Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,073   Online: 933

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 40

Shooter
    Medium Format

tri-x in hc-110

bij mij werkt opwaarderen naar ISO 1600 en 12 minuten ontwikkelen in HC - 110 (1+63) prima

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by johangst
    bij mij werkt opwaarderen naar ISO 1600 en 12 minuten ontwikkelen in HC - 110 (1+63) prima
    Hoe agiteer je? Zoals op de verpakking staat (5 sec iedere 30 sec) of begin je met 1 minuut agiteren?

Ik krijg namelijk een beetje vreemde densiteiten... zal ze straks thuis even posten hieronder.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

TX400 in HC-110 (1+31) 16 minuten (volgens verpakking)

De densiteiten zijn als volgt:

Zone II = nagenoeg niets zoals te verwachten (0.04)
    Zone V = 0.40
    Zone VII = 0.86
    Zone VIII = 1.11

Voor mijn diffusor zou ik dus graag iets willen bereiken als:
    Zone V = 0.72
    Zone VII = 1.10
    Zone VIII = 1.29

Fred, die ik de agitatie anders te doen, zo nee, dan probeer ik de volgende rol gewoon op 20 minuten.

P.S. Vreemd is dat Zone VIII + 1/3 stop = 1.30... maar dat beschouw ik even als een meetfout.

Shooter
    Medium Format
    De enige ontwikkelaar waarmee je Tri-X zo hoog kunt pushen zonder al te veel nadelige gevolgen is Diafine van BKA.
    Diafine is een sterke nivellerende 2-bads ontwikkelaar. Het nadeel van Diafine is het ontstaan van een niet erg lineaire zwartingscurve. Het korrel effect van Tri-X wordt sterk geaccentueerd. Past dus erg goed bij het karakter van deze Kodak film.

http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...afine-data.pdf

en evt. hier te bestellen:
    http://vonkjes.nl/osCommerce/product...roducts_id=161

Films met Diafine nooit voorspoelen en stoppen met water. Vermijdt contaminatie van bad B met A want dan werkt de Diafine niet meer.

Groetjes,

Robert

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mijn combinatie is Trix400 als 1600 belichten en ontwikkelen in TMax bij 24 graden. Volgens het factsheet van Kodak. Net 20 Delta3200 gekocht om te testen. Voorbeeld: http://www.fotoapparatuur.nl/photos/...sp?FTO_ID=5640

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Breunes
    Mijn combinatie is Trix400 als 1600 belichten en ontwikkelen in TMax bij 24 graden. Volgens het factsheet van Kodak.
    OK, mocht ik er niet uitkomen dan zal ik dat eens proberen. Maar ik heb wel eens gehoord dat HC-110 een wat grovere korrel geeft, daar ben ik voor bepaalde beelden naar opzoek.

Shooter
    35mm

Ik gebruik apx 400 in rodinal

De situatie die jij schets is volgens mij mijn manier van fotograferen ik hou ook van een flinke korrel. Ik gebruik hiervoor de APX400 agfa film. Deze wordt tegenwoordig door Rollei geleverd in een mooi houten doosje. Dat alleen is al mooi. Ik belicht gewoon op 400 asa en ontwikkel 1 op 25 in rodinal. Iets over ontwikkelen en je hebt een mooie korrel en een hoog contract. Dit kun je opvangen door een wat zachtere gradatie papier te gebruiken. Ik vergroot zelf nooit groter dan op 18 x 24 cm papier en dan krijg je een mooi resultaat. Wel is de schakering aan grijswaarden niet volgens het boekje maar dat boeit mij niet. Ik probeer mijn gevoel over te brengen en streef niet naar technische perfectie. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Pieter

www.pieter-natalie.nl

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by pieterkamp
    De situatie die jij schets is volgens mij mijn manier van fotograferen ik hou ook van een flinke korrel. Ik gebruik hiervoor de APX400 agfa film. Deze wordt tegenwoordig door Rollei geleverd in een mooi houten doosje. Dat alleen is al mooi. Ik belicht gewoon op 400 asa en ontwikkel 1 op 25 in rodinal. Iets over ontwikkelen en je hebt een mooie korrel en een hoog contract. Dit kun je opvangen door een wat zachtere gradatie papier te gebruiken.
    Hi Pieter, bedankt voor je reactie. Echter, voorlopig wil ik nog even door met Tx400... ik prefereer te werken met 1 film. Ik zal één dezer dagen wel posten hoe 20min ontwikkelen is gegaan.
    Toch bedankt tot dusverre!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

20 minuten

Vandaag nog even een zelfde testrol op 20 minuten ontwikkeld met als resultaat de volgende densiteiten:

Zone II = 0.04
    Zone V = 0.47
    Zone VII = 0.98
    Zone VIII = 1.23

Ik heb nog een aantal vragen:
    1) Is er iemand die hier densiteiten heeft van deze of een andere gepushte film (ter vergelijking)?
    2) Ik maak me vooral "zorgen" om Zone V... kan ik deze verhogen door de agitatie te veranderen?
    3) Ik zit eraan te denken op verdunning "C" (1+19) over te gaan om de tijd iets naar beneden te brengen. Weet iemand wat het gevolg is van het "minder verdunnen" van HC-110.
    4) Weer heb ik op Zone VIII + 1/3 stop een uitschieter van 1.46. Klopt het dat de curve ineens stijl omhoog kan schieten?

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik meet niet (heb wel zo apparaat) maar ik merk dat pushen in de mn de donkere partijen een dichtlopen veroorzaakt. Als je naar 3200 pusht wordt het veel erger. Als ik de Trix400 op 20gr ontwikkel is het erger dan op 24gr. TMax 3200 op 1600 geeft betere resultaten, vandaar dat ik Delta3200 ga proberen. Een vriend van me ontwikkelde z'n trix in neutol papierontwikkelaar. Gewoon verdunnen 1+4. Dat geeft pas echt vette korrel.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin