Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,545   Posts: 1,544,480   Online: 1049

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm

Drogen van bariet

Dag allemaal,

Ik werk al jaren met barietpapier om mijn foto's op af te drukken. Ik heb al van alles geprobeerd om mooie vlakke afdrukken te krijgen. Drogen aan de waslijn, vlakke- en roterende glanspersen, niets leverde betrouwbaar vlakke afdrukken op. Ongeveer de helft van mijn afdrukken sneuvelen in het proces van drogen en opplakken. De laaste tijd leg ik mijn gespoelde afdrukken, met het beeld naar boven, op een glasplaat en plak de rand van de foto vast op deze plaat met plakband voor waterverfpapier. De rand rond de afbeelding is omgeveer 12 mm en die gebruik ik voor de helft voor het opplakken. Als de foto geheel droog is, dan snij ik ze los. Dat geeft krassen op de glazen plaat, maar erger is, dat de foto ook vastgeplakt zit op de glazen plaat. Die laat zich enkel met geweld verwijderen en overleeft dit niet.
    De glazen plaat wordt door mij minitieus met afwasmiddel gewassen en daarna schoongespoeld.
    Ik gebruik voornamelijk lford en Kentmere VC papier.
    Jullie zijn zo enthousiast over deze methode, dat jullie mij vast wel kunnen helpen.

Groeten,

Ben Stuart

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ben, ik denk dat jouw afdruk te nat is als je hem op de glasplaat vastzet, waardoor er water van je aquareltape achter de foto langsloopt. Misschien is je tape ook te nat?

Wat belangrijk is, is de foto met een schone zeem op de glasplaat af te zemen, en het aquareltape vooral niet te nat te maken, maar nét vochtig. Dan plakt het al prima.

Daarnaast wacht ik ongeveer 20 minuten tussen het 'opzemen' van de foto en het vastplakken met aquareltape, tot de hoekjes een klein beetje beginnen te drogen (dat kan je mooi zien omdat de foto op glas zit). Als je hem dan vastplakt met vochtige tape, gaat het prima. Als je deze fase overslaat, wil het nog wel eens gebeuren dat het papier zich los-trekt.

Succes!
    Anne Marieke

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik droog mijn afdrukken ook op glasplaten... nog nooit problemen met gehad, buiten een heel klein beetje vastplakken wat het lossnijden moeilijk kan maken. Daarvoor heb ik gewoon de tips gevolgd van wat hier op het nederlandstalige apug forum te vinden is

Het is natuurlijk wel een secuur werkje...

Wat voor glas gebruik je voor je platen? Ik zie mezelf nog niet direct krassen maken met een 'gewoon' breekmes hoor. Maar ik snij de tape dan ook juist af langs de rand en idd, als je dan niet te nat hebt geplakt komen de foto's mooi los.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Probeer eens ander glas.
    Ik heb het ook wel eens gehad dat ik het niet goed loskreeg, toen ik ander glas dan normaal gebruikte.
    Frits

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Lees het nog eens na in een andere post.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Laatst heb ik voor het eerst op bariet afgedrukt, een Ilford warmtone. Na het spoelen heb ik de prints gewoon door de PE-droger op lage temperatuur gedaan. De prints zijn dan mooi vlak en al het overtollige water is er af. Vervolgens plak ik de prints met aquareltape op glas en een dag later zijn ze schitterend strak gedroogd en hebben een mooie eiglans. Ik ken meer mensen die de\e methode toepassen en met succes. Belangrijk is de droger niet te warm te zetten om het blijven plakken van het bariet op de rollen te voorkomen.
    groet, Ronald

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Ik droog tot nu toe ook op glas en dat gaat overwegend goed. Een enkele keer ben ik wat royaal met het natmaken van de tape en dan wil de boel wel eens vastzitten. Dan is meestal de boel nog wel te redden door alles weer nat te maken, los te weken en opnieuw te plakken (maar dan wat zorgvuldiger).
    Ik kwam onlangs een artikel tegen (in het duits) over een zelf te knutselen frame om bariet te drogen. Ik ga binnenkort maar eens aan de slag met een stuk huisvlijt.
    Zie het artikel (in 2 delen) op de volgende link:
    http://www.sw-magazin.de/swmag_frame_wollstein.htm
    groet, Adri

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Hoi,

Ik droog mijn bariet afdrukken met de beeldzijde naar onder op een opgespannen gaas. Ik koop hiervoor zogenaamde droogrekken voor wol, die je op elkaar kan stapelen bij Blokker.
    De foto's zijn misschien niet even vlak als op een glasplaat maar ik vind dit de veiligste en eenvoudigste methode.
    Probeer het eens
    Groetjes
    Luc

Shooter
    35mm
    Dag allemaal,

Bedankt voor de adviezen.
    Nu ik de natte foto eerst 20 minuten op de glasplaat laat drogen alvorens het tape aan te brengen, gaan ze wel los.

Groeten en tot de volgende keer,

Ben Stuart

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Mooi! Opgelost dus.

Anne Marieke

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin