Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,522   Posts: 1,572,248   Online: 788
      
Results 1 to 8 of 8
  1. #1

    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    133

    Testen van Films

    Hallo,

    Hoe testen jullie jullie films?

    Gebruik op dit moment het test systeem van Heiland, maar ik vindt het een beetje erg omslachtig en niet makkelijk qua opzet.

    Wie van jullie kan een een stappen plan geven?

    Wil zelf m'n films intesten voor N-2, N en N+1.

    Zie graag de reactie tegemoet!

    Groeten,

    Jeroen

  2. #2

    Join Date
    Jan 2005
    Shooter
    Plastic Cameras
    Posts
    888
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Mudar
    Hoe testen jullie jullie films?
    Ik doe alleen de N test.

    Stap 1) Ik neem een grijskaart en plaats deze op ongeveer 1 meter van de camera (niet dichterbij i.v.m. de dan noodzakelijke compensatie voor "balg-uittrek").
    Stap 2) Zet een 100mm (kleinbeeld) of 150mm (6x6) objectief op 't toestel en stel deze in op oneindig.
    Stap 3) Ik schiet de volgende zones (voor zones boven V gebruik ik vaak de witte kant van de kaart):
    - II (+ en - 1/3)
    - V (+ en - 1/3)
    - VII
    - VIII (+ en - 1/3).
    Stap 4) Film ontwikkelen. En de zones vergelijken met de theoretische waarden (ik meet de negatieven met m'n heiland splitgrade door... gaat best goed, je moet alleen uitkijken bij echt lage zones rond I... daar gaat ie de mist in). Bij onjuistheden in lagere zones filmsnelheid aanpassen en in de hogere zones de ontwikkeltijd aanpassen... maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

    't Kost me meestal wel 4 films om goed in de buurt te komen... zodra ik de juiste ISO waarde heb schiet ik dan ook meestal meteen 2 of 3 films om zodoende verschillende ontwikkeltijden te kunnen testen.

  3. #3

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Quote Originally Posted by Mudar
    Hoe testen jullie jullie films?
    Ik gebruik mijn zonemaster voor het meten. Ik zet mijn technische camera voor een egaal grijze muur en schiet een grijstrap van 11 stappen door de schuif telkens een centimeter verder in de cassette te duwen en de film stukje bij stukje te belichten. Ik meet bijvoorbeeld 1/60 sec bij f11 voor zone V. Zone X is dan 1/250 bij f32. Ik belicht de hele film met deze tijd. Duw daarna de schuif een centimeter de cassette in en belicht opnieuw met deze tijd. Dat is zone IX. Vervolgens gaat het diafragma naar f22, de schuif gaat er weer een centimeter in en opnieuw een belichting: zone XIII. Zo loop ik de hele rij langs tot dat ik 11 zones heb. Vervolgens ontwikkelen en doormeten.
    De eerste keer zat ik ongeveer 30 seconden van de juiste ontwikkeltijd voor N af. Ik ontwikkel nu iets ruimer: 8 minuten in plaats van 7,5 minuten voor de N-ontwikkeling. Mijn veronderstelde N-1 bleek een N-3 te zijn, waardoor ik ook die tijd heb aangepast. Nu 6,5 minuten in plaats van de 5 die ik eerst gebruikte.
    Overigens kun je er ook proefondervindelijk wel komen. Belicht een onderwerp waarvan je de zoneverdeling goed gemeten hebt, ontwikkel de film op de bij het contrast passende manier en kijk of je een goede afdruk kunt maken op gradatie 2 of 2,5 zonder doordrukken en tegenhouden. Hou als belichtingstijd de tijd aan waarbij de rand van de film net diep zwart is. Zijn bij deze afdruktijd de schaduwen in zone VIII niet doortekend: ruimer belichten. Zijn de hoge lichten in zone III uitgebleekt: korter ontwikkelen.

    Huub

  4. #4
    fred's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,471
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Mudar
    Hallo,

    Hoe testen jullie jullie films?

    ...

    Zie graag de reactie tegemoet!

    Groeten,

    Jeroen
    Testen zoals ze uitgevoerd worden op de academie in Hasselt en "gebaseerd" op het boek van AA The Negative Appendix 1 : Film Testing Procedures

    1) testopstelling maken: camera op één à anderhalve meter van égaal verlicht oppervlak...
    hoe? eerst 1 lamp (lamp A)in een hoek van 45° op het oppervlak plaatsen, hoeken met tape merken, hoeken en midden meten, moet zelfde lichtwaarde geven
    lamp A uit en lamp B (ook in een 45° opstelling) aan, de lamp zo (ver)plaatsen dat deze dezelfde lichtwaarden geven als lamp A

    daarna en lamp A én lamp B aan, = een stop meer gemeten lichtwaarde (verdubbeling van hoeveelheid licht)

    De lichtwaarde op elke hoek en in het midden moet identiek zijn...

    Daarna een reeks opnamemaken zoals vermeld in het twee document met verschillende "iso instellingen"

    Zone O, I, V en VIII zijn belangrijk
    densiteiten meten met de densitometer

    basissluier is zone O
    I moet 0.10
    V 0.55-0.65
    VIII 1.15 to 1.25 voor condensor en 1.25 tot 1.35 voor diffusor vergroters

    Uw iso instelling beïnvloedt "hoodzakelijk" je zone I
    De kiepwijze uw zone V
    De tijd uw zone VIII

    Voor elke lens een nieuwe test
    Voor elke vergroter ook

    En testen bij studioverlichting of daglicht verschilt zelf ook nog min of meer een halve stop.

    ter info; 1 jaar academie Hasselt kost je amper max 150 euro inschrijvingsgeld.
    [btw the consultancy rekening loopt hier hoger op.... lol ]
    Papier betaal je zelf.

    Was ik duidelijk genoeg, heb ik genoeg mijn best gedaan om het goed uit te leggen...


    mvrgr
    Fred
    Attached Files

  5. #5
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    wij zijn begonnen met een 5-tal personen met een zwart/wit werkgroep. Een goeroe is onze vraagbaak.

    We starten nu door eerst een afdruk te maken van een stouffer grijstrap kaart op je eigen vergroter. Dus eerst bepalen van een ideaal negatief wat bij een bepaalde vergroting op gradatie 2 zone V op .70 oplevert voor een bepaalde soort papier (per papier kan dit verschillend zijn).

    Als je dit hebt bepaalt, dan weet je de afdruktijd voor een perfect negatief. Als je dus daarna een neg schiet, ontwikkelt, op deze vergroting zet en afdrukt (geen proefstrook), dan moet hij perfect zijn, zo niet dan deugt er iets niet aan je belichting,ontwikkeling...

    Wordt vervolgd.
    (we zijn nog niet verder...)

    Dus de kern is eigenlijk dat je achteraan moet beginnen. Wat kan je papier aan, wat is het kenmerk daarvan, wat voor soort vergroter.
    Een perfect uitziend negatief kan voor A goed zijn, maar voor B knudde.

    Waarom gradatie 2?
    Op gradatie 2 zijn de onderlinge verhoudingen tussen de zones precies overeenkomstig de gewenste densiteiten. Dit houd in dat dus iets wat je ziet, er op de foto ook uitziet als datgene in de juiste grijstint. ga je harder afdrukken op gradatie 4, dan worden de densiteiten verder uit elkaar getrokken tussen de zones, waardoor een grijstint in weze te donker wordt weergegeven op de afdruk dan dat deze in werkelijkheid is. Dus altijd naar gradatie 2 werken voor het beste resultaat.

  6. #6
    Willie Jan's Avatar
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Best/The Netherlands
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    1,911
    Images
    49
    Quote Originally Posted by fred
    1) testopstelling maken: camera op één à anderhalve meter van égaal verlicht oppervlak...
    hoe? eerst 1 lamp (lamp A)in een hoek van 45° op het oppervlak plaatsen, hoeken met tape merken, hoeken en midden meten, moet zelfde lichtwaarde geven
    het beste kan je buiten de testopname maken met de natuurlijk lichtbron. Lampen wijken af en geven een afwijkende gevoeligheid.

    Maak maar eens een foto met een 500 watt lamp op de juiste tijd en een waarbij je de zon gebruikt om de grijskaart te belichten. gaf bij mij een afwijking van bijna 1 stop.

  7. #7
    fred's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    1,471
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    het beste kan je buiten de testopname maken met de natuurlijk lichtbron. Lampen wijken af en geven een afwijkende gevoeligheid.

    Maak maar eens een foto met een 500 watt lamp op de juiste tijd en een waarbij je de zon gebruikt om de grijskaart te belichten. gaf bij mij een afwijking van bijna 1 stop.
    das inderdaad bekend, zie tekst.
    Dus eigenlijk 2 testen doen, voor daglicht en kunstlicht...

  8. #8
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,122
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Waarom gradatie 2?
    Op gradatie 2 zijn de onderlinge verhoudingen tussen de zones precies overeenkomstig de gewenste densiteiten. Dit houd in dat dus iets wat je ziet, er op de foto ook uitziet als datgene in de juiste grijstint. ga je harder afdrukken op gradatie 4, dan worden de densiteiten verder uit elkaar getrokken tussen de zones, waardoor een grijstint in weze te donker wordt weergegeven op de afdruk dan dat deze in werkelijkheid is. Dus altijd naar gradatie 2 werken voor het beste resultaat.
    Je kan dat alleen op gradatie 2 doen als je verse nieuwe gradatiefilters gebruikt. Indien je dicroic filters indraait moet je deze wel eerst testen of de filterwaarden die staan voor de verschillende gradaties overeenkomen met de ingedraaide filterwaarden. In de praktijk blijkt dat deze nogal eens afwijken nadat je ze getest (lees geijkt) hebt. Voorbeeld van de test die ik op de Durst M805 gedaan heb: laten we gradatie 2 aanhouden volgens de ISO standaard moet dit uitkomen op ISO 105(R) aanbevolen filterwaarde is Y/M 45/24. Gemeten filters na testen zijn 31/34 op RC/PE papier en 40/27 op FB papier.
    In feite zou je nog een stapje terug moeten en allereerst moeten weten hoe je filters erbij staan.
    harry

    Release, the best you can do...



 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin