Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,705   Posts: 1,669,766   Online: 768

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Multi Format

Efke in Amaloco ?

Hallo.

Ik zou graag eens werken met een klassieke eenlaagsfilm. Voorwaarde is dat deze gemakkelijk verkrijgbaar moet zijn. Ik heb nog een paar rollen Efke R100 liggen, die wil ik graag eens gebruiken.

Ik ontwikkel bij voorkeur in Amaloco. Ik probeer al enige tijd te achterhalen wat nu de juiste ontwikkeltijden enz. zijn voor Efke in amaloco. Tot nutoe geen eenduidige antwoorden. Een mailtje naar Amaloco gaf het volgende:

Beste Paul Jenner,
    De laatste tijd zijn wij wat voorzichtiger met het doorgeven van de juiste
    ontwikkeltijden voor EFKE films in AM 74. Om een of andere reden kloppen
    onze ontwikkeltijden voor deze films niet altijd helemaal. De oorzaak is ons
    echter niet helemaal duidelijk. Volgens onze laatste ervaring met deze film
    in begin 2005 is de ontwikkeltijd bij een belichting van 100 ASA 5 min. bij
    20º C. (standaardverdunning 1 + 7) ontwikkeld. Enige voorzichtigheid met dit
    gegeven is echter geboden.

Is er inmiddels al iemand hier die goede resultaten met deze combi heeft verkregen ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    De Efke single layer emulsies (25/50/100 iso) zijn de laatste twee jaar sterk aan fluctuatie's onderhevig, soms bijna 30% t.o.v. de voorafgaande batch zodat het onmogelijk wordt een exacte ontwikkeltijd nog te geven voor deze films uit Kroatië.
    Eén en ander heeft ongetwijfeld te maken met de relatief kleine productie omvang die nog kan worden gehaald.

Efke films gaan goed met AM74. Een andere veel gebruikte combinatie is Rodinal 1+50 of 1+100 (ook een zeer hoge scherpte) en volgens veel kenners is de beste combinatie die met de oude Beutler formule waarop Neofin Blau of AM50 is gebaseerd.

Over AM50:
    AM 50 is een filmontwikkelaar op basis van het superadditieve ontwikkelstoffen mengsel Brenzcatechin und Hydrochinon.
    Het geeft geen bruine staining zoals Pyrogallol. Brenzcatechin of Pyrocatechine ligt qua chemische stuctuurformule het dichtst bij Hydrochinon en niet bij Pyrogallol. De verwarring ontstaat doordat beide stofnamen met "Pyro" beginnen. Het is niet de eerste keer dat mensen deze stofnamen verwarren. AM 50 is een doorontwikkeling van AM 20. AM 20 Nivenool is op de markt gebracht in 1936. Het is een eenmalige vloeibare ontwikkelaar met een hoge verdunningsgraad net zoals inderdaad Neofin Blauw. Of Neofin blauw er eerder was dan AM 20 is niet bekend. Het stamt van voor de 2e wereld oorlog.

In het boek van Hans Windisch "die neue Foto Schule" van 1941 staan ook hiervan enkele varianten in detail beschreven. Uit die tijd komt ook de bekende formule W665 ontwikkelaar. Voor die tijd een ongekende fijnkorrel ontwikkelaar speciaal voor de kleinbeeldfilm ontwikkelt.

Shooter
    Multi Format
    Testen, Paul, testen... is het de eerste keer dat je hem gebruikt?

Ik ben momenteel aan de slag met Forte 200 (in 7x17") in Moersch Tanol, wel een staining developer. De richttijden zijn niet slecht, maar ik kom op een +1 tijd uit met de voorgeschreven verdunning en agitatie (lees: iedere 40 seconden ipv de voorgeschreven 30 seconden).
    Nog een paar vellen verschieten en ik kom er wel.

Ga gerust uit van de voorgeschreven tijd maar speel/test met de ontwikkelingstijden om je persoonlijke EI te bekomen.
    Je bent natuurlijk oud en wijs genoeg om dat zelf te weten ;-)

Gewoon terzijde, alhoewel: gezien de milieuproblematiek van Amaloco is het misschien wenselijk om eens uit te kijken naar een ontwikkelaar met een potentieel langere beschikbaarheidsduur?

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geert,
    Ik kan je adviseren ook eens naar de HDD developer van Jed te kijken voor je platen. Dat is ook een staining developer en naar mijn bevindingen en naar de resultaten van Jed te beoordelen een uitstekende ontwikkelaar. Met weinig moeite zelf te maken. Zie ook de thread voor de workshop hierover op http://www.apug.org/forums/forum94/27203-workshop-high-definition-developer.html

Doe je voordeel.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Hallo mensen, dank voor jullie reacties. Ik was even bang dat APUG NL helemaal op sterven na dood was

In het bovenstaande lees ik wat ik al vreesde: de samenstelling van Efke films is niet constant. Dat vind ik niet acceptabel. Ik heb geen zin om voor een bepaalde film eindeloos te experimenteren met ontwikkeltijden. Ik zie graag dat het resultaat vanaf de eerste poging goed is. Mijn interesse gaat toch voornamelijk uit naar het maken van foto's. Ik heb geen ambitie om een ontwikkel-wizard te worden.
    En wat te doen als ik de juiste tijd achterhaald heb en de volgende partij films is uit een andere batch afkomstig ??

Ik gebruik graag chemicaliën van Amaloco, om een aantal redenen:

- indien mogelijk support ik graag Nederlands product;
    - ik vind de handleidingen van Amaloco heel goed en duidelijk;
    - ik heb al enige ervaring met de spullen van Amaloco. Nooit vergeleken met ander fabrikaat, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat. Altijd goed, zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie is dat ik beter kan omzien naar een andere klassieke film. Misschien Kodak Plus-X ? Ik heb alleen geen idee hoe de verkrijgbaarheid daarvan is en in hoeverre de leverantie voorlopig gegarandeerd is. Weet iemand dat ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    Als je op zoek ben naar een zeer fijnkorrelige klassieke emulsie zijn er naast de Efke/Adox films de PANF van Ilford of de Rollei PAN25 mogelijk een optie. De laatste is uitgebreid getest met de AM74 van Amaloco (Aka Rollei High Speed).
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...ei%20films.pdf

De effectieve gevoeligheid van deze film ligt iets hoger dan de aangegeven iso 25 met AM74.
    Pan25 is verkrijgbaar in 35mm en 120 rolfilm en wordt geproduceerd bij Filmotec in Wolfen exclusief voor Rollei/Maco.

http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/176360318/

Shooter
    Multi Format
    Robert,

ik ben voornemens dergelijke films minimaal een stop te gaan overbelichten en ik zet er een middengeel filter op. Ik vrees met grote vrezen dat 25 ASA dan geen optie is ...

Welke gevoeligheid heeft die PanF ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    PAN F is 50 iso. Het is een film die wel de neiging heeft zeer snel steil te werken.

PAN25 is 25 iso maar geeft in AM74/R.H.S. een E.I. van 40 bij de aangegeven ontwikkeltijd en een G van 0,55.

Geel en m.n rood filter is bij Efke geen succes want deze film is totaal rood ongevoelig zodat je (bijna) het hele spectrum voor deze film wegfiltert tenzij je een wel heel speciaal effect wilt hebben.

PAN25 loopt spectraal tot 650nm.
    Het gegeven voorbeeld van de Praagse astronomische klok is overigens genomen in december 2005 al wat later in de middag. Voor dit soort films moet je gebruik maken van wat lichtsterke (vaste) objectieven ook omdat deze films boven 150 ln/mm komen wil je daar later met uitvergroten verder profijt van hebben.

Shooter
    Multi Format
    Robert,

met 50 ASA ga ik het dus niet redden.

Jouw foto van die Praagse klokkenwinkel vond ik errug mooi !

Kodak plusX dan maar ?
    Want een geelfilter wil ik erop ....

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Paul,

ik heb een batch gehad van de efke/adox 100 (4x5") waarbij de gevonden EI rond de 25 asa lag, terwijl de batch daarvoor rond de 50-64 asa was.
    Dit betekent dus dat je voor ieder nieuw batchnummer een proef moet maken.

Groetjes,

Willie Jan Bons.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin