Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,682   Posts: 1,548,519   Online: 853

Results 1 to 6 of 6
    naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26

Groene zweem met Forte Polywarmte???

Ik heb Forte polywarmtone met diverse warmtone ontwikkelaars geprobeerd (Maco, Amaloco) maar ik krijg steeds een groene zweem inplaats van de zo begeerde "pure chocola bruine" tonen, die ik voor ogen heb. Heeft iemand tips aangaande de te gebruiken ontwikkelaar??

Bedankt Jaap Jan

Shooter
    Multi Format
    Misschien kan selenium tonen helpen om het chocoladebruine te verkrijgen? Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus 't is maar een ideetje.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik gebruik PW14 en PW17, maar ik heb nooit problemen gehad voor wat betreft de kleur. Misschien weet René de Caluwé meer?
    Welke chemicaliën gebruik je nog meer? Is daar iets mee mis?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Ik heb Forte polywarmtone met diverse warmtone ontwikkelaars geprobeerd (Maco, Amaloco) maar ik krijg steeds een groene zweem inplaats van de zo begeerde "pure chocola bruine" tonen, die ik voor ogen heb. Heeft iemand tips aangaande de te gebruiken ontwikkelaar??

Bedankt Jaap Jan
    Geheel recalcitrant gebruik ik koud-toon ontwikkelaar met dit papier... en als ik dan een mooie bruine toon wil krijgen dan leg ik 'm daarna in de selenium waarop dit papier al snel reageert (zelf 1+19 verdunt... en dan het ik het over de selenium van Kodak).

De ontwikkelaar was overigens eerst Agfa Neutol, en de laatste keer heb ik het gebruikt met Amaloco multigrade ontwikkelaar.

Shooter
    Multi Format
    Beste

het kan en het is wel geweten dat polywarmtone van Forte een ietwat groenacthtig kan uitzien .ligt aan het produktie proces ,is weg te krijgen me Se toner 1+19 zelf 1+200 is al voldoende

succes

jm

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Geheel recalcitrant gebruik ik koud-toon ontwikkelaar met dit papier...
    Ik ook. Geeft prima resultaten. Ik ben altijd nog van plan om verschillende ontwikkelaars met het zelfde papier en stepwedge door te meten. Maar helaas is de laatste tijd de temperatuur in mijn doka te hoog. Mijn water is soms zelfs 25 graden!
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    dan leg ik 'm daarna in de selenium waarop dit papier al snel reageert
    Ik vind dit het grote voordeel van Forte, er is bijna geen papier wat zo reageert op toning. Er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden. Zie ook The Photographer's Toning Book van Tim Rudman. Hierin staan voorbeelden hoe verschillend papier reageert op toning. Een aanrader.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin