Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,291   Posts: 1,535,443   Online: 861

Results 1 to 5 of 5

Thread: doka lamp

Ba Bu Shka's Avatar
    Shooter
    35mm

doka lamp

Ik richtte zopas thuis mijn eigen Doka in .

Het enige probleem is de verlichting nog.

Ik probeerde het te doen met gewone rode gloeilampen ,dus ik deed een test met een stukje fotopapier ,liet het liggen onder de rode lamp en gooide het dan in de ontwikkelaar , maar het scheen belicht te zijn.

Ik neem aan dat ik echt wel een speciale Doka-lamp nodig heb ?

groetjes

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Uiteraard. Philips heeft speciale rode lampen voor de doka.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Om precies te zijn: PF712E

Groetjes,

Robert

Shooter
    ULarge Format
    Ook met een speciale doka lamp is het belangrijk een sluiertest te doen. Die is echter net iets ingewikkelder dan je in eerste instantie gedaan hebt, omdat papier een drempelwaarde heeft: het eerste kleine beetje licht resulteert niet in een licht grijze toon.
    Wat je moet doen is een stukje papier onder de vergroter belichten tot het ongeveer gemiddeld grijs is. Hoe grijs is minder belangrijk. Je legt papiertje dan naast je vergroter of naast je ontwikkelbad met wat dingetjes er op die geen licht doorlaten, zoals wat muntjes of een schaar. Laat dat een 5 minuten liggen en ontwikkel daarna. Als je de afdruk van het voorwerp op het papier ziet, dan sluiert je lamp. Je moet hem dan verder weg hangen, naar het plafond richten of een andere manier vinden om de intensiteit minder te maken. Zie je niets, dan is je lamp veilig.

Huub

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huub S View Post
    Laat dat een 5 minuten liggen en ontwikkel daarna.
    Het aantal minuten is natuurlijk afhankelijk van je langste DoKa process. Voor het afdrukken op barietpapier is iets meer tijd nodig dan op PE. Houd tevens in de gate dat het ene papier sneller sluiert dan het andere... voer de test dus uit met het papier dat je veel gebruikt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin