Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,687   Posts: 1,482,352   Online: 824

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Ilford XP2 super

Heeft er iemand ervaring met de XP2 super film. Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige yashica Mat 124G in mint uitvoering en wil nu landschapjes gaan fotograferen. Ik heb begrepen dat de XP2 film hiervoor een mooie keuze is. Ik druk af op Kentmere VC bariet papier. Alvast bedankt voor jullie reacties.

ps. Zie nogal op tegen het inspoelen van 120 spoelfilms of valt dat ook mee.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb de film 1 keer (al vrij lang geleden) gebruikt voor ik zelf films begon te ontwikkelen: ik had mooie resultaten voor foto's afgedrukt door een lab! Ik vermoed dat de film wel geschikt is voor landschap, maar er waarschijnlijk nog betere alternatieven! (zelf ontwikkelen ) Heeft een wijde belichtingsspeelruimte
    Inspoelen valt wel mee hoor, na een keertje oefenen
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by pieterkamp
    Geen probleem, alleszins minder zweet dan een 36exp 35mm film!!!

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by pieterkamp
    Ik heb begrepen dat de XP2 film hiervoor een mooie keuze is. Ik druk af op Kentmere VC bariet papier. Alvast bedankt voor jullie reacties.

XP2 is een zeer fijnkorrelige film voor een 400 iso film. Zou persoonlijk niet mijn keuze zijn voor landschappen in 6x6 (135 is een ander verhaal) - ik zou voor scherpte gaan bv. FP4+ in Rodinal 1:50 of Neopan400 in XTOL 1:1.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn ervaringen met XP2 hebben me geleerd dat je ze ruimer moet belichten. Meestal zette ik de schaal op 250 ISO. Voor het overige is het niet mijn favoriete film geworden voor landschappen waarbij je veel tijd hebt voor het belichten. Een FP4+, of als je toch sneller wilt een HP5+, zoals hierboven wordt gesuggereerd is m.i. een betere keus. Of dat nou persé in Rodinal moet is ook maar de vraag. Met andere woorden alles is een keus en bij die keus behoren bepaalde ervaringen. Een advies tenslotte switch niet te veel van combo's... Succes en veel plezier.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Met een C41 film mis je wat scherpte en contrast.
    Wat dat betreft hebben de klassieke films het voordeel dat je dat naar eigen smaak kan sturen.
    Daar tegenover staat dat je de film gewoon wegbrengt voor het ontwikkelen.

Ja, je kan met deze film hele mooie landschappen maken.
    Maar als je de mogelijkheid hebt kijk dan ook naar klassieke ZW films.

gr. Jan

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin