Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,076   Online: 742

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja, maar mijn streefdoel is negatieven te bekomen die over het algemeen perfect op een normale gradatie - 2 - af te drukken zijn.

Daarnet wat ID11 gemixed... blijkbaar heb ik water van 'de put' genomen: daar zitten wel wat nitrieten in. Ik heb wel de resterende verhouding aangelengd met water van de kraan (hier kalkrijk) en de 1+1 doe ik dan ook met 'gewoon' water.
    Kan dit problemen opleveren? (de negatieven zijn me teveel waard, anders kieper ik het weg) Heb ook nog een filmpje liggen dat ik kan gebruiken om te testen...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik putwater voor de eerste 50% van papierspoeling, voor de rest komt het van de kraan.
    Om chemie aan te maken, zou ik het niet gebruiken.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Sorry voor de late reactie!

Resultaat van een test in de studio...
    Tri-x (400tx, 36 opnames) belicht als iso 250 10' in ID-11 1+1
    1ste miniuut om de 10'' kiepen
    daarna om de 30"

Voor daglicht mag je rekenen op een effectieve gevoeligheid van 300 iso
    uiteraard, voor mijn thermometer, mijn lenzen, mijn water, mijn kiepen, enz lol

Tri-x heeft heel wat belichtingsspeelruimte...
    je kan hem gebruiken op 200 maar ook op 800iso
    Je loopt er niet echt gevaar mee...
    :-)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Ik gebruik putwater voor de eerste 50% van papierspoeling, voor de rest komt het van de kraan.
    Om chemie aan te maken, zou ik het niet gebruiken.

G
    Ik normaalgezien nooit.... heb nu wel ontwikkeld met die chemie bij een testfilmpje, en dat ziet er goed uit. Morgenochtend beoordeel ik het onder de vergroter.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Daarnet wat ID11 gemixed... blijkbaar heb ik water van 'de put' genomen: daar zitten wel wat nitrieten in. Ik heb wel de resterende verhouding aangelengd met water van de kraan (hier kalkrijk) en de 1+1 doe ik dan ook met 'gewoon' water.
    Kan dit problemen opleveren?
    Als je prut in het water of de ontwikkelaar hebt zoals je beschrijft kun je het filteren door een koffiefilter te gebruiken. Normaliter filter ik het water dat ik voor de ontwikkelaar gebruik zekerheidshalve altijd eerst even. Daarvoor heb ik een 5 liter canister met gefilterd water altijd klaar staan voor onmiddelijk gebruik. Zeker niets riskeren als je opnamen je lief zijn. Gokken doe in je in Las Vegas...
    Overigens is het beter om ID11 altijd even een nachtje te laten staan voor gebruik. Schijnt een stabilere oplossing te geven.
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Harry: geen prut hoor (er zit een eenvoudige filtering op ons systeem), enkel een minieme hoeveelheid onzichtbare stoffen ;-)
    Eerste twee filmpjes van Noorwegen ontwikkeld: schitterende resultaten!

Laatste vraag: richttijden opnieuw voor ID11 en/of rodinal, maar voor tri-x op 800. Wat zijn jullie ervaringen? Dit is een experiment!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Laatste vraag: richttijden opnieuw voor ID11 en/of rodinal, maar voor tri-x op 800. Wat zijn jullie ervaringen? Dit is een experiment!
    Pieter,

pushen met Rodinal moet je niet proberen, daarvoor is het niet geschikt. ID11 gaat beter en Microphen (ook Ilford) is er écht wel voor gemaakt.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Geert, ik wil een fikse korrel. Maar indien andere zaken daaronder te veel lijden, dan gebruik ik wel ID11...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Pieter, ik zou in ID-11 durven gaan naar 13'30"-14'
    (per stop 20 % verhogen:dus 250 naar 500 naar 800 iso)
    De korrel zal zwaarder worden, maar niet spectaculair verschillen.

Graag feed back geven!
    Fred

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin