Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,568   Posts: 1,573,500   Online: 697

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Het enige nadeel is dat Kentmere geen multigrade warmtoon barietpapier in het assortiment heeft. Want dan zou ik zelfs meerdere rollen van hetzelfde emulsienummer kopen en ze in de diepvries kiepen.
    Waar zijn dergelijke grootte diepvriezen te koop??
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Harry,

Een rol van 50,8cm x 30 meter meet 13x13x52 cm. In mijn diepvries kan ik met gemak een twintigtal rollen kwijt. Ook rollen van 106 cm breed passen erin. Maar ik weet niet hoe groot jouw diepvries is. Of praat je over het vriesvak van je koelkast?

(In werkelijkheid lukt me dat allemaal niet, want er liggen al 120 doosjes vlakfilm, 25 rollen kleinbeeld van 30 m en pakken Forte PWT papier in.)
    Last edited by argentic; 10-17-2007 at 01:33 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Op de pakken PWT ben ik wel jalours. Ik heb die slag gemist. Jawel mijn vriesvakje zit ook al vol met allerlei zilverhoudende materialen...
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb een 30 meter rol 1meter breed multigrade ilford IV op de kop getikt voor 25 euro. Het zwart wordt niet geheel gehaald (1.98 max), maar voor kontaktvellen prima.

Echter wat wel een probleem is, is het krullen.
    zelfs na snijden en in een doos persen met tape omwikkeld, wil het na 4 weken nog steeds niet enigsinds plat blijven liggen. Houdt daar rekening mee.

het snijden is een gedoe op zich, maar vrije tijd kost mij geen geld dus...

Shooter
    Medium Format
    Krullen is vaak een probleem, vooral met bariet.
    Een goede oplossing voor het perfect vlakliggen is het Versamask (TM) systeem:
    Het systeem van Zöpf wordt onder licentie gemaakt door Heiland en Phototec.
    http://www.versamask.de/

Onze standaard rollen van Foma papier zijn overigens 108cmx10m en kunnen op speciale bestelling geleverd worden. Het versturen van de grootste maat 50x60cm/10 vel was zowiezo altijd een crime

Voor het Forte PWT 14 papier komt Foma komend jaar met een nieuw alternatief. Inmiddels is ook een nieuwe 'fiber base' gevonden voor het Fomatone 532 paper. Schöller in Osnabrück moet zwaar reorganiseren i.v.m. de wereldwijd teruglopende vraag van dragermateriaal en een grote afgezegde order van Fuji Europa. Die shoppen voortaan bij Mitsubishi Japan.

Voor het verhogen van je dmax kun je overigens gebruik maken van een verdunde seleen toner. Amaloco heeft het standaard in het pakket: T50 extra max.
    Helaas toont MGIV vrij slecht zodat het bij 2,1 afgelopen is. Agfa MCP was wat dat betreft wat dieper zwart. Met MCC (bariet) was één van de papieren met de grootste range. Helaas was dit papier slecht houdbaar, vaak na 2 jaar al een redelijke sluier.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb met kentmere bariet nog nooit problemen gehad met vlakligging...
    Daarnaast is de dmax van het fineprint glans 2.20. Net zo hoog als dat van agfa.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb met Kentmere rollen ook vrij weinig problemen. Hoogstens met de laatste meter.

En waar de densitometer nog verschil ziet, ziet mijn oog dat alleen nog bij extreme verlichting. Die max densiteit is veelal minder belangrijk dan het onderwerp, de naastliggende tonen, en de verlichting die op de afdruk valt.
    Last edited by argentic; 10-19-2007 at 02:24 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin