Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,611   Online: 708

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Bijna juist : de ultra juiste formule is:
    T2= T1 * ((d+D2)/(d+D1))²
    ofzoiets.

Hogerstaande formule van Luc is alleen juist als er op oneindig gefocusseerd wordt. Dit is hier niet het geval en je moet de zgn. balguittrek mee in de vergelijking opnemen;

M.
    Bedankt voor de info, ik gebruik 'mijn formule' als een hulp en het geeft een goede begintijd. Meestal is 1 proefstrook dan voldoende.
    Ik ga jou formule ook eens uittesten.
    Luc

Shooter
    35mm

belichting factor

Volgens mij is het de onderstaande formule. Deze houdt rekening met de afstand van het negatief tot het objectief.
    Ik heb indertijd dit in een spreadsheet ingevuld en uitgeprint. Aan de hand van de nieuwe hoogte van de vergroterkop kan ik nu via de tabel eenvoudig de nieuwe belichting achterhalen. Ik kan de tabel eventueel in pdf mailen.
    Omreken formule met een reken voorbeeld:

Afbeelding maatstaf 13* 18 ==> 13 cm / 2.4 cm = 5.5

Afbeelding maatstaf 24 *30 ==> 24 cm / 2.4 cm = 10

verlengings factor VF5.5 = (1/5.5+1)^2 = 1.4
    verlengings factor VF10 = (1/10+1)^2 = 1.21

T2 = (10/5.5)^2 * ( 1.21/1.4 ) *t1 =

T2 = 3.3 * 0.86 * 5 sec. = 2.85 * 5 sec. = 14.25 sec. !!

gr. Jan

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jan van Veen View Post
    Volgens mij is het de onderstaande formule. Deze houdt rekening met de afstand van het negatief tot het objectief.
    Ik heb indertijd dit in een spreadsheet ingevuld en uitgeprint. Aan de hand van de nieuwe hoogte van de vergroterkop kan ik nu via de tabel eenvoudig de nieuwe belichting achterhalen. Ik kan de tabel eventueel in pdf mailen.
    Omreken formule met een reken voorbeeld:

Afbeelding maatstaf 13* 18 ==> 13 cm / 2.4 cm = 5.5

Afbeelding maatstaf 24 *30 ==> 24 cm / 2.4 cm = 10

verlengings factor VF5.5 = (1/5.5+1)^2 = 1.4
    verlengings factor VF10 = (1/10+1)^2 = 1.21

T2 = (10/5.5)^2 * ( 1.21/1.4 ) *t1 =

T2 = 3.3 * 0.86 * 5 sec. = 2.85 * 5 sec. = 14.25 sec. !!

gr. Jan

Het is aan de aandachtige lezer om aan te tonen dan Jan's formule en Marc's formule EXACT de zelfde coefficient geven

Tip1: Diagonaal kan gemakkelijk vervangen worden door de breedte
    Tip2: Afrondingsfouten !

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Doka

Heel erg bedankt voor de reacties. Zeer interessant om de theorie erachter te weten komen. Ik heb uiteindelijk niet echt zitten tellen in de doka. Ik heb het dan toch met proefstrookjes geprobeerd. Uiteindelijk zat ik ergens tussen 1/3 en 1/2 licht minder. Dat komt dan zowat overeen met de opgegeven formules.

Groetjes! Evi.

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Bandwerk

Hoe drukken jullie eigenlijk grote aantallen af? Met zo'n Agfa ding dat het licht meet en de timer stop zet als het blad genoeg licht heeft gekregen? Ik weet niet meer hoe dat toestel noemt.

Ik vond persoonlijk dat deze foto's echt absoluut analoog zwart-wit moesten opgenomen worden. Het was een huwelijksreportage opgenomen in de in verval zijnde mijngebouwen in Beringen. Kleur of digitaal zou hier volledig niet op zijn plaats zijn volgens mij. Maar langs de andere kant, is het ook niet zo heel leuk om een hele reeks foto's zelf moeten af te drukken in de doka. Waarschijnlijk ga ik nu vloeken in vele mensen hun oren, maar ik druk eigenlijk niet zo graag af. Ik ben helemaal gek van analoog zwart-wit, maar ik zie er altijd een beetje tegenop om de doka in te moeten duiken. Dus hoe gaan jullie daar mee om? Gebruiken jullie dan zo'n Agfa ding?

Waar kan je in België goede zwart-wit afdrukken laten maken? Waarschijnlijk is het sowieso al superduur om dat professioneel te laten doen, maar ik heb zelfs geen idee waar ik hiervoor terecht kan. Zijn er eventueel hier mensen die geïnteresseerd zijn om dit soort werk te doen?

Laat maar eens iets weten. Groetjes, Evi.

PS Kan ik hier ergens enkele van mijn afdrukken posten als niet-lid? Er waren mensen in deze topic die daarom gevraagd hadden.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ha Evi

Voor grotere aantallen snel te doen heb je een 'darkroom analyzer' nodig.
    Ikzelf gebruik een een RH designs Analyzer Pro of voor nog een grotere automatisatie een Heiland Splitgrade.
    Fundamenteel zijn dit lichtmeters in de doka en bepalen automatisch belichting en contrast. De splitgrade voert zelfst de belichting automatisch uit.

Zie
    www.rhdesigns.co.uk

M.

PS.
    Als ik me niet vergis is er in Genk een professioneel BW lab. Niet zeker of het nog bestaat. Misschien te weten te komen via Syntra.

M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Ikzelf gebruik een een RH designs Analyzer Pro of voor nog een grotere automatisatie een Heiland Splitgrade.
    Ik maak gebruik van de Heiland. Ik moet zeggen dat het mijn plezier in de DoKa drastisch verhoogd heeft, hoewel kwade tongen zullen beweren dat een analyser de creativiteit wegneemt is dat absoluut niet het geval want je hebt alles zelf in de hand. Het werk alleen een stuk sneller omdat je 1e afdruk meteen in de goede richting zit... daarna kun je zelf beslissen hoe je verder (contrast, doordrukken/tegenhouden, etc) wil.

Ik zou 't niet meer graag zonder m'n DoKa-hulpje doen, maar ik druk tegenwoordig dan ook nogal wat af. En kan m'n tijd goed gebruiken voor het spoelen, selenen etc. dat er ook nog bij komt kijken met bariet.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin