Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,545   Posts: 1,544,480   Online: 1049

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    35mm

Drogen van bariet

Dag allemaal,

Ik werk al jaren met barietpapier om mijn foto's op af te drukken. Ik heb al van alles geprobeerd om mooie vlakke afdrukken te krijgen. Drogen aan de waslijn, vlakke- en roterende glanspersen, niets leverde betrouwbaar vlakke afdrukken op. Ongeveer de helft van mijn afdrukken sneuvelen in het proces van drogen en opplakken. De laaste tijd leg ik mijn gespoelde afdrukken, met het beeld naar boven, op een glasplaat en plak de rand van de foto vast op deze plaat met plakband voor waterverfpapier. De rand rond de afbeelding is omgeveer 12 mm en die gebruik ik voor de helft voor het opplakken. Als de foto geheel droog is, dan snij ik ze los. Dat geeft krassen op de glazen plaat, maar erger is, dat de foto ook vastgeplakt zit op de glazen plaat. Die laat zich enkel met geweld verwijderen en overleeft dit niet.
    De glazen plaat wordt door mij minitieus met afwasmiddel gewassen en daarna schoongespoeld.
    Ik gebruik voornamelijk lford en Kentmere VC papier.
    Jullie zijn zo enthousiast over deze methode, dat jullie mij vast wel kunnen helpen.

Groeten,

Ben Stuart

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ben, ik denk dat jouw afdruk te nat is als je hem op de glasplaat vastzet, waardoor er water van je aquareltape achter de foto langsloopt. Misschien is je tape ook te nat?

Wat belangrijk is, is de foto met een schone zeem op de glasplaat af te zemen, en het aquareltape vooral niet te nat te maken, maar nét vochtig. Dan plakt het al prima.