Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,851   Posts: 1,582,858   Online: 829

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

Inspoelen 120 film :(

Geachte forum lezers. Ik probeer nu al een tijdje een 120 film in te spoelen maar da's nog geen doorslaand succes. De film springt elke keer uit mijn spoel omdat er te veel spanning op de film staat. Kan iemand mij een paar tips geven.

Groeten Pieter

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Haal eerst het papier van de film af. Voer het einde met de plakstrip in de spoel. Trek de film een paar centimeter de spoel in. Hou een vinger onder de film op de plek waar hij de spoel in gaat. Ik neem aan dat je het over plastic spoelen van bijv Paterson of Jobo hebt. Metalen spoelen zijn weer een ander verhaal. Het helpt om met een proeffilm even te oefenen met het licht aan.
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter

Eerst oefenen met een proeffilm. Het schutblad afrollen tot je de film voelt. Dan de film door het begin van de spoel trekken. Wanneer je het papier en de film laat hangen, dan krult het niet zo erg. De twee helften van de spoelen losjes draaien, waarbij je de spoel ietsje van elkaar kunt trekken, in elk geval niet naar binnen drukken. Bij de paterson spoel laat je de film over je uitgestoken pinken lopen, waardoor alles soepel inspoelt. Wanneer je het einde voelt, dit voorzichtig afscheuren. Bij paterson kun je twee 120 films inspoelemn.De eerste film doorspoelen tot je het einde 3x langs voelt komen.

Ben

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Net zoals hans wikkel ook ik eerst de film helemaal af en gebruik dan de plakstrip om in te spoelen. Deze plakstrip is iets dikker waardoor hij er niet uitschiet.

Daarna de film tot na de kogeltjes erinsteken, vervolgens tijdens het inspoelen de film met beide handen vasthouden en je wijsvingers in het rolletje houden zodat deze niet kan gaan schuren tegen de inspoelrand. Evt helpen middels je ringvinger op de film te houden tijdens het indraaien om de film een handje te helpen.

Willie Jan

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Belangrijk is ook dat je spoelen schoon zijn, is dit niet het geval dan wil het echt niet lukken. Mij lukt het tot nu toe altijd om de film er 'gewoon' in te schuiven, bij het begin beginnen en met de ene hand de spoel vasthouden en met de andere hand de film in de spoel schuiven. Het enige lastige is de film in de sleufjes krijgen en door de balletjes drukken, daarna een fluitje van een cent.
    groet, Ronald

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    [PHP]Belangrijk is ook dat je spoelen schoon zijn[/PHP]

Het is vooral belangrijk dat ze droog zijn, schoon is niet belangrijk. Gewwoon extra spoelen kopen op een beurs. Na verloop van tijd komt er een zwarte aanslag op de spoelen. dit is gemakkelijk te verwijderen in de gewone afwas.

Ben

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een nachtje in de Steradent helpt ook om je spoelen weer als nieuw te krijgen. Inderdaad is een droge spoel ook van belang, je krijgt een film niet ingespoeld op een natte spoel.
    groet, Ronald

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin