitatie

Shooter
    35mm

agitatie

Goedendag,

Ik gebruik Tri-X 400 en Tmax100 al naar gelang de toepassing, beiden ontwikkeld in Xtol 1+1. Ik ontwikkel de films in een patersontankjes op een roller. Met voortdurende agitatie dus.
    Nu vroeg ik me af of dit wel de beste manier is bij deze films en ontwikkelaar. Wat zou het uitmaken als ik met de hand zou agiteren? Ik heb het weleens geprobeerd maar had niet de indruk dat het veel uitmaakte.

Frits.

Shooter
    35mm

agitatie

Met de hand agiteren is anders dan op de roller.
    Voor het zelfde contrast zou je langer handmatig moeten agiteren. Met handmatig agiteren wordt het filmcontrast meer geniveleerd.
    Ik kiep 2 maal per 30 sec. anderen houden een ander kiepritme aan. Dat maakt niet zoveel uit. als je het altijd maar constant houd.
    Ik denk dat je met handmatif agiteren ook minder ontwikkelaar nodig hebt.

gr. Jan

Shooter
    35mm
    Met het contrast ben ik dik tevreden. Ik kan bij netjes belichten meestal alles op gradatie 2 1/2 afdrukken.
    Maakt het voor de korrel en scherpteindruk uit of ik voortdurend of onderbroken agiteer?

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Frits
    Maakt het voor de korrel en scherpteindruk uit of ik voortdurend of onderbroken agiteer?
    Probeer het maar eens, zou ik willen zeggen. Theorie is dat door minder te agiteren je een grotere randscherpte krijgt. Op de grens van lichte en donkere vlakken, zal de ontwikkelaar in de lichte vlakken sneller uitgeput raken, waardoor er ontwikkelaar van donkere naar de lichte vlakken migreert. Dit levert een hogere scherpte indruk op. Schiet een film Tri-X vol en ontwikkel die eens met weinig kiepen. Ik gebruik een tijd van 8 minuten met 1+1 XTOL bij 20 c. Eerste minuut om de 10 sec kiepen, daarna elke minuut 1 maal. Zie je verschillen met je gebruikelijke proces, dan kun je kiezen wat je het mooiste vindt. Zie je geen verschillen, hou het bij het oude.
    In het engelse APUG vind je een aantal draden over standontwikkeling. Het gaat dan om FP4+ en Rodinal 1+100. Bij een ontwikkeltijd van een 45 minuten, waarbij je alleen de eerste minuut kiept, schijn je hele mooie negatieven te krijgen. Het gaat dan om groot formaat en vooral om toonschaal, maar ik kan me voorstellen dat je het randeffect op die manier goed zou moeten kunnen zien.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin