Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,261   Online: 1017

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 36

Shooter
    Multi Format

beste 4x5 film & ontwikkelaar combinatie voor scannen?

In deze digitale tijden ben in een "herintreder" in het analoge domein. Ik heb in het grijze verleden (>25 jaar geleden) veel Z/W doka werk (6x6, kleinbeeld) gedaan, maar veel ervan is of vergeten of achterhaald.

Ik heb recent een 4x5 camera (Cambo SC) gekocht. Ik zoek nu naar een goede film-ontwikkelaar combinatie. Ik ben niet van plan de negatieven analoog af te drukken. In plaats daarvan wil ik ze scannen en digitaal printen (vergeef me het vloeken in de kerk hier).

Volgens mij (maar ik kan het fout hebben), is maximaal contrast in mijn geval wat minder belangrijk (dat pas ik tijdens het scannen wel aan). Van meer belang is denk ik 1) goede doortekening in zowel lichte als donkere partijenvan belang en 2) robuustheid/tolerantie m.b.t. belichting (verwend zijnde met digitaal ga ik directe terugkoppeling op fouten en de eenvoud & nul kosten voor extra opnamen missen).

Ik denk vooral stilleven en architectuur te doen. Sluitertijden/gevoeligheid is daarmee minder relevant. Suggesties voor portret-toepassingen (en dus kortere tijden/hogere gevoeligheden) zijn echter ook zeker welkom!

Ik gebruikte vroeger Ilford of Agfa + Promicrol. Ik heb inmiddels begrepen dat Promicrol in de oude vorm niet meer bestaat. Het eenmalige gebruik (en daarmee de voorspelbaarheid) beviel me zeer. Dus daar ben ik in voor een alternatief.

Wat betreft film begrijp ik dat Ilford zich gecommitteerd heeft om "tot de laatste snik" Z/W materiaal te blijven leveren. Dus het lijkt me een zinnige keuze om me daar op te richten.

Tenslotte kan ik nog suggesties gebruiken voor een ontwikkeltank. Ik heb mijn oude Paterson tanks nog, maar volgens mij kan ik daar met 4x5 niets mee doen.

Vergeef me de berg vragen. Alle onderdelen van het antwoord zijn ongetwijfeld al op dit forum aan de orde geweest. Het lukt me echte net goed de stukjes aan elkaar te passen. Suggesties zijn daarom zeer welkom!

Joost

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Met mijn beperkte kennis van digitaal scannen (indulgeo mihi, optimus lector) lijkt het me beter een C41 film te gebruiken. Zilvergebaseerde films schijnen niet zo goed te gaan. Afgaande op wat er in de gallery gepost wordt, is IMHO de kwaliteit eerder matig op zijn best. Ik denk dat het beter is een analoge contactprint te maken en deze te scannen.
    In dat geval beveel ik Tr-X in id11 1:1 aan.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Scannen gaat prima, je moet echter wel in kleur modus scannen en niet in zwart/wit. In kleurmodus wordt nl de gehele sensor optimaal gebruikt. Het soort film hangt af van waarvoor je de film wilt gebruiken. Landschap, portret, etc. Gewoon een TriX400 of TMax 400 is voor alles te gebruiken.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het hangt ook af van de kwaliteit van de scanner af. Je kunt wel prachtige methoden bedenken om het negatief goed te ontwikkelen maar als de scanner er niks van bakt is alle moeite voor niets geweest. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
    Met andere woorden het wordt niks---
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Joost,

mag ik vragen waarom je niet wenst om tot en met de print analoog te werken? Gebrek aan een DOKA? Vergroter?

Quote Originally Posted by hka
    Harry,
    we gaan hier toch niet even fundamentalistisch doen als in de Engelse forums hé

G

Shooter
    ULarge Format
    Ik gebruik zelf HP5+ met 1+1 XTOL, die ik met een jobo tank in rotatie ontwikkel. FP4+ is een alternatief als je geen (tweede hands) processor wilt aanschaffen. Je kunt dan in 1+100 of 1+200 rodinal in standontwikkeling gaan werken. Het benodigde volume van 1,5 l vloeistof is dan ook geen probleem meer. Op het engelstalige forum staan er enkele draadjes over, met suggesties voor tijd in relatie tot contrastbeheersing.
    Een alternatief is combiplan. Ik heb er persoonlijk niet zulke goede resultaten mee (lekken, onregelmatige ontwikkeling, eindeloos geduld met vullen en legen) maar andere mensen vinden ze geweldig.
    Schaaltjes vond ik helemaal een ellende: je zit al snel een half uur in het donker en moet alles op de tast doen. Bij wordt dat altijd geknoei.
    Ik denk dat je qua film- en ontwikkelaarkeuze een beetje moet experimenteren. Mijn keuze voor HP5+ heeft te maken met de verkrijgbaarheid (ik kan het gewoon in de winkel kopen), prijs (Kodak is bijna tweemaal zo duur) en de gevoeligheid: 400 iso scheelt al snel twee stops bij landschappen en portretten. Keuze voor XTOL heeft te maken met de uitstekende bewaarbaarheid (in gesloten flessen is een half jaar geen probleem), goede benutting van de gevoeligheid van de film en weer de prijs. Het is een uitstekende all round ontwikkelaar en alleen voor mijn delta3200 gebruik ik liever Microphen.
    Hoe zich dit verhoudt met het scannen weet ik niet. Ik druk nog gewoon met een vergroter. Dat heb je met Apug...

Huub

Shooter
    Multi Format
    De scherpte van je negatieven gaat grotendeels van jezelf afhangen én van de kwaliteit van de objectieven die je gaat gebruiken.

Met (semi-)standontwikkeling in Rodinal heb ik wel wat ervaring. Ik doe niets anders met vlakfilm.

Ik gebruik Rodinal vooral omdat:
    - economisch in gebruik is: met mijn methode ontwikkel ik 600 vellen 4x5 met een fles van 500ml.
    - gemakkelijk werken is: vellen in de slosher tray, de eerste minuut zacht agiteren en pas na 55 minuten zonder verdere tussenkomst gaan ze in het stopbad.
    Ik gebruik FP4+, HP5+ en ook TriX320. Deze laatste omdat ik een tijdje geleden héél goedkoop 200 vellen op de kop kon tikken.

(Heer, vergeef me onderstaande zonde...)

Een voorbeeldje van HP4+ in Rodinal 1+150: http://belclimb.com/gallery/details.php?image_id=441
    Dit is een scan van een 13x18cm FP4+ negatief op EI 50, gedaan met de oude AGFA Duoscan T2500 die we op het werk staan hebben. De scankop moet dringend gereinigd worden want er zijn scanlijnen te zien...
    Ik heb er de levels in aangepast (comprimeren van zwart en wit uitersten) en 30% unsharp mask toegepast.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Garbage

Quote Originally Posted by argus
    Harry,
    we gaan hier toch niet even fundamentalistisch doen als in de Engelse forums hé

G
    Zo wou ik het niet omschrijven! Mijn opmerking slaat meer op het feit dat er wel op 4x5" gewerkt wordt en vervolgens alle beginselen van de fotografie zoals een juiste belichting en contrastweergave van het negatief verwaarloost worden om dat vervolgens in of op een scanner of iets van dien aard weer te proberen tot een goede opname te verheffen. Lange zin geworden zie ik, maar ik vond het even nodig om te zeggen dat je de zaken niet om moet keren. Garbage in, garbage out is ook een veelvuldig gebezigde kreet bij deze eilandbewoners...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Heren (zoals misschien te verwachten een duidelijk gebrek aan dames ;-) )

Hartelijk dank voor de suggesties. Het is een goed beginpunt. Zoals gesuggereerd door Huub zal ik het Engelse forum ook eens bekijken.

Een algemene vraag: verschillende van jullie werken kennelijk met Rodinal. In mijn grijze verleden heb ik daar ook nog een tijdje naar tevredenheid mee gewerkt. Een hele hype was toen om speciale "fijnkorrelontwikkelaars" o.i.d te gebruiken. Promicrol was toen nogal populair en daar ben ik toen op overgestapt. Rodinal werd toen juist veel gebruikt om bewust een grove korrel te krijgen (vaak in combinatie met Tri-X). Nu speelt denk ik het hele verhaal van korrel nauwelijks een rol op 4x5. Is dat inderdaad geen punt van overweging meer?

Een paar specifieke reacties:

mag ik vragen waarom je niet wenst om tot en met de print analoog te werken? Gebrek aan een DOKA? Vergroter?
    Een legitieme vraag op een APUG forum. Een paar redenen: Ik heb inderdaad sinds een paar verhuizingen geleden geen doka meer. Apparatuur heb ik nog wel, maar geen 4x5 vergroter. Nu valt daar natuurlijk altijd wat aan te doen, maar een belangrijker reden is eigenlijk dat het fotograferen en vormgeven zelf (ik doe ook wat aan schilderen en grafiek) veel leuker vind dan het dokawerk. Dat is ook een reden om de Cambo aan te schaffen: het is natuurlijk eindeloos prutsen om alles meegesleept, opgesteld en afgesteld te hebben, maar dat dwingt je wel om heel goed na te denken over het onderwerp, belichting en compositie. Zwart/wit is voor mij (ook digitaal) nog steeds een bonus boven kleur en geen beperking.

Daarnaast speelt een rol dat de kwaliteit van postprocessing die ik digitaal kan bereiken veel groter is dan ik ooit in de doka heb gekund (maar ik weet zeker dat anderen dat analoog ook kunnen, het zla wel te maken hebben met mijn eigen lol daarin). Tenslotte heb ik al een uitstekende printer op A3+ formaat die ik meteen kan gebruiken.

Maar wellicht dat ik in de toekomst nog eens van gedachten verander. Ik ben inmiddels zoveel prachtige (oude) alternatieve technieken (bijv. gomdruk) tegen gekomen die mijn grafiek-hart sneller doen kloppen en waar ik wel een doka voor nodig zou hebben.

Het hangt ook af van de kwaliteit van de scanner af. Je kunt wel prachtige methoden bedenken om het negatief goed te ontwikkelen maar als de scanner er niks van bakt is alle moeite voor niets geweest. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
    Met het eerste ben ik helemaal eens. Ik zal het eerst eens proberen met mijn huidige scanner, maar daar verwacht ik inderdaad niet teveel van. Ik ben nu aan het kijken naar de nieuwe EPSON V700.

De scherpte van je negatieven gaat grotendeels van jezelf afhangen én van de kwaliteit van de objectieven die je gaat gebruiken.
    Dat verwacht ik ook. Ik heb nu nog maar een objectief: een Schneider APO-Symmar 150mm f5.6. De eerste resultaten moet ik nog zien. Ik heb inmiddels een pakje Polaroid 55 besteld, dus ik kan binnenkort alvast aan de gang!

Shooter
    Multi Format
    Mijn opmerking slaat meer op het feit dat er wel op 4x5" gewerkt wordt en vervolgens alle beginselen van de fotografie zoals een juiste belichting en contrastweergave van het negatief verwaarloost worden om dat vervolgens in of op een scanner of iets van dien aard weer te proberen tot een goede opname te verheffen. Lange zin geworden zie ik, maar ik vond het even nodig om te zeggen dat je de zaken niet om moet keren. Garbage in, garbage out is ook een veelvuldig gebezigde kreet bij deze eilandbewoners...
    Ik moet het allemaal nog meemaken maar de waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Van een waardeloos negatief valt natuurlijk geen fatsoenlijk scan te maken. Als ergens geen doortekening in zit, valt er die echt niet "bij te scannen". Aan de andere kant zou ik wel verwachten dat negatieven die wat aan de zachte kant zijn (geen grijze soep natuurlijk) heel goed te scannen zouden moeten zijn. Maar we zullen het wel zien in de praktijk. Het beste is en blijft natuurlijk een perfect negatief als uitgangspunt!

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin