Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,559   Online: 770

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

ID11 1+1 voor TriX

Voor mijn foto's van Noorwegen ga ik ID-11 gebruiken ipv rodinal, die me voor kleinbeeld een iets té korrelig effect geeft.
    Op digitaltruth vind ik richtijden van 10-11 minuten. Zelf heb ik vroeger al eens 11 minuten gebruikt.
    Welke tijden worden op de academie aangeraden - welke gebruiken jullie zelf?

Ik heb belicht op 320 ISO

Ik neig ook naar 10% onderontwikkelen voor de meeste beelden, aangezien het eerder zonnig was.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Voor mijn foto's van Noorwegen ga ik ID-11 gebruiken ipv rodinal, die me voor kleinbeeld een iets té korrelig effect geeft.
    Op digitaltruth vind ik richtijden van 10-11 minuten. Zelf heb ik vroeger al eens 11 minuten gebruikt.
    Welke tijden worden op de academie aangeraden - welke gebruiken jullie zelf?

Ik heb belicht op 320 ISO

Ik neig ook naar 10% onderontwikkelen voor de meeste beelden, aangezien het eerder zonnig was.
    Tri-X in id-11 : advies academie: 8 min en om de 30s kiepen. Zelf vond ik deze tijd iets te kort en gebruik 9 min.

M.

(NB. Als stopbad gebruik ik gewoon water, bij een zuur stopbad denk ik dat de ontwikkeltijd verlengd dient te worden. )
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik gebruik een zuur stopbad
    Ik doe ook een presoak van 1min, maakt dit eventueel verschil?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik doe ook een presoak van 1min, maakt dit eventueel verschil?
    Presoak: er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders. Aangezien ik geen argument kan bedenken om het te gebruiken, en presoak alleen maar een parameter toevoegt aan het proces, behoor ik tot de laatste groep.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ach,

sommige films hebben een antihalocoating en die kun je er het beste maar uithalen in de voorwas, denk ik. Weg = weg en opgeruimd staat netjes.
    Je moet eens zien hoe gekleurd dat waswater er uitkomt, ik zou dat niet graag bij mijn chemicaliën kieperen.

Ook handig voor mensen die de ontwikkelaar meerdere keren willen gebruiken (doe ik overigens nooit): de boel raakt dan minder vervuild.

Verder kan ik me voorstellen dat je met een minuutje voorwassen de film meteen op de goede temperatuur brengt. De kans is dan kleiner dat de film schrikt van de temperatuur-overgang als je de ontwikkelaar erin kiept, lijkt me.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Pre-soak heeft (soms) alleen zin als je in rotatie ontwikkeld en veel last hebt van bromide drag. De anti-halolaag kan geen kwaad doen aan de ID11 1+1. Dit is nl toch al een one-shot ontwikkelaar. Daarnaast is het zoals Mark al aangeeft een extra parameter die onnodige verwarring kan stichten. Advies; gewoon op en neer en verdere toeters en bellen weglaten. Keep it simple...
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    OK
    Nog tijden?

Shooter
    Multi Format
    Tijden?

Testen!

Ik zou het niet riskeren om voor niet-reproduceerbare (zoals jouw reisfoto's) negatieven een met nieuwe ontwikkelaarcombinatie te nemen!

Ik merk dat Fred me nog niet voorgeweest is met deze opmerking, is hij misschien op vakantie? ;-)

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Geert, heb al een stuk of 5-10 films in ID11 gedaan hoor :-)
    Is zo een standaardcombi dat er weinig mis kan gaan, maar een aantal tips naar tijden en agitatie toe zijn altijd interessant!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Geert, heb al een stuk of 5-10 films in ID11 gedaan hoor :-)
    Is zo een standaardcombi dat er weinig mis kan gaan, maar een aantal tips naar tijden en agitatie toe zijn altijd interessant!
    Als je tevreden bent over die films is het toch goed?! 't Blijft een kwestie van smaak... als ik zeg 8 minuten dan zegt dat vrij weinig lijkt me, je kent mijn foto's niet. Geert heeft echt gelijk, ik zit namelijk aan tijden van 16 minuten met 1+1 D76 (hetgeen bijna hetzelfde is als ID11) en daarbij krijg ik prima negatieven... even voor de vergelijking, de meeste gebruiken een tijd van rond de 9 minuten bij deze ontwikkelaar.

Maar goed, met variabel gradatiepapier kom je ook een heel eind ;-).

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin