Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,929   Posts: 1,585,217   Online: 781

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 40 of 40

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Een vriend van me ontwikkelde z'n trix in neutol papierontwikkelaar. Gewoon verdunnen 1+4. Dat geeft pas echt vette korrel.
    Dat heb ik inderdaad ook wel eens gezien en gelezen in een het boek "zwart/wit fotografie" van Mich Buschman. Maar de beelden in dat boel spraken me niet echt aan.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ik denk dat je ontwikkeltijd nu wel goed zit. Echter je Zone II zit veeeeel te laag. Zelfs voor als het Zone I zou zijn is het nog veel te krap. Door de ISO waarde omlaag te brengen kun je de shadows "besturen".
    Hehe... nee dat is niet de bedoeling; de schaduw-partijen mogen dichtlopen. Ik zal vandaag nog 1 post doen met waarschijnlijk mijn laatste testresultaten.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Onderbelichten 1 à 2 stops en langer ontwikkelen. Mijn ervaringen met dit zijn in ID 11 1+1, normale ontwikkeltijd x1.5.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

FINAL RESULTS

Voor Fred... TX400 in HC-110, B+31, dit maal 15 minuten op 24 graden (zonder pre-soak)... agitatie iedere 15 seconden:

Zone II = 0.03
    Zone V = 0.47
    Zone VII = 1.02
    Zone VIII = 1.30
    (Zone IX = 1.71)

Geen significant verschil dus met pre-soak en agitatie om de 20 seconden... zoals hieronder nog even ter vergelijking staat:
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    TX400 in HC-110, B+31, 15 minuten, 24 graden, pre-soak 4 minuten, agitatie om de 20 seconden:

Zone II = 0.03
    Zone V = 0.47
    Zone VII = 1.00
    Zone VIII = 1.29
    (Zone IX = 1.72)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Terugkoppeling

Maar ik heb wel eens gehoord dat HC-110 een wat grovere korrel geeft, daar ben ik voor bepaalde beelden naar opzoek.
    Goed, de shoot is gedaan (thema: "Sin City")... maar van korrel is weinig te merken op 20x20 prints (van 6x6 negatieven). De 2e foto op mijn website (soulsurround.dse.nl) is dus TX400 gepushed tot 1600 ontwikkeld in HC-110.

Wellicht was 35mm film een betere keuze geweest hier. Hoewel, in combinatie met lith levert het al een stuk rauwere beelden op... als ik toestemming van het model krijg, zal ik die ook nog even op APUG posten.

Fijne jaarwisseling!

Shooter
    4x5 Format
    Sorry voor mijn onduidelijke relaas. Ik wil meer korrel en contrast in de afdruk krijgen. Omdat ik TRI-X al gebruik wil ik graag met deze film blijven werken, maar dan in gepushte vorm (2 stops idd... of eigenlijk bijna 3 als ik naar mijn feitelijke filmgevoeligheid kijk in 1+1 D76). De schaduwen mogen wel dichtlopen en deze negatieven wil ik in HC-110 gaan onderdompelen.

Dus wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik deze film bij redelijk "N" licht ("overvloedig" diffuus daglicht) moet intesten (oftewel, ik gebruik het niet om een moeilijke situatie met weinig licht te beheersen, maar puur om een "rough look" te krijgen).

Als ik weer terug ben van vakantie zal ik "the negative" er eens op naslaan!
    Jeroen, als ik jou goed begrijp, wil je een grove korrel. Maar er zijn natuurlijk vele grove korrels. Ik denk dat wat je bedoelt ergens in de richting van de portretten van Anton Corbijn gaat. Hij heeft in de 70 er jaren portretten van 'een alternatieve wereld' in California gemaakt. Ik heb van hem een recept een tijdje gebruikt en met wat moeite kan ik het recept terugvinden. Je moet je opnamelenzen ook wel wat afstemmen.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Jeroen, als ik jou goed begrijp, wil je een grove korrel. Maar er zijn natuurlijk vele grove korrels. Ik denk dat wat je bedoelt ergens in de richting van de portretten van Anton Corbijn gaat. Hij heeft in de 70 er jaren portretten van 'een alternatieve wereld' in California gemaakt. Ik heb van hem een recept een tijdje gebruikt en met wat moeite kan ik het recept terugvinden. Je moet je opnamelenzen ook wel wat afstemmen.

Jed
    Dat zou geweldig zijn! Voor zover ik begrepen heb (via niet te verifieren internet-bronnen) gebruikte hij HC-110 in een iets andere verdunning dan normaal. Maar als dit niet het geval is, dan zou ik dat graag horen.
    Verder heb ik in diverse boeken gelezen dat hij een Hasselblad gebruikt met 3 objectieven (o.a. uit een interview in "Snoeks"). Die lijken me redelijk gelijk aan de SL66 objectieven die ik ook heb (o.a. planar & sonnar). Het is overigens niet de bedoeling hem precies te kopieren... maar ervan te leren.

En tevens zijn veel afdrukken van Anton Corbijn lith afdrukken (die hij naar verluid in Londen laat afdrukken op Sterling Lith papier dat hij flink heeft ingeslagen toen het van de markt verdween), iets waar ik op dit moment ook mee aan het experimenteren ben.

Vele cowboy-verhalen, dus alle nadere informatie is welkom! Misschien Anton maar een linkje sturen van APUG ;-). Al is ie nu meer met film bezig volgens zijn website.

Shooter
    4x5 Format
    Dat zou geweldig zijn! Voor zover ik begrepen heb (via niet te verifieren internet-bronnen) gebruikte hij HC-110 in een iets andere verdunning dan normaal. Maar als dit niet het geval is, dan zou ik dat graag horen.
    Verder heb ik in diverse boeken gelezen dat hij een Hasselblad gebruikt met 3 objectieven (o.a. uit een interview in "Snoeks"). Die lijken me redelijk gelijk aan de SL66 objectieven die ik ook heb (o.a. planar & sonnar). Het is overigens niet de bedoeling hem precies te kopieren... maar ervan te leren.

En tevens zijn veel afdrukken van Anton Corbijn lith afdrukken (die hij naar verluid in Londen laat afdrukken op Sterling Lith papier dat hij flink heeft ingeslagen toen het van de markt verdween), iets waar ik op dit moment ook mee aan het experimenteren ben.

Vele cowboy-verhalen, dus alle nadere informatie is welkom! Misschien Anton maar een linkje sturen van APUG ;-). Al is ie nu meer met film bezig volgens zijn website.

Jeroen, wat die portretten betreft heb ik vooral het portret van "Captain Beefheart' in gedachten.Zover ik mij herinner is het een bepaalde verdunning van HC 110. Maar, zowel de HC 110 als de TX 400 is gewijzigd. Ik kan mij voorstellen dat Anton er Lith drukken van maakt., dat maakt het ook weer speciaal. Wat hebben we in de analoog fotografie toch veel mogelijkheden!

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Wat hebben we in de analoog fotografie toch veel mogelijkheden!
    Absoluut! Voor mij zijn al die mogelijkheden echter ook wel eens reden tot "afleiding" en "frustratie" ;-). Ben nog een beetje zoekende...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    ... als ik toestemming van het model krijg, zal ik die ook nog even op APUG posten.
    Bij deze: http://www.apug.org/gallery/showphot...=20999&cat=501 (voor de non-subscribers ook op mijn site - soulsurround.dse.nl - te vinden).

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin