|
|
|
-
Dat scheelt meer dan één stop ?????
Ik geloof dat ik maar naar een ander fillempie ga omzien.
Ervaringen met Kodak PlusX anyone ?
Paul.
-
Hallo, het is al even geleden dat ik wat van me heb laten horen.
Maar moest toch even op dit draadje reageren. Heb namelijk de zelfde ervaring met de efke/adox 100 (4x5") film gehad als Willie Jan Bons. (heb dit als zeer frustrerend ervaren)
Ben op een gegeven moment de efke/adox 100 gaan ontwikkelen in "Microdol-X verhouding 1 op 3 ( had nog een paar goed gesloten verpakkingen liggen,poedervorm) ben zelf tot de conclusie gekomen dat dit voor mij beter werkt dan met AM74.
Wat rolfilm betref werk ik momenteel met materiaal van Ilford. Er licht nog wat rolfilm van efke/adox in de vriezer, maar denk niet dat deze film dit jaar mee op vakantie gaat.
Ben deze problemen overigens bij de 35mm film van efke/adox nog niet tegen gekomen.
Groet Schotc
-
Dank voor de input Schotc, een bevestiging van wat ik al vreesde.
Paul.
-
grote bedrijven zoals ilford en fuji kunnen het gieten van emulsies nog in de hand houden.
Ik heb van fotoimpex (maker van de efke/adox) te horen gekregen dat je voor iedere batch een proef moet draaien. Zij maken vrij kleine batches aan.
Daarnaast zijn deze films ook gevoelig voor ouderdom (achteruit lopende EI). Daardoor is mij duidelijk geworden waarom bv de ilford duurder is...
|
|