Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,552   Posts: 1,544,909   Online: 938

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Shooter
    35mm

Fotopapier op rol

Hallo,

heeft er iemand ervaring met het kopen van fotopapier op rol? Kentmere heeft papier op rol en dat is een heel stuk goedkoper.
    Wat ik me afvroeg, heb je dan geen problemen met je papier dat makkelijk bol komt te staan? En wat met de laatste aantal meter op de rol, werkt die dan niet echt heel hard tegen (dat stuk heeft het meeste opgerold gezeten)?
    Of is het gewoon een kwestie van eens een avondje alles in vellen te snijden en dan mooi plat te laten liggen?

En wat met bariet op rol? werkt dit papier als het opgerlold is niet nog harder tegen?

Of bespaar ik me beter al de moeite en koop ik gewoon vellen papier?

Bedankt,

Tom

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Goede vraag.
    Heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

Wie weet het antwoord?

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Voor een bepaald project heb ik laatst Ilford MG V op rol gekocht van 61cmx30mtr. Ik was eerst ook bang voor deuken en terugrollen, maar dat valt enorm mee, ook op het laatste eindje. Met bariet op rol heb ik geen ervaring.

Gr.

Engelbert

Shooter
    Multi Format
    Hello

mijn ervaring gaat enkel om RC kleurpapier ,ik heb enkele keren uitgetest om kleurpapier RA 4 Kodak op rol te versnijden en te verwerken dit uit kosten overwegingen
    eigenlijk ben ik nooit gelukkig geweest ,hoe snij ik de juiste maat ,mal ,latten enz het is een gepruts van je welste in het gele of rode of natrium licht ,je ziet niks ,de vlak ligging was dan ook niet het beste ,uiteindelijk ben ik naar mijn iets duurdere dozen teruggekeerd maar ho zoveel comfortabeler werken

jm

Shooter
    Multi Format
    Halo,
    Ik gebruik Ilford Multigrade op rol 106cm breedte en verwerk die tot de laatste cm zonder problemen. Wel voorzichtig behandelen voor vingerafdrukken en kreuken. Een beetje oefening en het lukt. Een vaste snijmal is wel gemakkelijk.
    Rollen bariet heb ik vroeger gebruikt en dat is wel lastiger om vlak te houden, het einde is helemaal miserie.
    Waarom op rol? omwille van de formaten, ik hou van panoramische beelden.

mvg
    KK

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Ketknarf View Post
    Waarom op rol? omwille van de formaten, ik hou van panoramische beelden.

mvg
    KK
    dat was ook voor mij een reden om eens te informeren,
    Ik maak 6x12 opnames, dus een 30x40 vel wordt dan een 40x20 met 10cm proefstrook over....

Overigens verschilt een rol volgens mij qua prijs niet echt veel. (www.renedecaluwe.nl)

Shooter
    35mm

Prijzen en reden

Ik stelde me de vraag inderdaad uit prijs overweging, het gemak om op een rol verschillende maten kunnen af te snijden en ok teststrookjes zijn direkt te maken, je moet niet per pak een vel in stukjes snijden om een teststrookje te hebben.
    ik heb net snel de prijzen eens vergeleken en voor een 20*25 formaat gaan we van 50.95cent per vel (prijs 100 vel) naar 43.92 of 43.99cent afhankelijk van of je een 20cm*75m rol koopt of een 50cm*10 meter. Toch al zo'n 15% korting
    of als je groter afdrukt op een 24*30cm kom ik van 75.5cent (prijs 50 vel) naar 66.6cent per vel of 62.49 cent per vel afhankelijk of je 50cm*10m koopt of 50cm*30m koopt. opnieuw 13 a 14% korting...
    En je kan natuurlijk alle maten ertussenin ook afsnijden...
    Voor mij: Voordeel is de prijs en de vrij keuze in maten... nadeel: je moet wel zelf je papier snijden met alle risicos die erbij horen, kreuken, vingers, sluiering... Nog een nadeel, je hebt dan wel veel papier maar je hebt maar één soort... als je graag andere accenten aan je fotoos geeft door het gebruik van ander papier is het natuurlijk geen optie...
    Bedankt al voor de vele antwoorden... analoog leeft nog duidelijk!!!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Tom,

Ik gebruik het Kentmere barietpapier aan de rol waarover je praat. Inderdaad een stuk goedkoper. Maar ik doe het vooral omdat ik zo het papier exact op mijn eigen maat kan snijden. En omdat ik dan een hele tijd hetzelfde emulsienummer heb. Daardoor gooi ik veel minder papier weg. In feite dus dubbel goedkoop.

Met een goede snijmal en wat oefenen is het snijden geen probleem. (Uit de losse hand is het inderdaad gepruts.)

Ik heb geen problemen met de kromming. Het laatste stuk is wel krommer. Maar ik snij altijd een voorraadje vellen. Tijdens het afdrukken is op maat snijden teveel moeite. Dan wil ik kant en klare vellen bij de hand hebben. Het stapeltje voorraad gaat in een platte lichtdichte doos met een dikke elastiek erom. Wanneer ik ze later gebruik, zijn de vellen net zo plat als wanneer ik ze in een doos gekocht had. (Bariet in vellen is ook nooit helemaal plat.)

Het feit dat je maar één soort papier hebt is voor mij een groot voordeel. Dan worden mijn resultaten veel voorspelbaarder. Hetzelfde verhaal als met film-ontwikkelaar combinaties. Natuurlijk heb ik ook nog andere papiersoorten op voorraad.

Het enige nadeel is dat Kentmere geen multigrade warmtoon barietpapier in het assortiment heeft. Want dan zou ik zelfs meerdere rollen van hetzelfde emulsienummer kopen en ze in de diepvries kiepen.
    Last edited by argentic; 01-18-2007 at 04:46 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Hallo Tom,

Met een goede snijmal en wat oefenen is het snijden geen probleem. (Uit de losse hand is het inderdaad gepruts.)
    Argentic,
    waarmee snij je dan het papier, mijn papiersnijder (rol) geeft altijd een rafelig resultaat aan de afval zijde van het mes.

FotoGys
    Fotografen zien veel meer in hun leven

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat hangt af van de maat. Ik gebruik rollen Kentmere van 50,8 cm breed. Die kunnen net niet op mijn rolsnijmes. Dus heb ik een grote snijmal gemaakt van Trespa van 60x100 cm. Onder (ik snij met rechts) heb ik een strip Trespa gelijmd als aanslag. Op de goede afstanden heb ik gaatjes geboord in de Trespa waarin ik duvels kan steken (het soort waarmee je twee planken haaks op elkaar kan lijmen.) voor de goede papierlengten. Aan de rechter snij-kant heb ik eerst een snijmat geplakt, en daarboven een strip gemonteerd op 3 mm hoogte, zodat het papier er onderdoor kan glijden. Die strip is van plastic en flexibel. Als ik erop druk klemt hij het papier vast.

De rol papier ligt dus rechts op de tafel. Ik trek het papier onder de plastic strip door tot het de duvels raakt. Ik druk op de plastic strip om het papier vast te klemmen, en snij met een goed merk afbreekmes in een keer de hele lengte. Nooit problemen met rafelige randen.

Voor kleinere maten gebruik ik een goed merk rolsnijmes. Daarmee krijg ik alleen rafelige randen als het mesje uit positie is geschoten omdat ik teveel papier tegelijk wil snijden. Een vel per keer geeft het beste resultaat.

Dit alles natuurlijk in het donker. Hoewel ik af en toe dokalicht gebruik, en nog nooit problemen heb gehad. Er staat altijd een doos met deksel klaar om het gesneden papier in te doen, zodat het zo kort mogelijk aan dokalicht blootgesteld is.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin