Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,554   Online: 986

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 36

Shooter
    Medium Format
    Promicrol (May & Baker) waar je op doelt is al jaren niet meer verkrijgbaar.

Echte fijnkorrel ontwikkelaars wel degelijk, alleen dit speelt voor grootformaat een ondergeschikte rol.

M.b.t. scannen: De D max. is meestal het probleem van een scanner en zeker de gemiddelde flat bed die voor 4X5" wordt gebruikt omdat een echte goede filmscanner voor de meeste onbetaalbaar wordt. Het is wel zo dat de verschillen het laatste jaar al veel kleiner zijn geworden met de laatste generatie scanners.
    Een goede scan maken is echter een vak apart.

MBT. z/w materialen: Ilford inderdaad, Kodak stapt er tzt uit en geeft dit ook aan, Agfa (photo) is inmiddels verleden tijd, Fuji, maar levert geen vlak film (meer) op de Europesche markt, Foma (ook 4X5" sinds kort), Rollei/Maco (zelfs 4X5" I.R. film).

Groetjes,

Robert

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Joost
    Maar wellicht dat ik in de toekomst nog eens van gedachten verander. Ik ben inmiddels zoveel prachtige (oude) alternatieve technieken (bijv. gomdruk) tegen gekomen die mijn grafiek-hart sneller doen kloppen en waar ik wel een doka voor nodig zou hebben.
    Ik ken dat gevoel....

echter voor iedere techniek moet je je film weer anders ontwikkelen. Pyrocat schijnt een mooie te zijn voor oude techieken zie (www.unblinkingeye.com). ik ben er nu wat testjes mee aan het doen om te zien wat de verschillen met rodinal zijn.

overigens is de fuji across een hele mooie film met blanke drager, dus ideaal voor scannen. is wel duurder dan ilford... Ik heb tests gedaan met de adox/efke film, maar het scannen daarvan is wat bedroevend.

het beste resultaat met scannen krijg je overigens door een afdruk te scannen.... Een vriend heeft een kaart met beeldlijnen afgedrukt die met het blote oog niet zichtbaar waren (> 1000 per mm), maar met de microscoop wel.

Shooter
    Medium Format
    Aan de andere kant zou ik wel verwachten dat negatieven die wat aan de zachte kant zijn (geen grijze soep natuurlijk) heel goed te scannen zouden moeten zijn.
    Zo deed ik het altijd met mijn negatieven. Met opzet wat zacht houden, zodat de beperkte Dmax vande scanner alles kan waarnemen. Het contrast kun je dan met Photoshop helemaal op het gewenste niveau brengen. Het helpt ook als je een condensorvergroter hebt en contrastrijke tekenende obejectieven. Dan hoef je bij analoog vergroten de gradatie ook niet op te voeren.

Shooter
    Multi Format
    Dank voor alle input. Ik heb het Engelse forum ook nog nagelezen en ik denk dat ik met Ilford + Rodinal + Jobo drum aan de slag ga. Een vragen nog:
    1) Ik zie de veel de combinatie FP4 + Rodinal. Is HP5 minder geschikt om met Rodinal te verwerken?
    2) Rodinal is toch van Agfa nietwaar? Is er enig zicht op toekomst van Rodinal?
    3) Heeft er toevallig nog iemand een Jobo drum (geschikt voor vlakfilm) in de aanbieding?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank voor alle input. Ik heb het Engelse forum ook nog nagelezen en ik denk dat ik met Ilford + Rodinal + Jobo drum aan de slag ga. Een vragen nog:
    1) Ik zie de veel de combinatie FP4 + Rodinal. Is HP5 minder geschikt om met Rodinal te verwerken?
    3) Heeft er toevallig nog iemand een Jobo drum (geschikt voor vlakfilm) in de aanbieding?
    Rodinal in rotatie ontwikkeling is een regelrechte ramp. Deze combinatie staat garant voor totaal dichtlopen van de highlights. Je kan dan testen tot je een ons weegt maar je krijgt NIET het resultaat wat je wilt. Kan ik je uit ervaring zeker NIET aanbevelen. FP4+ of HP5+ in combinatie met ID11 1+1 in rotatie gaat prima.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    mijn 2 Eurocent: doe het niet. Geen Rodinal in een mechanische drum!
    Harry heeft 100% gelijk.
    Wil je Rodinal voor grootformaat gebruiken, dan raad ik je zeker stand-developement aan. Dichtlopen van hoge lichten is op deze manier uitgesloten of je moet al zware belichtings- en ontwikkelfouten maken.

FP4 of HP5, maakt niet veel uit, zeker niet in grootformaat: ik gebruik de verschillende films omwille van de belichtingstijd ivm maximale sluitertijd voor lenzen in sluiter en lenzen in barrel.
    De korrel van HP5 is wel ietsjes ruwer, naar het schijnt. Ik zal deze week wat detailscans van beide films posten. Grove verschillen zijn er niet. Ik heb me vandaag een uur of 6 bezig gehouden met het scannen van negatieven (op het werk... in het kader van onderzoek )
    Ik heb negatieven ingescand met teveel contrast en (naar mijn zich wat) weinig contrast en deze zijn allemaal goed te trekken mits de nodige PS skills.

tip: scan zoveel mogelijk met standaard-instellingen. Het beste resultaat verkreeg ik door in het scan-programma (AGFA Photolook) enkel het uiterste zwart- en wit-punt te kiezen en de rest van de bewerkingen in PS te doen. Verscherpen van het negatief in het scan-stadium doet meer kwaad dan goed, evenals curves, tones...
    Ter info: we hebben een AGFA Duoscan T2500.

G

Shooter
    Multi Format
    Sorry voor het misverstand en, alweer, bedankt voor de input. Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Maar misschien is er toch ook iets dat ik niet helemaal goed begrepen heb. Dat van die stand-ontwikkeling is me helemaal duidelijk. Standontwikkeling in sterk verdunde rodinal werkt op basis van het uitputten van de ontwikkelaar in de sterker belichte gebieden. Beweging/rotatiie verstoort dit mechanisme.

Ik dacht de Jobo drum dan ook niet voor rotatie-ontwikkeling maar voor standontwikkeling te gebruiken. In het verleden heb ik veel met Jobo en Patterson drums gewerkt en dat beviel me wel. Met Promicrol gebruikte ik ook min of meer een soort standontwikkeling (ik dacht iets van tien minuten laten staan en om de minuut even bewegen). Ik begrijp dat je met Rodinal de hele zaak gewoon een uur of zo laat staan.

Over de Combiplan lees ik teveel tegengestelde meningen om me daar nu meteen op te gooien. Of vergis ik me, is de Jobo niet/minder geschikt voor standontwikkeling?

Joost

Shooter
    ULarge Format
    Over de Combiplan lees ik teveel tegengestelde meningen om me daar nu meteen op te gooien. Of vergis ik me, is de Jobo niet/minder geschikt voor standontwikkeling?
    De Jobo is uitstekend geschikt voor standontwikkeling, laat zich veel makkelijker vullen en legen dan de combiplantank, lekt minder en is echt lichtdicht. Bovendien hou je de optie over om later toch nog eens rotatie te gaan doen.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jobo tanks als standontwikkeling gaat prima met Rodinal. Ben het daarmee helemaal eens met Huub S.
    Met de CombiPlan heb ik geen slechte ervaringen. Wellicht dat het komt omdat ik de HP-tank voordat ik de films in de houders stop al vul met ontwikkelaar. Vervolgens de films in de houder laadt en de houder in één slag in de ontwikkelaar dump, deksel erop en we kunnen beginnen. Daarnaast heb ik nog drie gelijksoortige bakjes gemaakt waarin resp. stopbad en fixeer zit. Nadat de ontwikkeltijd verstreken is even licht uit en de filmhouder van de ontwikkelaar in de stop en daarna in de fix en na 2 min. kan het licht aan. Aan het derde bakje heb ik een input voor water aangebracht en deze is met een slang verbonden aan de kraan en daarmee spoel ik in korte tijd de films en hang ze te drogen. Piece of cake...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Huub, Harry,

Alweer bedankt voor de uitleg

Harry, ik zie dat op de manier waarop jij de combiplan gebruikt toch echt een doka nodig hebt. En die heb ik, afhankelijk van hoe je er naar kijkt, "niet meer" of "nog niet". Voor film laden bouw ik het toilet wel een beetje om en voor de rest is daglichtontwikkeling toch wel nodig.

Quote Originally Posted by Huub S
    Bovendien hou je de optie over om later toch nog eens rotatie te gaan doen.
    Dat was inderdaad nog een extra overweging die ik niet genoemd had.

Op zoek naar een Jobo drum dus!

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin