Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,745   Posts: 1,515,611   Online: 936

Results 1 to 5 of 5
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Ontwikkel problemen

Hallo Allemaal,

Ik heb tmax 400 en fp4 (4x5") in d76 ontwikkeld met mijn jobo cpe2 op snelheid 2 (om bromide drag te voorkomen volgens Harry) en nu heb ik zwarte puntjes op mijn afdrukken, betekent dit dat er gaatjes zitten in de emulsie of geen dekking????. Ik weet niet wat Bromide drag is, maar ik ben bang dat ik er last van heb. Ik heb geprobeerd op te lossen door met farmerse reduser van Amaloco te bleken op de afdruk. dit ging heel moeilijk. ik heb dit meerdere malen moeten bleken. dus bleken - spoelen- fixeren spoelen en dan dit 3 maal om enige bleek resultaten te krijgen. de zwarte puntjes waren heel hardnekkig.

Mijn vraag hoe voorkom ik deze puntjes en als ik ze heb hoe verdoezel ik ze het beste. een foto zaak in de buurt zei dat er dan resten zilver die nog in de tank zitten neer slaan op de film. ik heb hier vraag tekens bij. Want na het spoelen van de vorige ontwikkel sessie moet je tank toch schoon zijn neem ik aan.

Wat is nu de beste manier om 4x5" te ontwikkelen rotatie of kiep. Rotatie vind ik makkelijker. Maar de kwaliteit van het negatief gaat voor het gemak.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Daan,

Zwarte puntjes op je afdrukken, dus doorzichtige plekken in het negatief?
    Hoeveel? enkele (3 a 4) of heel veel? Zelfde patroon op alle negatieven?

Klinkt als stof op de film tijdens het maken van de opname. Door rotatie is het onwaarschijnlijk dat er luchtbellen op de film is blijven zitten tijdens het ontwikkelen en bromide strepen zijn geen puntjes maar strepen....

Stof kan op de film komen bij het laden van de film in de houders, het opentrekken van de schuif als je de film wilt belichten (stof uit de camera die op de film terecht komt).

Voorkomen? tot aan het gebruik van readyloads: veel schoonmaken/schoonblazen, dubbele opnames maken, film laden in stofvrije ruimte, geladen filmhouders transporteren in tupperware achtige doos.

Huib

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Mijn vraag hoe voorkom ik deze puntjes en als ik ze heb hoe verdoezel ik ze het beste.
    .
    Verdoezelen gaat waarschijnlijk het beste met een retouche van het negatief. Neem een zacht zwart potlood en stip de vlekken op het negatief uit. Bij een nieuwe afdruk zijn het dan witte in plaats van zwarte punten. Deze witte kunnen vervolgens op de afdruk met spottone oid tot het beoogde grijs wegstippen

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huub S
    Verdoezelen gaat waarschijnlijk het beste met een retouche van het negatief. Neem een zacht zwart potlood en stip de vlekken op het negatief uit. Bij een nieuwe afdruk zijn het dan witte in plaats van zwarte punten. Deze witte kunnen vervolgens op de afdruk met spottone oid tot het beoogde grijs wegstippen
    Is het de bedoeling dat ik dat dan aan de emulsie zeide doe?
    Is het verstandig om dan een scherpe punt te slijpen? of is dat riskant.
    Wat voor loep (tafel loep met standaard+verlichting) gebruiken jullie om het negatief of wel de afdruk te retoucheren?
    ik dacht aan 1,5 maal vergroting, met hogere vergrotingen zit je dichter op je werkstuk en dan kan je er niet meer met een kwastje tussen.

Wat is er allemaal mogenlijk met het retoucheren van een negatief. kan ik ook delen bijvoorbeeld een stop lichter maken op de afdruk door het deel in het negatief een stop donkerder te maken. heeft iemand daar ervaring in. Ik heb een negatief waar in een water partij een harde overgang ziet naar een dankerder stuk water. ik denk dat met het ontwikkelen 2 vellen elkaar daar geraakt hebben. Is die overgang dan vloeiender te maken met een zacht potlood?

ik wacht op raad, alvast bedankt Daniel

Shooter
    ULarge Format
    Laat ik voorp stellen dat retoucheren vakwerk is en dat ik er zelf ook niet zo veel ervaring mee heb. Anders dan uitstippen en het bijwerken van details heb ik nooit gedaan. Wanneer een negatief ernstige problemen heeft, zou ik er voor kiezen de foto over te doen in plaats het met veel kunst- en vliegwerk proberen te redden.
    Verder zou ik eerst op een negatief dat verder geen waarde heeft gaan oefenen. Retouche doe je op de achterzijde met een redelijk scherp, zacht potlood. Ik gebruik alleen een lichctbak en werk met het blote oog.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin